استارتاپ (STARTUP) چیست؟ چگونه یک استارتاپ بسازیم؟

استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به راه اندازی آن علاقه مند هستید و بیشتر مایل هستید بادنیای کسب و کار در این قالب آشنا شوید در این مقاله همراه ما باشید.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

استارتاپ چیست ؟

استارتاپ یک شرکت است که در مرحله اول عملیات خود قرار دارد.

این شرکت ها اغلب در ابتدا توسط بنیانگذاران کارآفرین خود حمایت می‌شوند و برای توسعه محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بنیانگذاران آنها معتقدند برای این کار تقاضا وجود دارد.

با توجه به درآمد محدود یا هزینه های بالا، اکثر این عملیات های در مقیاس کوچک در دراز مدت پایدار نیستند و بدون کمک سرمایه گذاران دوامی نخواهند داشت.

بسیاری استارت آپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه های نو و خلافیت برفراز ایده های موجود می دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه ی آشیل راه حل های موجود شناخته می شوند.

تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

همچنین بخوانید :استارت آپ Ripple چیست ؟

براساس تعریف مرین وبستر استارتاپ چیست؟

عمل یا مجموعه ای از کارها به منظور یک حرکت جدید و یک شرکت یا کسب و کار نوپا

عمر استارتاپ ها :

با بررسی تولد و فعالیت استارت آپ ها در سال های اخیر می توان به جرات گفت که بصورت میانگین عمر استارت آپ ها تقریبا سه سال است و این کمپانی های نوپا پس از سه سال دیگر یک استارت آپ شناخته نمی شوند.

دلایل متعددی برای پایان دوران سه ساله ی شناخته شدن به عنوان استارت آپ مطرح است که از جمله ی آن می توان:

به تصاحب شدن توسط سایر کمپانی های بزرگ

افزایش تعداد دفاتر به بیش از یک مرکز

افزایش درآمد به بیش از ۲۰ میلیون دلار

افزایش تعداد کارکنان به بیش از ۸۰ نفر و افزایش تعداد اعضای اصلی به بیش از پنج نفر یا فروش سهم اعضای اصلی اشاره کرد.

در واقع می توان در یک جمله ی ساده رسیدن استارت آپ به سودآوری را پایانی برای شناخته شدن آن به عنوان یک استارت آپ موفق خواند.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

در واقع فاکتور اصلی یک استارت آپ را باید توانایی آن برای رشد بدانیم.

بر اساس تعریف گراهام استارتاپ چیست ؟ :

گراهام، استارت آپ را یک کمپانی تعریف می کند که ساختار آن برای رشد سریع معماری شده است. در واقع تمرکز برای رشد، فارغ از فاکتورهایی نظیر جغرافیایی است که اعضای استارت آپ آن را تاسیس کرده اند؛ از این رو استارت آپ ها را باید از کسب و کارهای کوچک جدا کرد.

یک رستوران جدید در یک شهر را نباید به عنوان یک استارت آپ بشناسیم.

چگونه یک استارتاپ بسازیم؟

امروز جامعه استارت آپی با چالش های متعددی دست وپنجه نرم می کند. از فضای کسب وکار و هزارتوهای بوروکراسی دولتی تا مالیات و بیمه و تامین مالی از فعالیت کارآفرینی، هفت خوان تمام عیاری ساخته است.

روا نیست با پُر کردن فضا از اعداد و ارقام وهم آور بیش از این بر ریسک و ابهام این بخش بیافزاییم.باتجربه ها و استخوان خُردکرده های استارت آپی خوب می دانند که با جایگزین شدن ارزش گذاری با ارزش گُساری، دیر یا زود اعتماد سرمایه گذاران به اعداد و ارقام از دست می رود.

منفعت جمع کوچکی شرایطی را رقم می زند که دودش در چشم همه خانواده استارت آپی ایران می رود.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

اکوسیستم استارت آپی ایران مملو از جوانان بااستعداد، خوش ذوق و نخبه ای است که امیدوارانه در پی ساختن رویاهای خود هستند.

گرچه سایز سرمایه گذاری ها و تراکنش های پولی در بخش استارت آپ نسبت به صنایع پُرقدرت کشور مثل نفت، معدن، بازرگانی هنوز کوچک است اما امروز تراکمی از باکیفیت ترین نیروهای انسانی در حال تنفس و فعالیت در این بخش هستند.

استارت آپ های خوب ایرانی زندگی را برای مردم آسان تر و لذت بخش تر کرده اند. بسیاری از آنها در روندی سالم رشد کرده اند. ارزش گذاری شده اند. سرمایه جذب کرده اند و به بلوغ رسیده اند. همین ها بوده اند که به قدر وسع و توانشان بخشی از بار اشتغال زایی کشور را به دوش کشیده اند و از مهاجرت نخبه ها جلوگیری کرده اند.

ازکجا شروع کنیم :

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

اما در ابتدا برای راه اندازی یک استارتاپ باید از کجا شروع کنیم؟

این قسمت مهم ترین و سخت ترین بخش در راه راه اندازی یک استارت آپ است، و آن پیدا کردن ایده ای ناب است.

در حال حاضر در همه دنیا و در ایران تعداد زیادی از افراد وجود دارند که فکر می کنند دارای ایده ای جدید هستند که می تواند دنیا را تغییر دهد. اما اکثر این ایده ها رنگ آفتاب را نمی بینند چرا که آن ایده نمی تواند پاسخگوی مشکلات مصرف کننده باشد و یا اینکه آن ایده قبلاً جایی استفاده شده است.

نیاز نیست که ایده شما درخشان باشد، تنها چیزی که شما باید به آن توجه کنید این است که ایده شما راه حلی برای مشکلات افرادی باشد که در زندگی واقعی با آن مواجه هستند و در عین حال به اندازه کافی منحصر به فرد باشد که در بین هیاهوی دیگر ایده ها گم نشود.

نکته اول : زمان بندی ارائه ایده مناسب باشد. ممکن است ایده شما خیلی خوب باشد اما در زمان مناسبی به بازار عرضه نشده باشد و ۲ سال دیگر استارت آپی با همان ایده شما بتواند مخاطبین زیادی به دست آورد.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

همچنین بخوانید :ZUME PIZZA استارت آپ معروف آمریکایی

شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید :

در نهایت استارآپ های موفق به چیزی بیشتر از بدست آوردن مشتری فکر می کنند و سعی می کنند به سمت ایجاد انجمن های آنلاین پیشروند. آنها قادر نیستند همانند همتایانی که در صنعت خود پیشکسوتند رفتار کنند و به برنامه وفاداری برند که دهه ها زمان نیاز دارد تکیه کنند، در عوض آستین های خود را بالا زده و با بازار هدف خود ارتباط برقرار می کنند.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

خوشبختانه امروز شبکه های مختلفی برای این منظور وجود دارد. بعنوان مثال از پلتفورم های اینستاگرام، تلگرام و کمی توییتر می شود دنبال کنندگان زیادی به دست آورد و آن ها را به برند خود وفادار کرد.

شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه می تواند به صورت مستقیم بر روی کسب و کار شما تاثیر بگذارد می تواند تاثیراتی در سئو سایت کسب و کار شما نیز بگذارد.

نکته دوم : همواره باید تعادل بین حرکت و ایستادن برقرار شود و از هر بازخورد مثبتی هیجان زده نشویم و هر بازخورد منفی باعث انجام تغییر در کسب و کار ما نشود.

بازخوردها را جدی بگیرید :

یکی دیگر از خصیصه های یک استارآپ موفق، توانایی آنها جهت ایجاد تغییرات لازم در اثر بازخورهاست. خواه این بازخور از طرف سرمایه گذاران، مشاوران یا مشتریان باشد، آنها مبادرت به استخراج نکات کلیدی از باز خورها می کنند تا بدین وسیله محصول، سرویس و مدل کسب و کار خود را بهبود بخشند.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

رقیبان خود را بررسی کنید :

علاوه بر بازار شما باید رقیبان خود را بررسی کنید.

زمانیکه شما مبادرت به نوشتن Business plan خود می کنید هیچکس از وجود شرکت شما خبر ندارد.

انتظار نداشته باشید که کار رقیبان خود را بصورت مشابه کپی کنید و در ضمن در کار خود موفق باشید. مطمئن باشید زمانیکه مشتریان ببینند شما خدمات مشابه رقیت خود را ارائه می کنید به سمت شما نخواهند آمد.

اما چگونه می توانید خود را از دیگران متفاوت کنید؟ می توانید با دو مورد قیمت و کیفیت کار کنید.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

بررسی رقیبان باید همزمان با بررسی بازار انجام گیرد. هر دو این موارد در بحث تحقیقات بازار جای می گیرند. زمانیکه متوجه شدید رقیبان شما چه کسانی هستند کار برای اینکه تفاوت ایجاد کنید راحت تر خواهد بود. البته این اطلاعات بر اساس بازار هدف شما طرح ریزی شده است.

بودجه مورد نیاز خود را پیش بینی کنید :

در هنگام نوشتن طرح کسب و کار باید همه اعداد خود را روی کاغذ آورید بخصوص زمانیکه می خواهید سرمایه گذار جذب کنید.

مشخص کنید که به چه میزان پول جهت پیشبرد عملیات خود نیاز دارید.

اگر نتوانید این عدد را بدست آورید ممکن است در بین راه بی پول بمانید.

سعی کنید اعداد زیر را بدست آورید:

  • هزینه تجهیزات
  • هزینه محل (خرید یا اجاره)
  • هزینه های قانونی مثل هزینه های ثبت شرکت
  • حقوق و دستمزد
  • بیمه
  • هزینه های انبارگردانی
استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

شرکت خود را با یک ماموریت و چشم انداز بسازید :

در روز های ابتدایی فعالیت استارت آپ خود، شما به منابع مالی که حقوق های بالا بدهید دسترسی ندارید.

برای اینکه افراد با استعداد را مجاب کنید که به شرکت شما بپیوندد ، نیاز است که شرکت را مجهز به یک ماموریت و چشم اندازی فوق العاده نمایید.

بعنوان موسس شرکت، شما باید بتوانید چشم انداز بلند مدت خود را با کارکنان بالقوه خود به اشتراک بگذارید و شرکت خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید. “شما می خواهید تا آخر عمر خود آب شکر بفروشید، ویا می خواهید به من ملحق شوید و دنیا را تغییر دهید؟”

این سوالی است که استیو جابز در زمان استخدام جان اسکولی، مدیر اجرائی پپسی در آن زمان، در حین استخدامش در اپل به وی می گوید.

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

نکته سوم : نوشتن BUSINESS PLAN یکی از مهمترین فعالیت ها در شروع یک استارت آپ است.

نوشتن این سند به شما کمک می کند تا سوال های زیادی برای شما به وجود آید که اگر به این سوالات فکر نکرده باشید ممکن است در ادامه مسیر برای شما مشکل ساز شود.

ضمن اینکه هر سازمانی که بخواهد برای تامین سرمایه پیش قدم شود حتما از شما یک BUSINESS PLAN کامل می خواهد. در ادامه به ویژگی های یک طرح کسب و کار مناسب می پردازیم .

استارتاپ چیست ؟
استارتاپ چیست ؟

و امامعرفی استارتاپ های موفق ایرانی و خارجی :

فایو اِی‌آی (Five AI) هوش مصنوعی

گریل (Grail) پزشکی و سلامت

پین استارت آپ (piin startup)

ایناموفین‌تک (Inamo)

دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران

همچنین بخوانید : استارت آپ موفق مامان پز چیست ؟

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *