آموزش جامع استفاده از Google Keyword Planner در سال ۲۰۲۰ (قسمت دوم)

google keyword planner

در قسمت اول این سری از مقالات، به بیان سه نکته اساسی در استفاده از ابزار های Google Keyword Planner در پیدا کردن کلمات کلیدی و سئو سایت صحبت کردیم. در این قسمت به ادامه بررسی این مبحث آموزشی میپردازیم.

اینتظار می رود در پایان این دو قسمت از مقالات، بتوانید با استفاده از Google keyword planner یا به اختصار( GKP) بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت و نیز راه اندازی کمپین های تبلیغاتی را بیابید.

پس با پین استارتاپ همراه بمانید.

مرحله ۴: بخش ایده های کلمات کلیدی را آنالیز کنید

حالا که توانسته اید از میان لیستی از کلمات پیشنهاد داده شده توسط گوگل، بهریتن کلمات را برای کسب و کار خود پیدا کنید وقت آن است که این کلمات را آنالیز کنیم.

در این مرحله، یاد میگیرید که چطور کلمات ظاهر شده در بخش Keyword Ideas را تجزیه و تحلیل کنید.

بهرین کلمات کلیدی برای سئو سایت

معنی هر کلدام از عبارات موجود در این بخش به این ترتیب است:

Keyword (by relevance): این بخش مربوط به کلماتی است که گوگل تشخیص می دهد بیشترین شباهت را به کلمه ورودی اولیه از سوی شما و یا URL سایتتان دارد.

Avg. monthly searches: مشخصه دیگه. میانگین سرچ ماهیانهو

ولی یادتون باشه که این اعداد یک رنج هستن نه یک عدد دقیق.

ولی یکم پایین تر بهتون یاد میدم چطور این اعداد رو با دقت بیشتری بدست بیارید.

نکته فنی: حواستون به کلمات فصلی باشه. چون این کلمات فصلی مثل لباس هالوین ممکنه در ماه اکتبر ۵۰٫۰۰۰ تا جستجو داشته باشه ولی در ماه می فقط ۱۰۰ تا.

ولی همین کلمه رو ممکنه GKP بهتون بگه که میانگین ۱۰٫۰۰۰ سرچ در ماه داره که خب اطلاعات غلطیه.

Competition: همونطور که توی مقاله قبلی هم راجب این کلمه صحبت کردم، این بخش از GKP هیچ ربطی به سئو سایت نداره.

این عبارت تعداد تبلیغاتی که برای اون کلمه کلیدی خاص انجام میشوند رو بیان میکنه.

اما این بخش میتونه بهتون کمک کنه تا بفهمید آیا کسی با سرچ اون کلمه لیدی خاص دنبال خرید کردن هست یا نه.

Top of Page Bid: این بخش هم برای اینکه بفهمید چقد یک کلمه کلیدی منجر به خرید میشه کمکتون میکنه.

هرچقد که عدد این بخش بیشتر باشه یعنی ترافیک موجود برای اون کلمه کلیدی سود بیشتری از نظر مالی برای شما داره.

مرحله ۵: یک کلمه کلیدی انتخاب کنید

حالا که بخش های مختلف ابزارهای GKP رو یاد گرفتید وقته اینه که کلمات کلیدی ویژه ای رو پیدا کنید که به بیشترین اثر مثبت رو روی سئو سایتتون داشته باشند.

ولی این مرحله یکم گمراه کننده است!

چرا؟

چون برای انتخاب بهرین کلمه کلیدی کلی فاکتور هست که باید در نظر بگیرید.

و انتخاب بهترین کلمه کلیدی بیشتراز علم، یک هنره.

ولی از اونجایی که میگن، بهترین روش یادگیری امتحان کردنش هست، میخوام به صورت عملی بهتون بگم چطور بهترین کلمه رو انتخاب کنید.

برای این کار من میخوام از ابزار Discover new keywords در GKP استفاده کنم.

این ابزار تقریبا بهترین ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی جدیده.

پیدا کردن کلمه کلیدی

اول از همه باید به یک کلمه کلی فکر کنید که مفهوم کلی و ایده کسب و کار شما رو هم میتونه بیان کنه.

مثلا فکر کنید که شما یک سایت فروش مواد غذایی ارگانیک دارید.

مثلا اگر قراره شما یک پست برای وبلاگتون در موضوع مزایای استفاده از قهوه ارگانیک بنویسید، نباید از کلمه کلیدی ” قهوه ” یا “اثرات سلامتی بخش قهوه ارگانیک” استفاده کنید.

کلمه قهوه زیادی کلی هست و کلمه اثرات سلامتی بخش قهوه ارگانیک زیادی جزئی هستند.

ولی کلمه کلیدی “قهوه ارگانیک” عالیه.

پس کلمه قهوه ارگانیک رو وارد Discover new keywords کنید و دکمه Get Started رو بزنید.

سئو سایت

حالا یک نگاهی به کلماتی پیشنهاد داده شده بندازید.

حالا چطوری از بین این کلمات بهترین کلمه رو انتخاب کنیم؟

کلی فاکتور مختلف هست که باید در نظر بگیرید ولی من شخصا با توجه به ۳ نکته این کار رو میکنم.

اون ۳ تا فاکتور مهم چی هستن؟

Search Volume: خب این که مشخصه.

هرچی که حجم جستجوی یک کلمه بیشتر باشه، ترافیک بیشتری وارد سایتتون خواهد شد.

Commercial Intent: این همون هدف مخاطبین از جستجو هست که خب هدفشون هم خریده.

پس هرچقد که عدد مربوط به این بخش بیشتر باشه، یعنی ضمن اینکه رقابت برای اون کلمه بیشتره، ولی خب هدف جستجوگران از سرچ کردن اون کلمه هم خرید کردن هست.

Organic SEO Competition: این مرحله یکم فنی میشه. برای اینکه از این بخش بهترین نتیجه رو بگیرید لازمه که رقبایی که برای اون کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل هستن رو بررسی کنید.

اگر این رقبا خیلی قوی باشن، خب کارتون سخت میشه برای استفاده از اون کلمه.

ولی میتونید این مقاله رو راجع به رقابت در کلمات کلیدی بخونید که خیلی چیزها رو آموزش داده.

نکته آموزشی شماره ۱: مقدار دقیق Search Volume را بدست آورید.

سیستم GKP اینجوریه که فقط اگر یک کمپین Adwords فعال داشته باشین عدد دقیق حجم جستجو رو بهتون میگه. در غیر این صورت فقط یک رنج دریافت می کنید.

یه چیزی مثل این عکس زیر:

یافتن حجم جستجوی کلمات کلیدی

اگر راستش رو بخواید به نظر من همون رنج های بیان شده به اندازه کافی خوبه.

ولی حجم جستجو کلمات به هر حال بخاطر عوامل مختلف تغییراتی میکنه.

بنابراین حتی اگر یک عدد دقیق از حجم جستجوی یک کلمه خاص رو بدست آورده باشید، این عدد هم میتونه بالا و پایین شه.

واسه همین من فکر می کنم، اگر بر اساس رنج search volume کلمه کلیدی مورد نظرتون رو پیدا کنید هم همه چیز خوب پیش میره.

ولی یه کلک هست که بهتون عدد دقیق search volume رو میده بدون اینکه کمپین تبلیغاتی فعال داشته باشید.

حالا این کلک چیه؟

اول از همه از بین کلمات کلیدی پیشنهاد شده توسط GKP یک کلمه رو انتخاب کنید.

حجم جستجوی کلمات کلیدی

بعدش دکمه add to plan رو بزنید.

حالا از ساید بار کنار سایت، Plan overview رو انتخاب کنید.

حالا به عدد impressions اون کلمه نگاه کنید.

این عدد همون تعداد افرادی است که در ماه اون کلمه رو سرچ میکنند.

توی این مورد، کلمه انتخابی ما ۲٫۱K در ماه جستجو میشه.

و حالا با این روش شما حجم دقیق جستجوی یک کلمه کلیدی رو بدست آوردید.

نکته آموزشی شماره ۲: هک کردن GKP

As you saw, the Google Keyword Planner is pretty cool.

همونطور که دیدی GKP خیلی باحاله

فقط ۲ تا ایراد داره.

ایراد اول: کلمات کلیدی پیشنهاد شده خیلی نزدیک به کلمه ای هستند که در ابتدای کار به عنوان ورودی برای GKP تعیین کردید.

مثلا فکر کنید شما یک فروشگاه مواد غذایی ارگانیک برای حیوان های خانگی دارید.

و شما عبارت ” غذای ارگانیک سگ ” روبه عنوان کلمه اصلی وارد می کنید.

و این چیزیه که به عنوان نتیجه دریافت می کنید:

همونطوری که میبینید کلمات پیشنهاد شده خیلی نزدیک به کلمه اصلی ورودی هستند.

شما رو نمیدونم ولی خب این کلمات از نظر من جذاب نیستن زیاد.

و این حالت تقریبا برای همه کلمات کلیدی صدق میکنه.

GKP برای زماینکه میخواید ورژن طولانی تری از کلمه کلیدی ورودیتون داشته باشید خوبه ولی ایده های نو و خلاقانه نمیده.

ایراد دوم: شما همون کلماتی رو به عنوان پیشنهاد دریافت میکنید که هر شخص دیگه ای هم دریافت میکنه.

و خب لازم نیست که بگیم این ابزار گوگل به شدت معروفه و این یعنی خیلی ها ازش استفاده می کنن و این کلمات رو دریافت میکنن.

و این یعنی کلماتی که شما در GKP دریافت می کنید به شدت رقابتی هستند.

اما آیا راه بهتری برای پیدا کردن کلمات کلیدی هست؟

ولی خوشبختانه یه راه حل وجود داره.

اول از همه باید برید به Discover New Keywords بخش Start with a Website

اما به جای وارد کردن کلمه کلیدی مورد نظر اینجا ادرس سایت یکی از همکارانتون رو وارد کنید.

مثلا به جای وارد کردن کلمه organic dog food، از آدرس URL سایت PetSmart’s dog food category رو وارد کنید.

google keyword planner

و بووووم!

لیستی از کلمات کلیدی میبینید که خیلی از رقباتون هیچوقت نمیبینن.

سئو سایت

حالا کلمات پیشنهادی بهتر شد.

تازه کلی سایت دیگه هم هست که میتونید با وارد کردند آدرس اونها برای پیدا کردن کلمات کلیدی ازشون استفاده کنید..

  • Blog posts
  • Press releases
  • Conference agendas
  • Bio pages of influencers in your industry
  • News stories
  • Podcast transcripts

به عبارت دیگه، هر سایتی که مطلبی راجع به موضوع مورد نظر شما داشته باشه میتونه توی این روش مورد استفاده قرار بگیریه.

۰
nastaran zareie
Author: nastaran zareie

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *