تاریخچه استارتاپ (startup) در ایران و جهان

استارتاپ در ایران و جهان

استارتاپ در ایران و جهان در چه زمانی شروع به کار کرد؟ همچنین در چه زمینه هایی خدمات رسانی می کند برای آشنایی بیشتر با تاریخچه استارتاپ در ایران و جهان در این مقاله در وبلاگ پین همراه ما باشید .

استارتاپ
استارتاپ

تاریخچه استارتاپ در ایران :

دهه هفتاد شروع بمب استارتاپ های ایران بود. خدمات دهی و برندهای معروف قدیمی مخصوصا در حوزه فناوری اطلاعات که اکنون صبح تا شب با آن سروکار دارید، نمونه ای از موفقیت های ۱۰ سال پیش جوانان ایرانی است؛ جوانان خوش ذوق و با استعدادی که حتی نام استارتاپ به گوششان نخورده بود، در آن زمان اکوسیستمی راه انداختند که اکنون تبدیل به شرکت های غول پیکر شده و نیمی از درآمد کشور را به خود اختصاص داده اند.

 تاریخچه استارتاپ در جهان :

اگر بخواهیم به تاریخچه استارت آپ بپردازیم، مطمئناً می‌توان شروع آن را با شروع تمدن در بین انسانها و خرید و فروش محصولات مختلف گره زد. اما آغاز استفاده از مفهوم استارت آپ به سال حدود ۱۹۱۱ میلادی برمی‌گردد که آغاز آنها با شرکت‌های Silicon Valley شروع شد. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، استارت آپ IBM بود که اسم آن از International Business Machines برگرفته شده است. این استارت آپ در سالیان بعد موفق شد که خود را به عنوان یکی از غول‌های تولید کننده نرم افزار در دنیا معرفی کند.

 یکی دیگر از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین استارت آپ های دنیا، شرکت اپل است که توسط استیو جابز راه‌اندازی شد و همه شما با نحوه به وجود آمدن و سختی کشیدن‌های این فرد در به نتیجه رسیدن این استارت آپ آشنا هستید. اما یکی دیگر از استارت آپ های معروف جهان که همه ما با آن درگیر هستیم، استارت آپ گوگل است که ایده آن در سال ۱۹۹۷ مطرح شد و در سال ۱۹۹۸ آغاز به کار و محصول خود را تولید کرد. امروزه می‌توان موتور جستجوی گوگل را به عنوان پیچیده‌ترین و قویترین موتور جستجو در جهان معرفی کرد.

همچنین در وبلاگ پین بخوانید : معرفی استارتاپ پرکاربرد جا با ما

استارتاپ
استارتاپ

بزرگترین و موفق ترین استارت آپ های ایران :

از سال ۸۹ در کنار دانشگاه، توسط استادان و دانشجویان برجسته تیم سازی انجام شد. برخی از شرکت هایی که همه روزه از آن استفاده می کنید یا خریدهای خود را انجام می دهید قبلا کسب و کارهای کوچک بودند که با شکست های جبران ناپذیری مواجه شدند و اکنون خدمات پیشرفته ای ارائه می دهند.
در پایان سال ۸۹ کسب و کاری نوپایی به نام آپارات شروع به کار کرد که هیچ ایده ای از سرمایه و روند کار خود نداشت. در قدم اول آپارات با ایجاد سایت، تهیه نسخه اندروید و دو سال بعد نسخه IOS، در سال ۹۲ به نقطه اوج خود رسید و با همکاری شهرداری مراسم های مهمی را برگزار کرد.
آپارات با وجود امکانات جدید همپای یوتوب قرار گرفت و تا به امروز جزء بزرگترین استارت آپ های ایران است.
بعد از آپارات باید از استارت آپی به نام تخفیفان نام برد که توسط خانم ایده پرداز و موفقی در سال ۹۰ بنیان گذار شد. این خانم با تیم سازی ۱۰ نفره رشد و توسعه زیادی را ازآن خود کرد و بعد از آن استارت آپ نت برگ شروع به کار کرد.

استارتاپ
استارتاپ

چرا راه اندازی استارتاپ جذاب است؟

در این قسمت می‌خواهیم به یکی از ابهاماتی که در بند اول این مقاله به وجود آمد پاسخ دهیم. شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که چرا اغلب کسانی که قصد راه اندازی یک کسب‌و‌کار دارند، ترجیحاً از لفظ و مفهوم استارت آپ برای آن استفاده می‌کنند؟ باید بپذیریم که این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد و البته در برخی موارد نیز، حمایت دولتی از برخی شرکت‌ها باعث می‌شود که این برچسب را بر روی کسب‌و‌کار خود بچسبانند. اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب‌و‌کار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت می‌گیرد که همه انسان‌ها به دنبال چالش‌های جدید و در حقیقت دیده شدن هستند.

استارتاپ
استارتاپ

وقتی که شخصی اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه می‌کند، تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می‌کنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌گیرند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک می‌کند و در تصور خود به این نتیجه می‌رسد که محصول مورد نظر باعث دیده شدن و حتی برند شدن آن می‌شود، سعی می‌کند که به شکل‌های مختلفی این کار را مطرح کند.

با این تفاسیر، مفاهیمی مانند:  

  • تازه بودن
  • دیده شدن
  • امتیازات دولتی برای استارت آپ ها
  • منحصر به فرد بودن
  •  جنبه‌های روانی
  •  و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد

 اصلی‌ترین دلایلی هستند که بیشتر افراد به راه اندازی یک کسب‌و‌کار جدید و استارتاپ متمایلند.

استارتاپ
استارتاپ

رویدادهای استارت­­­اپی که استارت­اپ­ های ایران و جهان در آن حضور دارند :

راه اندازی یک استارت­اپ می­تواند دشوار باشد. به ویژه هنگامی که شما در طرح کسب و کارتان تردید دارید و هیچ سرنخی در مورد چگونگی پیشبرد آن ندارید. یکی از راه های خروج از آن حضور در رویدادهای استارت­ آپی سطح بالا و کنفرانس­هایی است که در نزدیکی شما برگزار می­شود.

از آنجا که پشتوانه ­ی هر اکوسیستم استارت ­آپی رویدادهای آن است، شرکت­ کنندگان می­توانند تجربیات، ایده ­ها و مشکلات خود با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مانند هر سال، رویداد های جذابی در دنیا وجود خواهد داشت که یک لیست از برترین رویدادهای استارت­ آپی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را در این جا برای شما خواهیم آورد و سپس استارت ­آپ­های ایرانی­ای که در سطح بین­ المللی فعالیت دارند را معرفی می­کنیم.

استارتاپ
استارتاپ

و اما برخی استارت آپ های معروف جهانی :

پینترست (Pinterest)
ارزش گذاری: 11 میلیارد دلار
مدیرعامل: بن سیلبرمن

دراپ باکس (Dropbox)
ارزش گذاری: 10 میلیارد دلار
مدیرعامل: درو هیوستون

اسپیس اکس (SpaceX)
ارزش گذاری: 12 میلیارد دلار
مدیرعامل: ایلان ماسک

وی وُرک (WeWork)
ارزش گذاری: 18 میلیارد دلار

همچنین در وبلاگ پین بخوانید : چرا استارت آپ Quixey شکست خورد ؟

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *