روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ ها

انتخاب رنگ در طراحی لوگو می تواند تاثیر گذارترین بخش در جذب مشتری و تقویت لوگو و برند شما باشد پس انتخاب رنگ ها بر اساس اصولی که دارند حتی بر فروش هم تاثیر می گذارد . برای آشنایی بیشتر با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو در این مقاله همراه ما باشید.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

انتخاب رنگ ها برای طراحی لوگو :

انتخاب یک پالت رنگ یکی از تاثیر گذارترین گزینه هایی است که می توانید در هنگام توسعه زیبایی برند تجاری خود ایجاد کنید. انتخاب رنگ های درست آرم ، می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته نماید ، به شما در جذب مشتریانِ درست کمک‌ کند و همانطور که می دانید ترکیب اشتباه این امر می تواند اثر معکوس داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها معنی های ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می توانند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشند. یک انتخاب مناسب رنگی می تواند طراحی لوگو شما را تقویت و یا تضعیف کند. 

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

مغز ما برای پاسخ به رنگ هایی که دریافت می کند این قابلیت را داشته است که به طور ناخودآگاه پیامی را دریافت کند. مثلا با دریافت رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی توقف می کنیم و با سبزشدن مجددا شروع به حرکت می کنیم . ما از طریق رنگ ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می کنیم . اگر به بسته بندی بطری های آب معدنی دقت کنید متوجه خواهید شد که طراحان بسته بندی از رنگ آبی استفاده کرده اند چرا که این “رنگ آبی” است که احساس خنک بودن را به بیننده القا می کند و ارتباط بسیار مستقیم با فروش آن محصول دارد .

همچنین بخوانید : سواروسکی (swarovski) سازنده برترین زیورآلات دنیا

قرمز :

روانشناسی رنگ قرمز: برخلاف آبی آرام بخش، قرمز شدت توجه و اشتها را تحریک می کند. شاید به همین دلیل است که هویت سازمانی مک دونالدز به رنگ قرمز است. همچنین قرمز فوریت را نشان می دهد، مثلا برای اعلام حراج، یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری. 

Column Five هم در سایتش اشاره می کند که قرمز ضربان قلب را بالا برده و نفس کشیدن راسریع تر می کند. نام تجاری قرمز شما ، مثل بمب صدا می کند. در تحقیقات شناختی اولین دو رنگی که در مغز پردازش می شوند قرمز و زرد هستند. محققان پی برده اند اکثر کودکانی که قدرت تشخیص محتویات داخل بسته بندی را ندارند وقتی وارد فروشگاه خوراکی می شوند ناخودآگاه محصولات قرمز رنگ مورد توجه آن ها قرار می گیرد .

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

مشکی :

روانشناسی رنگ مشکی: هرچیزی که در مورد لباس پوشیدن درست است در مورد برند سازی هم صدق می کند. مشکی باعث می شود کامل به نظر برسید، جاویدان و همیشگی بدون مطرح شدن زمان، (در طول زمان رنگ های مختلفی باب می شوند و سپس از چشم می افتند اما سیاه همیشه سیاه است). این انتخاب بدیهی برای کسانی است که می خواهند محصولات لوکس بفروشند و انتخاب بسیار بدی برای شرکت هایی با مضمون کشاورزی است. به رنگ مشکی،نگاه مجددی داشته باشید. آیا می خواهید ماهر ، مدرن و لوکس به نظر برسید؟ وقت این رسیده است که از رنگ مشکی استفاده کنید. می خواهید به صرفه و ارزان به نظر آیید؟ ترجیحا دور از رنگ های تیره بمانید.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

آبی :

یکی از رنگ هایی است که به طور گسترده در آرم شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ حرفه ای گری، ذهنیت جدی، صداقت، خلوص و آرامش را نشان می دهد. آبی همچنین با اقتدار و موفقیت همراه است و به همین دلیل در موسسات مالی و نهادهای دولتی محبوب به شمار می رود.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

سبز :

هماهنگی و هارمونی، سلامتی و شفا یافتن، طبیعت و حیوانات، پول؛ این رنگ غیر از این که می تواند بر قدرت دید تأثیر مثبت بگذارد همچنین شادی آور و آرام بخش بوده البته در مواردی به معنای باروری و محافظه کاری نیز به کار رفته است.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

نارنجی :

مقرون به صرفه بودن، سرگرم کننده، جوان و پرانرژی، خلاقیت، جشن؛ برای این رنگ معانی و مفاهیم دیگری هم در نظر گرفته شده است از جمله رنگ ورزش و فعالیت، کشاورزی، ساده زیستی، ماجراجویی، یادگیری و کسب تجربه.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

بهترین ترکیب رنگ لوگو :

رنگ یکی از قوی‌‌ترین محرک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بصری به شمار می‌رود. همچنین اولین مواجهه‌ی مخاطب با برند به واسطه‌ی لوگو و رنگی است که برای آن انتخاب کرده‌اید؛ به همین سبب هویت بصری برند شما کاملا در گرو ترکیب رنگ انتخاب شده برای لوگو و رنگ سازمانی‌تان است. طراحان گرافیک بر‌اساس هویت سازمانی و نوع خدماتی که ارائه می‌کنید، ترکیب رنگی مناسب شما را پیشنهاد می‌دهند.

این ترکیب با در نظر گرفتن نوع و شمایل لوگوی شما می‌تواند طیفی از رنگ‌های متضاد و یا مکملِ هم را در برگیرد. بهترین ترکیبی که معمولا استفاده از آن توصیه می‌شود شامل رنگ‌های یک هارمونی و نه لزوما در یک طیف رنگی است. به همین جهت طراح گرافیکی که تمام رنگ‌ها و هارمونی‌ها را می‌شناسد و به تاثیرات روحی و روانی آن‌ها به خوبی آگاه است، می‌تواند بهترین گزینه‌ی ممکن را به شما پیشنهاد دهد. این انتخاب آگاهانه در هویت بصری برند شما تاثیرگذار خواهد بود.

روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ ها

چند رنگ برای لوگو نیاز دارم؟

هیچ قاعده ای در مورد چند رنگی که باید در لوگوی خود استفاده کنید وجود ندارد. شما ممکن است فقط یک یا دو مورد نیاز داشته باشید. چند رنگ مورد نیاز شما بستگی به چه لوگوی شما برای نام تجاری شماست.اکثر آرم ها از دو یا سه رنگ متمایز استفاده می کنند. به طور معمول، این رنگ یک رنگ اصلی و یک یا دو رنگ است که در ابعاد آرم بیشتر می شود و کل شخصیت برند را در نمایش قرار می دهد.

همچنین بخوانید : راز لوگوهای معروف جهان چیست ؟

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *