مارکتینگ پلن چیست و ۱۱ مرحله برای نوشتن یک برنامه ریزی بازاریابی مناسب

همه ما با مفهوم برنامه‌ریزی آشنا هستیم، مثل برنامه ریزی مسافرت، برنامه‌ریزی امتحان، برنامه‌ریزی کاری و همه بر مهم بودن آن اتفاق نظر داریم، چراکه اگر در کاری، برنامه ریزی نباشد دچار سردرگمی شده و به نتیجه دلخواه نمی‌رسیم. در این مقاله با مارکتینگ پلن و نحوه نوشتن آن، آشنا می‌شویم، چراکه برنامه ریزی بازاریابی از ارکان مهم هر شغلی برای ارائه محصول و خدمات به حساب می آید تا بتوانید در مسیر خود درست گام بردارید.

مارکتینگ پلن چیست؟

همان برنامه کاری است، به این صورت که با توجه به وضعیت حال حاضر شرکت، اهداف، استراتژی‌های بازاریابی و برنامه‌ها برای رسیدن به هدف‌های مورد نظر، در یک مدت زمان مشخص نوشته می‌شود، مثل همان برنامه هفتگی کلاسی که به ما نشان می‌دهد چه فعالیتی، در چه زمانی، توسط کدام شخص خاصی باید صورت پذیرد. این برنامه به کارها نظم می‌دهد و باعث می‌شود دچار سردرگمی نشویم.

اهمیت مارکتینگ پلن

مارکتینگ پلن

بدون بازاریابی کسی از محصولات، خدمات و آگاه نیست، پس خرید و فروش صورت نمی‌گیرد. مارکتینگ پلن، علاوه بر نظم و نشان دادن مسیر رسیدن به هدف، به ما کمک می‌کند تا به اهداف دیگر نیز دست پیدا کنیم، مانند:

  • بتوانیم بازاریابی را گسترش دهیم.
  • در موقعیت‌های مالی، کمک می‌کند تا تامین مالی مناسب صورت پذیرد.
  • یک کمک کننده به تیم در جهت اجرای مناسب کار با تقسیم وظایف مناسب است.
  • در زمان، انرژی و نیروی کار بازاریابی صرفه‌جویی می‌کند.
  • در برنامه‌ها به ما مسیر و هدف را نشان می‌دهد.
  • در خلاقیت و ایجاد فکر جدید به ما یاری می‌رساند.
  • سهولت در گرفتن نمایندگی فروش و خدمات از شرکت‌های داخلی و خارجی را ایجاد می‌کند.
  • به بازنگری بیزینس پلن در شرایط مختلف برای بررسی و رفع مشکلات،تیم را همراهی می‌کند.
  • باعث می‌شود تا نیروهای مناسب و مخصوص هر کاری را جذب کنیم.

در پین بخوانید: بیزینس پلن چیست ؟ اهمیت آن چیست ؟ و به چه کار می آید ؟

محورهای اصلی برنامه

اهداف

هدف در مارکتینگ مارکت

باید بتوانیم وضعیت فعلی خود و شرایط بازار را بررسی و تحلیل کنیم و پس از آن با به دست آوردن داده‌ها، اهداف بازاریابی را تعیین کنیم.

استراتژی

استراتژی بازاریابی تعیین کنید، چه محتوایی را از طریق چه کانال‌ها، ابزار و کمپین‌های تبلیغاتی ارائه دهیم تا به هدف‌های تعیین شده دست پیدا کنیم.

‌تاکتیک‌ها

به مراحلی که برای تبدیل استراتژی به برنامه اجرایی به کار می‌بریم، تاکتیک بازاریابی گفته می‌شود که از شروع تا پایان مراحل را در بر می‌گیرد.

چگونه مارکتینگ پلن بنویسم؟

ما مفهوم اهمیت و محورهای اصلی آن را توضیح دادیم، اما برخی از شرکت‌ها هستند که به برنامه‌ریزی برای بازاریابی، اهمیت خاصی قائل نیستند که همواره موجب شکست و دور شدن از مسیر موفقیت و هدف‌های خودشان می‌شود، اما برای رسیدن به هدف‌ها همانطور که اشاره شد، نیاز داریم تا یک برنامه بازاریابی مناسب، متناسب با اهداف و محصولات خود داشته باشیم تا در میان رقبا و جامعه بتوانیم به آن چیزی که می‌خواهیم دست پیدا کنیم. اما چگونه یک مارکتینگ پلن بنویسیم؟

مارکتینگ پلن

گذشته و اطلاعات شرکت

در این مرحله شما باید اطلاعات، تجربیات کاری و فعالیتی، بازاریابی و هر آنچه از قبل به هدفی که امروز برای آن ترسیم کرده‌اید، مرتبط بوده، استفاده شده و یا قابل استفاده است را بیان کنید تا دایره فکری بزرگتری داشته باشید و بهتر عمل کنید.

ماموریت و چشم انداز بنویسید

شما باید بیانیه ماموریت و هدفی که برای خود قائل شده‌اید تا این فعالیت اجرایی شود را مشخص کنید. چشم انداز کاری خود در مراحل مختلف بیان کنید و به نوعی این بخش اهداف طرح بازاریابی را مشخص می‌کند و بقیه کار شما بر اساس این قسمت اجرایی می‌گردد.

مشخص کردن شاخص‌ها یا  KPI

شاخص‌های عملکرد خود را مشخص کنید تا در طول مسیر به شما نشان دهد چه مقدار به هدف خود دست پیدا کرده‌اید و چه مقدار به موفقیت نزدیک شده‌اید که این تعیین شاخص، نیاز به انواع سطح کلی، جزئی و فردی دارد و اجرای آن نیاز به دقت و نظارت خاصی دارد.

مشخص کردن بازار هدف

شما می‌بایست مشخص کنید که برای چه مخاطبان و بازاری، محصول یا خدمات خود را اجرا و ارائه می‌دهید و به نوعی پرسونای مخاطب خود و کسب و کارتان را بیان کنید تا متوجه شوید که محصول شما چه قشری از جامعه، در چه سنی، در چه موقعیتی و … را شامل می‌شود تا نسبت به برنامه‌ریزی کارهای خود و تبلیغ آن، با اطلاعات بهتر وارد شوید.

استراتژی مارکتینگ

استراتژی بنویسید

برای اینکه محصول و خودتان را معرفی کنید، نیاز دارید تا بر اساس اهداف، با روش‌های مختلف مانند بازاریابی گسترده، بازاریابی تفکیکی، بازاریابی متمرکز و بازاریابی مستقیم در کانال‌های مختلف با توجه به نیاز مخاطبان، علاقه و حضور آن‌ها مانند اینستاگرام، تلگرام، ایمیل، سایت، تبلیغات محیطی، توییتر، پیامک و غیره ارائه دهید.

بودجه

در اینجا شما نیاز نیست تا قیمت محصول و این جور مسائل را مشخص کنید، بلکه شما باید برای رسیدن به اهداف، چشم‌انداز خود را تعیین کنید که به چه میزان منبع مالی در مراحل و کل هدف نیاز دارید.

برای تمامی مسائل می‌بایست هزینه‌ها و بودجه مشخص شود مانند: هزینه آژانس تبلیغاتی، نرم افزارها، رویدادها و غیره .

علاوه بر این مسائل باید در هر مرحله تحلیل خاص خود را داشته باشید مانند:

 تحلیل سر به سر مالی: که به معنای پوشش دادن تمام هزینه‌ها بر اساس درآمد است.

برآورد فروش که به معنای بررسی کردن میزان فروش در هر مرحله و فواصل زمانی است تا هم به بازاریابی و هم به تولید کمک کند.

برآورد هزینه که می‌بایست تمام هزینه‌هایی که برای تولید بازاریابی و ارائه صورت می‌گیرد در اینجا بیان شود، تا صورت‌های مالی مناسبی تهیه شود.

بررسی رقبا

رقبا را بررسی کنید، موقعیت‌های قبلی و فعلی آن‌ها را تحلیل کنید، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را نسبت به خود بشناسید، چالش‌های کاری آن‌ها را ببینید تا با دید بهتری وارد شوید.

موقعیت و محیط خود را بررسی کنید

موقعیت خود و دلیل ارائه محصول را تبیین کنید که چرا ارائه می شود و با توجه به موقعیت و شرایط مختلف، بر اساس استراتژی‌های خود هدف تعیین کنید تا در همه شرایط بتوانند شما را، به هدف اصلی نزدیک کنند.

تقسیم وظایف

تقسیم وظایف

مشخص کردن مراحل، نحوه اجرا، با توجه به توانایی اشخاص، نوع موقعیت کار و اهمیت موضوع، به تقسیم وظایف بین افراد بپردازید و بر هر بخش نظارت درست داشته باشید تا به آنچه که در نظر دارید برسید.

تحلیل کنید

با استفاده از شاخص‌هایی که تعیین کرده‌اید و با استفاده از نیروهای متخصص، به بررسی و ارزیابی مراحل بپردازید و در هر مرحله اگر مشکل و نواقصی موجود بود، به بررسی و رفع آن اقدام کنید تا در ادامه کار برای شما مشکلی ایجاد نشود.

خلاصه کار

همانطور که مشخص است به معنای خلاصه کردن تمام کسب و کار است و بسیار مهم می باشد، چراکه این بخش خلاصه‌ای از اطلاعات شرکت، نوع فعالیت، گزارش‌ها، نحوه کار، میزان موفقیت و شکست، تهدیدها و فرصت‌ها است، که توسط مدیران شرکت خوانده می‌شود و  اگر مورد تایید قرار گیرد، مسیر ادامه یافته و اگر تایید نشود  صرف نظر می‌شود.

در پین بخوانید: بوم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

سخن پایانی

با شروع هر کسب وکاری، شما می بایست مسیرهای دقیق و بدون خطا را برای معرفی و ارائه محصولات، خدمات و حتی برندینگ خود تعیین کنید و به مخاطبان هدف خود دلیل انتخاب شما را بیان کنید تا در زمان درست و به بهترین نحو مورد رضایت قرار بگیرید. این کار جز با برنامه ریزی در حوزه مارکتینگ یا همان پلن مارکتینگ امکان پذیر نیست. پس با طی کردن مراحل گفته شده پلن های مناسب بازاریابی خود را با مشورت متخصصان و استفاده از تیم مناسب نوشته و اجرایی کنید و در طول مسیر مطالعه گام ها، نوشتن پلن و اجرا کردن برنامه نظر و سوالی داشتید بیان کنید تا از تجربیات شما استفاده و پاسخگوی سوالات شما باشیم.

۲ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *