یک داستان جذب سرمایه دیگر، این بار برای استارتاپ کشمون

استاررتاپ کشمون

برخلاف انتظار عموم که تصور میکردند در سال ۹۹ و با تعطیلی های ناشی از کرونا و بحران های مالی آن هیچ استارتاپی موفق به جذب سرمایه در این سال نخواهد شد، ظاهرا داستان خلاف این است.

بعد از چندین داستان جذب سرمایه که در این ۲ ماه شنیده ایم این بار نوبت استارتاپ موفق کشمون است که از داستان جذب سرمایه اش بگوییم.

در این مقاله با پین استارتاپ همراه بمانید تا بیشتر در خصوص این استارتاپ و سرمایه جذب شده اش بخوانیم.

معرفی استارتاپ کشمون

 استارتاپ کشمون
استارتاپ کشمون

بنیانگذاران کشمون خود و کسب و کارشان را این گونه معرفی می کنند:

” کشمون یک بازار آنلاین هستش که شما و کشاورزهای منتخب زعفرون بتونین هم رو پیدا کنین، ارتباط داشته باشین و از هم زعفرون بخرین.

کشمون خودش زعفرون نمی کاره.

کشمون زعفرون از کشاورزا نمی خره که به شما بفروشه.

بلکه اول کشاورزهایی رو که به روش های طبیعی و سنتی (بدون مواد شیمیایی) زعفرون می کارن پیدا می کنه، کشاورزهایی که درباره کم آبی نگران هستن و حاضرن روش کشاورزی قدیمی شون رو تغییر بدن تا بشه امیدی به نجات سفره های آب زیرزمینی داشت،

و بعد در مرحله دوم این کشاورزها رو میاره توی دنیای آنلاین، کشمون.

به این طریق شما و اونها می تونین با هم آشنا بشین و شما می تونین در صورت تمایل زعفرون تون رو از اونها تهیه کنین.

کشمون بر کشت و کار و آماده کردن زعفرون نظارت می کنه تا مطمئن باشه بهترین کیفیت زعفرون به دست مصرف کننده می رسه.

شکل زیر نشون می ده که چطور کشمون می خواد در نهایت زندگی با کیفیت تری برای مصرف کننده ها و کشاورزهای زعفرون بسازه.

کشمون برای اینکه کارش از نظر قانونی درست باشه، یک شرکت به اسم “نیک کاوا افرا” (به شماره ثبت ۱۴۰۰۵۹۲۹۱۳۶) ثبت کرده و در پارک علم و فناوری قاین در خراسان جنوبی مستقر هستش.

داستان جذب سرمایه کشمون با هدف تسخیر بازارهای خارجی

جذب سرمایه استارتاپ کشمون
جذب سرمایه استارتاپ کشمون

«محمد قائم پناه»، مدیرعامل کشمون در گفتگو با دیجیاتو و درباره چرایی و چگونگی انتخاب این سرمایه‌گذاران، می‌گوید که شرکت پرسال، بخش سرمایه‌گذاری مربوط به استارتاپ‌ها را راه‌اندازی کرده است: «شاید این شرکت به اندازه VCهای دیگر قدیمی نباشد اما سابقه بالایی در حوزه سرمایه‌گذاری دارند.

مهم‌ترین نکته در انتخاب سرمایه‌گذار این بود که بدانیم چه هم‌افزایی می‌توانیم با هم داشته باشیم، و پرسال سابقه بالایی در حوزه صادرات دارد و شبکه‌ای که این شرکت در همین حوزه و خارج از ایران در اختیار دارد به شدت برای ما با اهمیت است.»

کشمون استارتاپی با دغدغه هایی همه جانبه

استارتاپ کشمون
استارتاپ کشمون

قائم پناه اشاره می‌کند که آنچه در کشمون اهمیت ویژه‌ای دارد، جنبه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی، و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان است:

«در این زمینه نیز با پرسال هم‌راستا بودیم. در واقع جنبه‌ی صادرات، و البته دغدغه‌های مشترک باعث شد تا همکاری را با هم آغاز کنیم.»

مدیرعامل کشمون می‌گوید در سال جاری و مخصوصاً با این جذب‌ سرمایه‌، به دنبال تکمیل سبد محصولاتش و افزایش پتانسیل صادرات است.

این در حالی است که کشمون به گفته مدیرعاملش، پیشتر نیز صادرات به شکل نسبتا محدود داشته است اما اکنون می‌خواهد با این جذب سرمایه و البته استفاده از شبکه‌ای که سرمایه‌گذار جدیدش در اختیارش قرار می‌دهد، فعالیت گسترده‌تری در این حوزه داشته باشد.

اما محدودیت‌های لجستیکی، مخصوصا در دوران کرونا و چالش‌های انتقال پول چقدر مانع تحقق اهداف کشمون خواهند شد؟ 

قائم پناه در پاسخ به همین سوال به دیجیاتو می‌گوید: «تحقق این هدف قطعا سخت است و در این رابطه شکی نداریم.

اما واقعا خوشبین هستیم که سرمایه‌گذاران جدید ما می‌توانند همین چالش‌ها را برای ما حل کنند، چرا که تجربه بالا و گردش مالی‌های بزرگ در همین حوزه دارند.

مسئله لجستیک هم در دوران کرونا تبدیل به یک چالش بزرگ شده‌ است و تا پیش از این، مشکلی در حوزه ارسال کالا نداشتیم.»

مدیرعامل کشمون دلیل دوم برای انتخاب سرمایه‌‌گذاران را اینگونه توضیح داد:‌« دلیل دوم توجه کشمون به جنبه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران نیز به بحث مسئولیت اجتماعی اهمیت می‌دهند ،ما دریافتیم که با سرمایه‌‌گذاران خود هم‌مسیر هستیم و فقط مسائل ما ایجاد کسب‌وکار موفق و پولساز نیست بلکه مسئله این است که اثر درستی روی محیط اطراف و طبیعت خود بگذاریم.»

کشمون در مسیر خروج از تک محصولی

استارتاپ کشمون
استارتاپ کشمون

محمد سمیعی، مدیرارشد بازاریابی استارت‌آپ کشمون در مورد این سرمایه‌‌گذاری به پیوست گفت: «زمان آن رسیده بود تا کشمون از حالت تک محصولی خارج شود.

البته علاوه بر زعفران، به تازگی عسل و زرشک را به سبد محصولات خود اضافه کردیم؛ اما قصد داریم در یک ماه آینده خرما و چایی را نیز برای فروش در سایت خود قرار دهیم.»

او ادامه داد: «یکی از استراتژی‌های ما در سال ۹۹ تبدیل شدن به سبد محصولات سالم و باکیفیت و اصل کشاورزان است. البته بحث صادرات را هم در برنامه‌های خود داریم. شرکت پرسال با توجه به تجربه خود می‌تواند در این مورد کمک بزرگی به ما کند.»

سمیعی با اشاره به اینکه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده محرمانه است اعلام کرد که سرمایه موردنیاز تا تحقق رشد مرحله بعدی کشمون صورت گرفته و سرمایه جذب شده در این راند چندین برابر سرمایه جذب شده در مرحله بذری است.

فرشته استارتاپ کشمون

استارتاپ کشمون
استارتاپ کشمون

راستا فرزین فردیس، عضو هیات مدیره گروه صنعتی پارس سامان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و یکی از سرمایه‌گذاران کشمون در مورد دلیل انتخاب کشمون برای سرمایه‌‌گذاری به پیوست گفت: «این سرمایه‌گذاری از سمت من، سرمایه‌گذاری شخصی است.

البته در کنار من شرکت پرسال شرکت آقا و خانم سلطانی هم حضور دارد.

در سال‌های گذشته با تیم کشمون به واسطه اینکه همکارانم محصولات آنها را به من هدیه می‌دادند یا من به شخصه محصولاتشان را خریداری کردم، آشنا شدم.

این موضوعات سبب شد تا من این تیم را دنبال کنم.»

او ادامه داد: «کشمون در حوزه توسعه پایدار کشاورزی به ارزش‌‌هایی پایبند است و این تیم به  استفاده حداقلی از آب و کود شیمیایی، سلامت جامعه و دادن حاشیه سود بیشتر به کشاورزان از طریق حذف واسطه‌ها توجه ویژه‌ای می‌کند. به همین خاطر سبب شد تا من به این مجموعه و برندشان علاقمندتر شوم.»

او توضیح داد: «وقتی بیشتر با تیم اجرایی و توانمندی‌هایشان آشنا شدم، فکر کردم که اگر برنامه‌ای برای توسعه بازار خود داشته باشند، موفق‌تر هستند که متوجه شدم آنها برنامه جدی برای تنوع بخشیدن به سبد محصول و تمرکز روی صادرات به کشورهای منطقه و سپس اروپایی دارند.

بنابراین مذاکرات خود را برای سرمایه‌گذاری آغاز کردیم و خیلی زود به نتیجه رسیدیم.»

فردیس امیدوار است با این سرمایه‌گذاری در این موقعیت که فضای ناامیدی جامعه را دربرگرفته و تیم‌ها برای جذب سرمایه امیدی ندارند، انگیزه ایجاد شود.

۰
nastaran zareie
Author: nastaran zareie

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *