بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) یکی از انواع بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) است. برای اینکه از طریق ایمیل بخواهید بازاریابی کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید.
ما در این مقاله ابتدا میگوییم چرا باید از ایمیل مارکتینگ یا بازرایابی ایمیلی استفاده کنیم. سپس نکات مهم در بازاریابی ایمیلی را ذکر میکنیم. در آخر ابزار هایی که به شما کمک میکند را می آوریم.
بازاریابی دیجیتالی (Digital Marketing) به بازاریابی که از طریق فناوری های دیجیتال مخصوصا اینترنت انجام میشود میگویند.
این نوع بازایابی انواع مختلفی دارد از جمله : شبکه های اجتماعی ، ایمیل مارکتینگ ، پیامک و … .
در اینجا Email Marketing را که یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است را به طور کامل معرفی میکنیم.


همه ی ما ایمیل های ناشناسی دریافت می کنیم که اکثریت آن ها برای تبلیغات کالا ها و خدمات است.
در گذشته بسیاری از ما به خاطر آشنا نبودن با این ایمیل ها و از ترس هکر ها حتی حاضر نمیشدیم آن ها را باز کنیم و قبل از دیدن آن را پاک میکردیم.
البته بسیاری از ما حتی اگر بدانیم آن ها چیست هم حاضر نمیشویم باز کنیم یا اگر نگاه کنیم به آن توجه نمیکنیم.
پس ما به عنوان ارسال کننده ایمیل باید بدانیم که ایمیل را برای هر کسی ارسال نکنیم.
یعنی مخاطبمان را بسشناسیم و از طرفی اینکه چه ایمیلی باشد و چه خصوصیاتی داشته باشد هم بسیار مهم است.
همچنین در وبلاگ پین بخوانید : Digital Marketing چیست
چرا باید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنیم؟


راه های ارتباطی امروزه بسیاری گسترده است و در فضای دیجیتال ایمیل تنها راه برقراری ارتباط نیست و راه های دیگری مانند فضای مجازی و پیامک و … هم وجود دارد.
شاید فکر کنید با وجود شبکه های اجتماعی کسی دیگر به سراغ ایمیل نمیرود اما این را بدانید که ایمیل مارکتینگ هم مزیت هایی دارد که باعث می شود هنوز از آن برای بازار یابی استفاده کنیم.
مزایای بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)


۱- کم هزینه و سریع : ارسال ایمیل زمان و هزینه ی زیادی برای ما ندارد.
۲- مخاطب خاص: شاید فکر کنید مخاطب های ایمیل بسیار کم هستند. البته اشتباه نمی کنید اما این را بدانید که آن ها مخاطبان وفا داری هستند.
۳- محدود نبودن به رسانه خاص: در ایمیل شما هر محتوایی را مانند عکس ، متن ، لینک و … میتوانید ارسال کنید.
۴- محدود نبودن به رسانه خاص: در ایمیل شما هر محتوایی را مانند عکس ، متن ، لینک و … میتوانید ارسال کنید.
۵-ضرورت: برای استفاده از امکانات اینترنتی مثل شبکه اجتماعی نیاز به آدرس ایمیل داریم پس با کمی دقت متوجه می شویم که به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد.
برخی از افراد هستند با وجود مشغله بسیار حتی اگر سری به شبه های اجتماعی خود نزنند ایمیل خود را چک می کنند.
معایب Email Marketing


- عدم اعتماد: برخی ها هنوز هم به ایمیل های ناشناس اعتماد نمیکندد.
- نرخ اسپم یا هرزنامه: این نرخ به صورت منفی روی نرخ تحویل تاثیر می گذارد.
همچنین در وبلاگ پین بخوانید : چرا برای کسب و کار خود به یک سایت خوب نیاز داریم؟
به این نکات در بازاریابی ایمیلی توجه داشته باشید


در بخش های قبلی با مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ آشنا شدید. اگر تصمیم گرفتید از طریق ایمیل بازاریابی کنید به این نکات مهم دربازاریابی ایمیلی توجه کنید.
عنوان ایمیل را دست کم نگیرید
طبق تحقیقاتی که انجام شده طول تیتر ارتباطی به افزایش نرخ بازدید از ایمیل را ندارد بلکه مساله مهم محتوای متنی است که به عنوان مینویسیم.
پس بسیار مهم است چیزی را بنویسیم که مخاطب ترغیب شود که ایمیل را باز کند و آن را بخواند.
ایمیلتان را شخصی سازی کنید
اینکه اسم مخاطب را در ابتدای متن بیاورید نمیتوان گفت ایمیل را شخصی سازی کرده اید.
اتفاقا پیشنهاد میکنیم که این کار را نکنید. این نه تنها خوب نیست بلکه گاهی تاثیر منفی هم دارد.
شخصی سازی یعنی شما مخاطب خود را به درستی انتخاب کنید. نیاز های آن را به خوبی بشناسید و با توجه به این نیازها برایش ایمیل ارسال کنید.
با مخاطب تعامل داشته باشید
سعی کنید ایمیل را به گونه ای بنویسید تعاملی با مخاطب ایجاد کند.
مثلا سوالی بپرسید تا مخاطب پاسخ بدهد. اگر سوالات را گزینه ای مطرح کردید بدانید هدف پاسخ دادن فرد است پس به درستی و غلطی توجه نکنید.
مخاطبانتان را نخرید
به جای اینکه لیست ایمیل بخرید سعی کنید از روش هایی استفاده کنید که بتوانید مخاطب خود را دقیق پیدا کنید.
خرید لیست مانند خریدن فالوور در اینستاگرام است. آن ها برای شما مشتری یا مخاطب خوبی نمیشوند.
به این نکته هم توجه کنید که شما ایمیلی را بدون اجازه دریافت کننده ارسال کنید در لیست spam یا هرزنامه inbox او قرار میگیرد.
محتوای رایگان بفرستید
این را در نظر بگیرید مخاطبی که شما را نمیشناسد تمایلی به پرداخت هزینه ندارد. پس برای جذب مشتری محتوای رایگان برای او ارسال کنید.
اهمیت موبایل را نادیده نگیرید
حواستان به این نکته باشد که اکثریت مخاطبانتان ایمیلشان را با موبایل خود چک می کند.
پس محتوایی را که ارسال میکنید توجه کنید که در موبایل چگونه است.
ابزارهایی که در بازاریابی ایمیلی به شما کمک می کند را بشناسید


در اینجا نام برخی ابزار ها را برایتان می آوریم اما برای آشنایی با ابزار ها ی زیر کلیک کنید.
- Mailchimp
- HubSpot
- Send Plus
- Cakemail
- Mailijet
- AWeber
- Vertical Response
- Campayn
- Hemingway
جمع بندی
در این مقاله خواندیم که Email Marketing یا بازاریابی ایمیلی چیست؟
مزایای و معایب آن را بررسی کردیم.
نکاتی که باید رعایت کنیم را بیان نمودیم و در آخر نام برخی ابزارهای کمکی را آوردیم.
پین استارتاپ را در آپارات دنبال کنید.
۰


