استراتژی تبلیغات کمپانی های بزرگ (Advertising strategy for large companies)

استراتژی تبلیغات کمپانی های بزرگ

استراتژی تبلیغات برای شرکت ها و کمپانی های بزرگ و معتبر جهانی چیست ؟ شرکت های بزرگ قظعا سیاست های بازاریابی خود را در تبلیغات دارند پس برای آشنایی بیشتر با استراتژی های تبلیغات شرکت های بزرگ دنیا در این مقاله در وبلاگ پین استارتاپ همراه ما باشید .

تبلیغات
تبلیغات

استراتژی بازاریابی :

دسترسی مستقیم داشتن به استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ و معتبر جهانی قطعا برای هرکسی خوشایند است. البته به دلیل سیاست‌‌های محرمانه برخی شرکت‌ها، این دسترسی ممکن است به‌صورت کامل حاصل نشود و فقط برخی از جزئیات استراتژی‌های بازاریابی به بیرون درز کند. کاری که ما انجام داده‌ایم، مطالعه، تحقیق و آنالیز روی کمپانی‌های برتر جهان در حوزه‌های مختلف بوده است تا ببینیم چه چیزی این شرکت‌ها را از سایرین متمایز می‌کند.

برخی از این شرکت‌ها، یک رهبر قدرتمند را پشت خود می‌بینند و برخی دیگر نیز بودجه‌های عظیمی را صرف کارهای تبلیغاتی و بازاریابی خود می‌کنند. برخی نیز گاها با تکیه بر کمپین‌های ویروسی نام خود را جاودانه می‌کنند.

تبلیغات
تبلیغات

اما بعد از بررسی تمام این شرکت‌ها، ما متوجه شدیم که برخی عناصر در بین تمامی آن‌ها مشترک است. این عناصر عبارت‌اند از:

روشی که برندها خودشان را معرفی می‌کنند

روشی که برند به مشتریان پاسخ می‌دهد و روشی که برند بر سر ارزش‌ها و ماموریتش پابرجا می‌ایستد.

نکته جالب دیگر در مورد این عناصر مشترک آن است که این عناصر می‌توانند توسط تمامی شرکت‌ها، اعم از بزرگ و کوچک، مورد استفاده قرار گیرند. در واقع، این تکنیک‌ها فقط به شرکت‌هایی با بودجه‌های تبلیغاتی میلیون دلاری تعلق ندارند. البته قطعا بسته به بودجه و توانایی‌ها، مقیاس استفاده از این تکنیک‌ها متفاوت خواهد بود.

نمونه ای از چند استراتژی تبلیغ شرکت های جهانی و معتبر :

کوکاکولا :

مطالعات صورت گرفته در سرتاسر جهان نشان داده است که کوکاکولا یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌های تجاری در جهان است. لوگوی قرمز و سفید آن‌ها در تمامی کشورهای جهان شناخته شده است و افراد برند کوکاکولا را با احساس خوب و سرحال بودن می‌شناسند.اما کوکاکولا چگونه توانسته است چنین برند شناخته شده‌ای را خلق کند؟ پاسخ ساده است. کوکاکولا هویت برند و تداوم محصول خود را در طول ۱۳۰ سال حفظ کرده‌ است. درحالی‌که سالیان زیادی از تاسیس کوکاکولا می‌گذرد، اما لوگو این شرکت همان لوگو اولیه باقی مانده است و شعارها و متون بازاریابی این شرکت نیز یک پیام واحد را ترویج می‌دهند.

کوکاکولا
کوکا کولا

در واقع، این سطح از تداوم و مداومت در طول ۱۳۰ سال است که کوکاکولا را به یکی از بزرگترین برندهای جهان تبدیل کرده است. امروزه کوکاکولا سهم عظیمی از بازار نوشیدنی‌ها را در اختیار دارد و محصولات متنوعی را تحت عنوان نام‌ها و برندهای مختلف روانه بازار می‌کند. اما مشهور‌ترین و محبوب‌ترین محصول این شرکت یعنی Coke در طول این سال‌ها تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است. کوکاکولا به خوبی تاییدکننده این نظریه است که اگر می‌خواهید یک برند محبوب و شناخته شده را توسعه دهید، تداوم تنها راه این کار است.


کوکاکولا تقریبا سالیانه مبلغ ۴٫۳ میلیارد دلار را روی بازاریابی و تبلیغات صرف می‌کند. کوکاکولا این قدرت را دارد که تمامی شیوه‌های بازاریابی در جهان را به کارگیرد. اما تداوم چیزی است که کوکاکولا انتخاب کرده است و این دقیقا همان عنصری است که این شرکت آمریکایی را از سال ۱۸۸۶ تا به امروز سرپا نگه داشته است. یکی از اشتباهاتی که ممکن است توسط بازاریابان و مالکان کسب و کارها صورت بگیرد، فقدان تداوم در بازاریابی و توسعه برند است .

کوکاکولا
کوکاکولا

اپل:

اپل سابقه درخشانی در زمینه تولید تبلیغات جذاب دارد. این برند از همان آغاز کار تبلیغاتی اش در ۲۵ سال گذشته عملکرد خیره‎کننده-ای از خود به نمایش گذاشته است. بدون تردید کلید موفقیت برند اپل در زمینه تبلیغات شهرتش است. آنها در هر حوزه کسب و کاری که اراده کنند، امکان کسب موفقیت خواهند داشت. امروزه اپل حتی در صنعت بازی نیز سرمایه‎گذاری قابل توجهی دارد.

به عنوان نمونه ای مناسب از الگوی تبلیغات و بازاریابی دیجیتال اپل به اکانت رسمی آن در اینستاگرام توجه کنید. این اکانت کمتر از دو سال پیش راه‎اندازی شد. به گزارش گارتنر اپل اکنون سومین اکانت بزرگ تجاری در اینستاگرام را دارد. نکته جالب اینکه برند اپل تا نوامبر سال گذشته هیچ گونه فروش آنلاینی در آمازون نداشت. از آن زمان تا به حال علاوه بر فروش بالا در آمازون میزان هزینه تبلیغاتی این برند نیز افزایش چشمگیری یافته است. اکنون اپل به آمازون علاوه بر مرکز فروش به چشم پلتفرم مناسب برای تبلیغات نیز نگاه می کند.

اپل
اپل

از نوامبر سال گذشته تاکنون این برند دومین شرکت پرخرج از نظر تبلیغاتی در آمازون ارزیابی شده است. بدون شک این آمار هر فردی را شوکه خواهد کرد. برند اپل در طول دوران فعالیتش به عنوان شرکتی کم‎خرج در حوزه تبلیغات شناخته می شد، با این حال انگار استراتژی تبلیغاتی اپل دستخوش تغییرات بنیادی شده است.

براساس اخبار رسمی برند اپل در اوایل سال جاری استارت‎آپ بازاریابی دیجیتال DataTriger را خریداری کرده است. این امر به خوبی بیانگر تلاش اپل در راستای انطباق هرچه بیشتر با اصول بازاریابی دیجیتال است. البته اغلب کمپین های بازاریابی و تبلیغات اپل به صورت غیرمستقیم در تلاش برای فروش محصولات است. این امر در مقایسه با سایر برندها نقطه قوت و مزیت اپل محسوب می-شود.

اپل
اپل

استارباکس:

۸۰ درصد از شرکت‌های حاضر در لیست Fortune 500 در توییتر فعال هستند؟ این آمار به شما چه می‌گوید؟

اگر می‌خواهید کسب و کارتان را به سطح جدیدی ارتقا دهید، حضور قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است. شبکه‌های اجتماعی از آنجایی مهم هستند که کمک می‌کنند تا هویت برند، اقتدار و اعتماد ایجاد شود. شبکه‌های اجتماعی همچنین به مشتریان کمک می‌کنند تا در سطحی صمیمی‌تر با برند تعامل برقرار کنند که در نهایت به ایجاد روابطی قدرتمند‌تر در طول زمان منجر می‌شود.

استارباکس
استارباکس

استارباکس نمونه بارز کسب و کارهایی که به خوبی از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. استارباکس دقیقا نیازهای مخاطبانش را می‌داند و حساب‌های کاربری فیسبوک، توییتر و اینستاگرام خود را در نهایت موفقیت مدیریت می‌کند.

دلایلی پشت پرده این موفقیت‌های استارباکس در شبکه‌های اجتماعی نهفته است. از جمله این دلایل عبارتند از:

آن‌ها به طرزی هوشمندانه از ویدئوها، گیف‌ها و تصاویر در فید خود استفاده می‌کنند.

آن‌ها همراه با هر توییت یک تصویر سفارشی نیز ارسال می‌کنند.

استارباکس، به خصوص در توییتر، به مخاطبانش پاسخ می‌دهد.

آن‌ها با وقایع روز آپدیت هستند و از آن‌ها به عنوان مزایای بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

استارباکس هشتگ‌های منحصر به فرد خود را ایجاد می‌کند و این هشتگ‌ها به صورتی ویروسی پخش می‌شوند.

استارباکس
استارباکس

نایک :

همانند شرکت کولگیت که اطلاعات ارزشمند را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد، شرکت نایک نیز از همین استراتژی به گونه‌ای متفاوت استفاده می‌کند. برای هر جفت کفش دوندگی جدید، برای هر بایت جدید فناوری، نایک یک داستان را ارئه می‌دهد و نه فقط مشخصات محصول را. حتی در صفحه اصلی وب‌سایت، نایک داستانی در مورد برخی از کفش‌های مشهور خود و مسیری که این کفش‌ها از ایده تا تولید طی کرده‌اند را به تصویر کشیده است. نایک داستان می‌فروشد، که این داستان فروشی به فروش محصولات نیز کمک می‌کند و برند شما نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.


هر محصول و سرویسی که شما ارائه می‌دهید، داستان مخصوص به خود را درد و اگر به اندازه کافی خلاق باشید، می‌توانید این داستان را به چیزی قدرتمند برای خود تبدیل کنید. در مورد جالب‌ترین ابعاد برند خود و آن چیزی که ممکن است به نظر مخاطبان جالب بیاید فکر کنید.

نایک
نایک

این موارد جالب ممکن است عکس‌های پشت صحنه و یا حتی یک پست وبلاگی با این موضوع باشد که شما چگونه به مشتریانتان و سایر برندها کمک کرده‌اید. این داستان لازم نیست که خیلی بزرگ یا بیش از حد خنده‌دار باشد. مشتریان فقط می‌خواهند چیزی را در محصول یا سرویس شما پیدا کنند که قابل اعتماد و قابل تکیه کردن باشد.


هرچیزی که انتخاب می‌کنید فرقی ندارد، مهم این است که بدانید خلق یک داستان از فروش یک محصول بسیار قدرتمند‌تر است. نوشتن پست‌های وبلاگی یا استفاده از سرویس‌هایی مانند اینستاگرام یک راه عالی دیگر برای نمایش یک داستان بصری در مورد برندتان است. در میان تمامی شرکت‌های حاضر در لیست فورچون ۵۰۰، نایکی قوی‌ترین حضور را در اینستاگرام دارد و آن‌ها از این پلتفرم به شیوه‌ای هوشمندانه استفاده می‌کنند.

نایک
نایک

همچنین در وبلاگ پین استارتاپ بخوانید : روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

نمونه استراتژی های تبلیغات کم هزینه و موثر شرکت Unilever :

به گفته مادلین بولتون، معاون مدیر تجاری شرکت Unilever: “چند شرکت تبلیغاتی تاثیرگذار و بزرگ را استخدام کرده بودیم. تا در یک نمایش فینال تلویزیونی با نام “The Great British Bake Off” شرکت کنیم. این وضعیت حداقل یک هزینه برای شرکت Unilever است که می تواند آن را جایگزین آژانس های گران قیمت کند که قاعدتا تاثیرگذاری فزاینده و معنا داری را به همراه دارد.

اکنون کار کردن با شبکه های تبلیغاتی که به صورت گروهی عمل می کنند، بسیاری از آژانس ها، موسسات و بیزینس را تحت تاثیر خود قرار داده است.

تنها با مختصر نامه ای می توان بر آژانس های پیرو این پروسه تسلط پیدا کرد. Boulton می گوید: ما قبلا از سازمان های مختلفی استفاده می کردیم که نفوذی ها را هم شامل می شد. اما اکنون یک واسطه با نام تبلیغ کننده وجود دارد که این روابط را قطع می کند.”

یونیلیور
یونیلیور

بیشتری باری که شرکت Unilever از نفوذی های گروهی (منظور از نفوذ گروهی این است که با کمک گرفتن از اعضاء شرکت یا سازمان در شبکه های اجتماعی بابت معرفی صفحه یا محتوای تولید شده به صورت سازمان یافته ای مخاطبان را با محصولات و توانایی ها آشنا کنیم.) استفاده کرد، تابستان بود. Unilever با بیست و یک پست خلاق و ارسال یادداشت های کوتاه بر روی تصاویر از غذاهایی که از مواد Stork پخته شده بودند توانست به بهترین شکل این تبلیغ را انجام دهد. سازندگان و اعضاء تیم تولید از این تصاویر در حساب های اینستاگرام خود استفاده کردند و همین امر سبب شد که نزدیک به ۴۳۶۰۰۰ طرفدار این تصاویر را بیش از پنج هفته با نام تجاری مشاهده کنند.

یونیلیور
یونیلیور

بهترین شعارهای تبلیغاتی برندهای مشهور و موفق :

۱- فولکس واگن : کوچک فکر کنید.
۲- پورشه: جایگزینی نیست.
۳- آستون مارتین: قدرت، زیبایی و روح.
۴- وال مارت: پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باشید.
۵- ریبوک: من همانی هستم که هستم.
۶- نایک: فقط انجامش بده!
۷- آدیداس: غیر ممکن وجود نداره.

۸- مارک اند اسپنسر: حق همیشه و کاملاً با مشتری است.
۹- تری ام: نوآوری
۱۰- آی بی ام: راه حلی برای سیاره هوشمند.
۱۱- سونی: باورش کن.
۱۲- آی مکس: بزرگ فکر کن.
۱۳- دوپونت: معجزه دانش.
۱۴- انرگایزر: به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده…
۱۵- پلی استیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.
۱۶- بلاگر: دکمه انتشار را فشار دهید.
۱۷- کانن: آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید.
۱۸- نیکون: در قلب تصویر
۱۹- کداک: لحظاتت را به اشتراک بذار، زندگی ات را به اشتراک بذار.
۲۰- فدکس: وقتی که هیچ فردایی نیست.
۲۱- دیزنی لند: شادترین نقطه ی روی زمین!

۲۲- فورچن: برای افرادی که تغییر را رقم خواهند زد.
۲۳- مک دونالد: من عاشقشم!
۲۴- کوکاکولا: درب قوطی را باز کن تا سرحال شی.
۲۵- ام اند ام: در دهانتان آب می شود، نه در دستانتان.

همچنین در وبلاگ پین استارتاپ بخوانید :چرا برندها و کسب و کارها برای خود یک شعار انتخاب می کنند ؟

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *