آنچه از ابزار Alexa (الکسا) نمی دانیم ؟

آموزش الکسا

 الکسا به انگلیسی : Alexa یک بستر وب آنالیزکننده ترافیک وب که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت آمازون در سان فراسیسکو است.

الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را شروع کرده و تا به الان در حال پیشرفت است.

مخاطبان بسیار زیادی دارد تا حدی که برای صاحبان وب سایت ها موضوع قابل اهمیتی شده است .

اصطلاحاً رنک و رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل بسیار پراهمیت شده است اما بهتر است آنچه از ابزار alexa را نمی دانیم بیشتر بررسی کنیم .

رتبه الکسا
رتبه الکسا

تاریخچه الکسا

وبسایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت تأسیس شد.

نام این وبسایت بخاطر احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش انتخاب شد.

علت انتخاب این بود که دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد.

این شرکت دارای نوار ابزاری است که برای کاربرانش مشخص می کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه ای بروند.

این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد.

الکسا برای مدیران وبسایت‌ها امکانات فراوانی نظیر نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… به صورت رایگان قرار داده است.

همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی از عملکردهای سایت در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وبسایت‌ها کمک می‌کند تا سایت خود را خیلی دقیق آنالیز کنند.

alexa

alexa

آن اطلاعاتی که الکسا بدست می آورد از مرورگر کاربرانی است که دارای تولبار الکسا هستند.

در سال ۱۹۹۸ این شرکت نسخه‌ای ۲ ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانۀ Library of Congress تحویل داد.

در سال ۱۹۹۹ الکسا با ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد.

آمازون، الکسا را از آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد.

الکسادر اوایل سال ۲۰۰۲ شروع به همکاری با گوگل کردو در ژانویه ۲۰۰۳ نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست.

در مه ۲۰۰۶ آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت.

در دسامبر ۲۰۰۶ بخش جستجوی عکس الکسا به روی کار آمد.

در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۸ الکسا اعلام کرد باتوجه به اینکه موتور جستجوی این سایت مناسب نبوده‌است، سرویس را قطع خواهد کرد.

این اتفاق در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹ رخ داد و بعد ازآن تیم شرکت به‌ شکل تخصصی به رتبه‌بندی سایت‌ها پرداخت.

برای دانستن اصطلاحات دقیق تر ابزار الکسا در اینجا کلیک کنید.

خدمات Alexa

خدمات سایت الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی تقسیم کرد:

  • سایت های برتر:

در این قسمت سایت های پربازدید نمایش داده می شود.

برای نمایش سایت های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص.

  • مشخصات سایت (Site Info):

الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وبگاه را دارا می‌باشد.

  • واتز هات (What’s Hot):

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوار ابزار (The Alexa Toolbar) :

نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات سایت آن را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

  • برای دارندگان سایت (For Site Owners):

در این قسمت مدیران سایت ها می‌توانند اطلاعات سایت خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند.

مهم‌ترین قسمت این وبگاه رتبه‌بندی سایت ها بر اساس میزان بازدید است.

در این رتبه‌بندی تنها تعداد بازدید از یک سایت تعیین‌کننده است.

رتبه الکسا

رتبه الکسا عددی است که این سایت برای رتبه سایت شما نشان می‌دهد که بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده‌است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پر ترافیک بودن و مقبولتر بودن سایت شما در نزد بینندگان دارد.

تقلب در رتبه الکسا

باتوجه به اینکه در ایران بسیاری از مدیران سایت‌ها برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا برای انتخاب وبسایت تبلیغ‌کننده استفاده می‌کنند، از چند سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده‌است.

روش پاپ آپ هرچند از رتبه سایت مبدأ می‌کاهد اما رتبه سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهبود می‌بخشد. در واقع باید به موارد دیگری جر رتبه الکسا نیز مانند مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در سایت توجه کرد.

این را هم جدی بگیریم که برخی درصدد هک صفحات سایت ها هستند و خصوصاً هک سئو را برای افزایش بازدید صفحات به کار می برند.

برای مطالعه درباره نکات هک سئو به وبلاگ پین کلیک کنید

آیا الکسا را باید جدی گرفت ؟

برای درک بهتر این تقلب با یک مثال از زبان یکی از سئوکارها به نام محمدشهپری شروع میکنیم. در یکی از صحبت های ایشان به خاطره پرسش یک کارمند درباره توجه بیش از حد کارفرما آن فرد به رتبه الکسا اشاره شده است .

اکثر شرکت ها به اشتباه رتبه الکسا را خصوصا در ایران معیاری برای رتبه سایت خود قرار می دهند درحالی که الکسا یک ابزار برای سئو کارها است که بتوانند سایت خود و رقبا را بررسی کنند و ببینند. کارفرماها باید دقت کنند که تمرکز بر روی سئو واقعی ندارند .

حالا alexa دیتای خود را از کجا می آورد ؟

همان طور که می دانید وقتی وارد سایتی می شوید و بازدید میکنیم یا موردی را سرچ می کنیم گوگل دیتای ما را دارد و ما را وارد آن سایتی می کند که می خواهیم و حتی دیتای سایتی که بازدید می کنیم. الکسا پس دراینجا میفهمیم الکسا دیتایی از ما ندارد و ما چه می کنیم پس الکسا این اطلاعات را از کجا می آورد؟

این کار را براساس اکستیشن های کروم خود یا جاوا اسکریپت هایی که می توانید در سایت خود نصب کنید که بتواند دیتای شما را ترک کند و جالبه بدانید الکسا به صورت عادی همینطور ترک نمی کند و هیچ دیتایی از موبایل به شما نمی دهد چون هیچ اکستیشن های آن روی موبایل فعال نیست. خود قبلا هم الکسا را به نام الکسا تولبار toolbar  اکستیشن آن را می شناختند.

وقتی اکستیشن رو نصب کردید و روی آیکون بزنید خود الکسا می گوید این اکستیشن بر روی کروم است و دیتای شما را درحال ترک است بعد ترک کردن می توانیم بدانیم مرورگر چه دیتایی می فرستد و پست من را چک می کنیم از سمت مرورگر و سرور بررسی می کنیم.

مثلا می فهمیم چه بازدیدی از کجا رخ داده و سایت هایی مثل آشپزی در الکسا رتبه خوبی ندارند تا نسبت به سایت هایی مثل وب مستر . چون بازدید کننده ها اگر اکستیشن الکسا رو نصب کنند و رنک بهتری به آن سایت می دهند.

برای بازدید واقعی باید حداقل ۲۰ هزارتا بازدید بگیرد برای همین الکسا معیار خوبی برای سنجش نیست چون الکسا فقط ابزاری است برای بررسی کلمات کلیدی در رقبا  را آنالیز کند است یا مثلا سرچ کنیم رزرو هتل ، کلماتی در سرچ الکسا می آید و در پست پم می آید که چه کسانی دیدند و یا سرچ کردند می آید. پس اگر روی هرکلمه ای کلیک کنیم الکسا  از این دیتاها می فهمد ما چه مواردی سرچ کردیم و وارد چه سایتی شده ایم . این نکته هم بدانید که با مبلغ ۲۰ دلار در ماه و خرید اکانت basic  الکسا کد بگیرید.

آنالیز سایت پین استارتاپ

در ابتدا جهت استفاده از آنالیز از طریق قسمت زیر وارد صفحه اول سایت الکسا می شویم.

صفحه اول الکسا
صفحه اول الکسا

در قسمت start your free trial برای آنالیز سایت با مقداری تحلیل جزییات بیشتر می باشد.

استفاده از این بخش تا ۱۴ روز رایگان است.

توجه داشته باشیم فقط یکبار برای یک آدرس سایت می توان از طرح ۱۴ روز استفاده کرد.

بعد از اتمام این دوره می توان با پرداخت هزینه و عضویت در سایت الکسا برای تحلیل بیشتر از آن استفاده کرد.

تحلیل همیشه رایگان سایت با الکسا

معرفی صفحه اول سایت Alexa

در این قسمت از صفحه اول سایت Alexa بخشی وجود دارد که آنالیز کوتاه به شما می دهد.

تحلیل Free
تحلیل Free

برای این تحلیل مختصر در پایین تصویر روی قسمت find کلیک می کنیم.

وارد کردن آدرس سایت

در قسمت Run Analysis لینک سایت خود را وارد می کنید و منتظر آنالیز می شود.

این قسمت محدودیت ندارد و شما می تواند هر آدرسی را که می خواهید از این بخش آنالیز کنید.

فقط توجه کنید که هر آدرس یک بار در طی روز بررسی می شود.

معرفی و تحلیل keyword سایت پین

 keyword پین استارتاپ

keyword پین استارتاپ

در Keywords بخشی است که از طریق آن می بینیم که با چه کلماتی در هنگام جستجو به سایت پین هدایت شده اند.

به عنوان مثال کلمه کلیک یاب حدود ۳٫۸درصد جستجو شده است.

دیگرکلمات مثل نمونه بیزینس پلن استارتاپ که با ۳٫۷۵% جستجو داشته است.

share of voice چیست ؟

میزان ترافیکی کلمه مورد نظر مثل کلیک یاب که ۲٫۹۶% از سایت را در اختیار گرفته است.

مثل عبارت نمونه بیزینس پلن استارتاپ که با ۲۸٫۲۳ % میزان ترافیک بوده است.

در ستون سمت راست تصویر سایت هایی که مشابه پین هستند نمایش داده می شود.

به عنوان مثال qtest.ir با رنک الکسا ۷۹۹٫۴۸۲ در جستجو های مشابه قرار می گیرد.

معرفی Rank Alexa در سایت پین

Rank  پین استارتاپ
Rank پین استارتاپ

اصطلاح رنک یا رتبه نیز در الکسا برای سایت پین در این نوع آنالیز حدود ۱۴۵۷۸۶ است .

این رتبه جهانی الکسا می باشد. رتبه یا رنک سایت پین در ایران ۴۸۶۲ است.

این رتبه نشان می دهد که میزان عملکرد کلی سایت در چه سطحی قرار دارد.

از این طریق قابل مقایسه و ارزیابی است.

معرفی Site Metrics الکسا در سایت پین

Site Metrics
Site Metrics

engagement سایت پین

در بخش engagement میزان فضای اشغال برای دیدن پیج و ارتباط مخاطب با صفحه سایت را نشان می دهد.

مثلا ۰٫۴ درصد بازدید صفحه به شکل روزانه است.

یا میانگین مدت زمانی که کاربر در صفحه سایت پین قرار گرفته است حدود ۷:۵۷ می باشد.

از طرفی حدود ۲۸٫۸ % از ۲% صفحات سایت پین بیرون رفته اند.

Traffic sources سایت پین

کلمه ترافیک به میزان اشغال کردن حجم فضای یک سایت برای هدف مشخصی است.

یعنی ۲۸% کاربران با جستجو در نیاز مورد نظر خود به سایت پین وصل شده اند.

بخش هایی که قفل هستند زمانی که عضو alexa بشوید اینها برای مشاهده و آنالیز فعال می گردد.

Social / Referral/ Direct هر کدام به ترتیب نشان دهنده یک چیز است.

مثلا Social به معنی ورود کاربران از طریق شبکه های اجتماعی به سایت می باشد.

یاReferral به معنی ورود افراد از طریق لینک سایت یا بک لینک هایی است که قرار داده شده است.

Direct برای زمانی است که به صورت شخصی لینک برای افراد ارسال شده و از طریق آن به پین وارد شده اند.

Site flow سایت پین

Site flow
Site flow

در این بخش میزان تعامل با سایت هایی را نشان می دهد که بسیار در سطر اول جستجو ها قرار دارند.

گوگل ، ویرگول ، لینکدین و دیگر سایت هایی که در قسمت Visited just before هستند بیانگر این است که سایت پین را قبل از وارد شدن به آن ، از طریق این ها دیده اند.

مثلا ۱٫۵ % افراد از لینکدین به بازدید پین پرداخته اند.

در ستون Visited right after بعد از مطالعه و دیدن صفحات پین از دیگر سایت ها مثل گوگل با ۲۹٫۱ % بازدید کرده اند.

حرف آخر….

پس الکسا یک ابزار تحقیق و دست یابی به آمار وب سایت می باشد.

استفاده از بخش بررسی کلمات کلیدی سایت رقبا بسیار بهتراست .

با بررسی بیشتر از عملکرد الکسا متوجه شدیم که زیاد بر روی آمار و ارقام آن اکتفا نکنیم و صرفاً یک تحلیل در کنار بررسی های محیطی و بازخورد مخاطب و مشتری از آن استفاده کنیم و بیشتر بر روی افزایش کیفیت سئو و محتوا دقت کنیم .

نویسنده: عاطفه اله بخشی

۱ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *