درس‌های بزرگی که باید از داستان موفقیت واتساپ فرا‌بگیریم

پیام رسان واتساپ در سال ۲۰۰۹ توسط جان کوم ،مهندس سابق شرکت یاهو، و با همکاری برایان اکتون شروع به کار کرد. داستان واتساپ یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های موفقیت ایده های جدید و ناب است؛ بدلیل اینکه از یک اپلیکیشن پر‌باگ به پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی دنیا مبدل گشته و در صنعت ارتباطات تحول شگرفی ایجاد کرده‌است.

نفوذ واتساپ در میان مخاطبانش به میزانی بود که به گفته سایت Forbes، پیام‌رسان واتساپ دلیل اصلی ضرر ۳۸۶ میلیارد دلاری صنعت مخابرات بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ بوده است.

موفقیت واتساپ از شروع کار به میزانی بود که شرکت فیسبوک در سال ۲۰۱۴ حاضر شد این اپلیکیشن را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار بخرد.به این ترتیب ثروت بنیان‌گذار آن به ۷٫۵ میلیارد دلار برسد. به همین دلیل جان کوم در همان سال به رتبه ۶۲ امین ثروتمند جهان تبدیل شود.

آقای کوم در طول مسیر موفقیت خود با شکست های بسیاری رو به رو شد و شرکت‌های بزرگی درخواست همکاری او را رد کردند؛ اما او از هدفش ناامید نشد و توانست در‌انتها ایده خود را به نتیجه برساند.

در این مقاله به شما درباره سرگذشت واتساپ و بنیان‌گذاران آن و همچنین به درس های موفقیت آن اشاره خواهیم کرد .با ما در پین استارتاپ همراه باشید.

زندگی پرتلاطم بنیانگذار واتساپ”جان کوم”

جان کوم (Jan Koum) در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۱۹۷۶ در کشوراوکراین متولد شد. خانواده او در یک منطقه روستایی زندگی می‌کردند و از امکانات اولیه برای زندگی همچون برق و آب گرم محروم بودند. به همین دلیل او در سال ۱۹۹۲ تصمیم به مهارجرت گرفت.

همانطور که گفتیم، جان در سال ۱۹۹۲ به همراه مادر و مادربزرگش به آمریکا مهاجرت کرد و در منطقه مانتین‌ویو ایالت کالیفرنیا ساکن شد. البته در این مهاجرت قرار بود پدر جان پس از مدتی به آنان در آمریکا بپیوندند ولی پدر او تصمیم گرفت در اوکراین بماند .

بنیان‌گذار واتساپ جان کوم

جان کوم که حالا ۱۶ ساله‌اش بود از همان ابتدای ورود به آمریکا علاقه خود به تکنولوژی و کامپیوتر را دنبال کرد و شروع به مطالعه در زمینه شبکه‌های کامپیوتری کرد.

البته او در کنار فراگیری موضوعات مربوط به شبکه، در یک فروشگاه به عنوان نظافتچی کار میکرد تا به مادرش که به شغل پرستاری کودک مشغول بود، در تامین مخارج خانه کمک بکند. او توانست طی مدت ۲ سال به صورت خودآموز تسلط خوبی بر روی مباحث شبکه‌های کامپیوتری پیدا کند. و برای تحصیل آکادمی وارد دانشگاه ایالتی سن خوزه شود.

در وبلاگ پین بخوانید :برترین اپلیکیشن های رایگان برای تماس تصویری

جان در کنار تحصیل‌اش در دانشگاه، به عنوان کارمند امنیت شبکه در شرکت Ernst & Young استخدام شد و به مدت ۶ ماه برای این کمپانی بزرگ کار کرد. و پس از آن در شرکت yahoo مشغول به فعالیت شد.

یاهو زمینه آشنایی با برایان اکتون را برای او ایجاد کرد.این دونفر به مدت ۹ سال در کمپانی یاهو کار کردند و پس از آن برای استخدام در facebook ، از شغل خود استعفا دادند.

اما فیسبوک از پذیرش کوم و اکتون سرباز زد و آن دو تنها راه موفقیت را درمسیر کارآفرینی پیدا کردند. ایده پیام‌رسان جدید واتساپ در ذهن جان کوم جرقه زد.

بنیانگذاران واتساپ

واتساپ از ایده تا اجرا

در ژانویه سال ۲۰۰۹ جان کوم یک دستگاه گوشی آیفون خرید و متوجه شد App Store،که تنها ۷ ماه ازشروع کارش می گذشت، پتانسیل بسیار زیادی برای عرضه و فروش اپلیکیشن‌های جدید دارد.

بنابراین، او شروع به تفکر در مورد ساخت یک نرم‌افزارکرد. ایده اصلی در ساخت واتساپ، داشتن status‌هایی در کنار نام‌های افراد بود.بنیانگذارانش این برنامه را «WhatsApp» نام‌گذاری کرد تا همچون«whats up» که به معنی چه خبر؟ است، به نظر بیاید.

او بلافاصله ایده اولیه واتساپ را با یکی از دوستان دوره دانشگاه به نام الکس فیشمن « Alex Fishman» در غرب سن‌خوزه مطرح کرد.بعد از ساعت‌های صحبت و بررسی درباره ایده واتساپ آنها به این نتیجه رسیدند که برای اجرایی کردن ایده به توسعه دهنده iOS نیاز دارند.

بنابراین، جان فیشمن برای پیشبرد پروژه واتساپ یک توسعه‌دهنده روسی به نام ایگور سولومنیکوف « Igor Solomennikov» را که در سایت فریلنسرینگ پیدا کرده بود به بنیان گذاران واتساپ معرفی کرد. با حضور توسعه دهنده و اضافه شدن برایان اکتون، تیم اولیه واتساپ شکل گرفت.

از ابتدای کار این استارتاپ، کوم و اکتون سه قانون اصلی را برای اپلیکیشن خود مقرر کردند:

  • عدم وجود تبلیغات
  • محیط کاربرپسند
  • عدم ذخیره پیام های ارسالی در سرورها برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران

علاوه بر این قوانین، بنانگذاران واتساپ تصمیم گرفتند خدمات خود را بدون بخش های اضافی و با امنیت بالا به مشتریان ارائه کنند.

پس از مشخص شدن طرح کلی واتساپ و تولید نسخه اولیه اپلیکیشن و ارائه آن به بازار، کاربران با مشکلات بسیاری مواجه بودند و بسیار ناراضی بودند اما بنیانگذران از ایده خود ناامید نشدند و به کار خود ادامه دادند

سرانجام در نسخه دوم این نرم افزار توانستند بسیاری از مشکلات واتساپ را حل کنند. به همین دلیل توانستند به سرعت توجه کاربران زیادی را به این پیام رسان جلب کنند.

پیام رسان واتساپ تا سال ۲۰۱۱ به فهرست ۲۰ برنامه برتر اپ استور راه پیدا کرد و شرکت سرمایه گذاری سکویا ۸ میلیون دلارروی این استارتاپسرمایه گذاری کرد. پس از دو سال واتساپ توانست ۲۰۰ میلیون کاربر فعال را جذب خود کند.

دروبلاگ پین بخوانید :بانوی کارآفرین ایرانی که مرزهای تکنولوژی جهان را جابه جا کرد کیست؟

از پرتکرارترین سوالات مربوط به این استارتاپ نحوه درامدزایی آن است بدلیل اینکه این استارتاپ نمیتواند با انتشار تبلیغات کسب درآمد داشته باشد ،پس درآمد آن به چه صورت است؟

سیستم درآمدزایی این اپلیکیشن از طریق فروش آن به کاربران صورت میگرفت.به این صورت که کاربران موبایل‌های اندرویدی حق عضویت سالانه پرداخت میکردند و کاربران آیفون با پرداخت هزینه برای خرید این اپلیکیشن هزینه این نرم‌افزار را پرداخت میکردند.

واتساپ با سرعت بسیار بالایی در بین کاربران محبوب شد،به طوریکه در سال ۲۰۱۳ ، ۴۰۰ میلیون کاربر فعال داشت.واین رقم سالانه ۱۰۰ میلیون کاربر اضافه میشد.به طوریکه تا سال ۲۰۱۵، رکورد ۶۰۰ میلیون کاربر فعال را شکست.

موفقیت های چشمگیر واتساپ از چشم بزرگان فناوری دور نماند و توجه مارک زاکربرگ، بنیان گذارفیس بوک ، را به خود جلب کرد. زاکربرگ در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار با هدف خرید واتساپ با جان کوم تماس گرفت. وبا برگزاری جلسات متعدد درنهایت رضایت کوم را جلب کرد و در سال ۲۰۱۴ قرار داد خرید واتساپ را به یان ارائه کرد.

بر اساس قرارداد ، فیسبوک پلتفرم پیام‌رسان واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار، شامل ۴ میلیارد دلار وجه نقد، ۱۲ میلیارد دلار سهام فیسبوک و ۳ میلیارد دلار سهام تضمین شده تصاحب می کرد .

البته لازم به ذکر است واتساپ با حفظ استقلال عمل، توسط جان کوم و برایان اکتون مدیریت می شد. البته به تازگی خبرهایی از استعفا جان کوم از مدیریت واتساپ منتشر شده است.

پس از تصاحب فیسبوک، استفاده ازواتساپ برای همه کاربران دنیا کاملاً رایگان شد و در ماه های بعد سرویس هایی مانند تماس صوتی و تصویری نیز به این اپلیکیشن اضافه شدند؛ تصمیمی که در جذب کاربران بیشتربسیاری داشت.

در وبلاگ پین بخوانید :نظر جنجالی یکی از رهبران فیسبوک در خصوص ایلان ماسک

درس‌های بزرگ از داستان موفقیت واتساپ

بخش اعظمی از موفقیت واتساپ به تلاش و همت بنیان‌گذاران آن تعلق دارد. از بناینگذاران واتساپ میتوانیم درس های بزرگی در روند راه‌اندازی کسب‌وکار فرابگیریم در بخش به سه درس بزرگ که از بنیان‌گذاران این استارتاپ اشاره خواهیم کرد.

شما هرگز برای شروع یک کسب وکار پیر نیستید

شما هرگز برای شروع یک کار تجاری ، حتی یک تجارت فنی و نوآورانه پیر نیستید.بلکه سن زیاد شما به دلیل تجربه زیادی که شما کسب کرده اید به شما در مسیر کسب و کار کمک میکند. بنابراین شروع نکردن کسب وکار دلخواه بدلیل سن بالا فقط یک بهانه برای کار نکردن است.

پایداری تنها راه است

در زندگی جان کوم، سختی های زیادی دیدیم،مهارجت ،مرگ پدر و مادر واستخام نشدن و….اما او هیچگاه ناامید نشد و از آرزوهایش دست نکشید.

یا برایان در مسیر کسب وکار خود کل ثروت خود را از دست داد و توسط چندین شرکت رد شد، اما هر دو بنیانگذار با سخت کوشی و پشتکار به موفقیت دست یافتند.

در زندگی دیگران دخالت نکنید

یکی از دلایل محبوبیت واتساپ این است که در زندگی دیگران سر نمیکشد،واتساپ تنها شرکتی در صنعت است که از شما هیچ گونه اطلاعات شخصی درباره خود شما نمی خواهد و آنها هرگز سابقه گپ شما را در سرورهای خود ذخیره نمی کنند. پس از تحویل موفقیت آمیز به تلفن ، پیام های گپ از سیستم آنها حذف می شود.

کلام آخر

در حال حاضر واتساپ بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد . و بدلیل نداشتن تبلیغات و احترام به حریم شخصی کابران بسیار محبوب است.

دراین مقاله درباره داستان موفقیت این استارتاپ و بنیانگذارانش صحبت کردیم نظر شما درباره این پیام‌رسان چیست؟

در وبلاگ پین بخوانید:داستان بزرگترین شکست کارآفرینان جهان چه بوده؟

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *