آموزش جامع استفاده از Google Keyword Planner در سال ۲۰۲۰ (قسمت اول)

کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت

پیدا کردن ابزار کلمات کلیدی مناسب و دانستن اینکه در خصوص چه کلماتی محتوا منتشر کنیم موضوعی است که برای هر کسب و کار آنلاین حیاتی است. در این مقاله قصد داریم به آموزش جامع Google Keyword Planner در سال ۲۰۲۰ بپردازیم.

در این مقاله که توسط  Brian Dean منتشر و توسط پین استارتاپ به صورت اختصاصی ترجمه شده است، به شما نشان خواهیم داد چطور استفاده از Google Keyword Planner که در گذشته با نام Google Keyword Tool شناخته می شد توانست سبب رشد ارگانیک وب سایت او به میزان ۲۸۲۷۶۲ بازدید کننده در ماه شود.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

پس با پین استارتاپ همراه بمانید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی موارد زیر بپردازیم:

  • مرحله ۱: ایجاد دسترسی به Google Keyword Planner
  • مرحله۲: انتخاب ابزار مناسب شما
  • مرحله۳:فیلتر کردن نتایج
  • مرحله۴: آنالیز بخش ایده های کلمات کلیدی
  • مرحله۵: انتخاب کلمه کلیدی
  • راهنمای۱: دستیابی به اطلاعات دقیق حجم سرچ هر کلمه کلیدی
  • راهنمای۲: روش GKP

مرحله ۱: ایجاد دسترسی به Google Keyword Planner

درسته، ابزار Google Keyword Planner کاملا رایگانه.

اما یک نکته ای وجود داره!

برای دسترسی داشتن به Google Keyword Planner باید یک حساب Google Ads داشته باشید.

اگر از قبل یک حساب Google Ads ندارید، میتونید توی چند دقیقه این حساب رو ایجاد کنید.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

فقط کافیه از دستور العمل های ذکر شده پیروی کنید و یک سری اطلاعات رو در خصوص کسب و کارتون وارد کنید.

نکته: لازم نیس برای استفاده از Google Keyword Planner یک کمپین تبلیغاتی فعال در Google Ads داشته باشید.

ولی لازمه که حداقل یک کمپین در اون ایجاد کنید.

بعد از ایجاد حساب کاربری، وارد اکانتتون بشید.

سپس بر روی آیکون آچار در قسمت toolbar در بالای صفحه کلیک کنید.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

سپس Keyword Planner رو انتخاب کنید.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

در اینجا ۲ حالت مختلف نمایش داده می شوند:

یافتن کلمه کلیدی جدید یا همان Discover New Keywords و یافتن حجم جستجو و پیشبینی یا همان Get search volume and forecasts.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

زمانیکه بحث از مطالعات سئو محور برای یافتن کلمات کلیدی مناسب می شود، همین ۲ حالت برای پیدا کردن هزاران کلمه کلیدی مناسب کافیه.

ولی محض شفاف شدن بیشتر موضوع:

این ابزار با توجه به PPC ساخته شده. بنابراین بسیاری از ابزار های دیگه در Google Keyword Planner هست که ممکنه اگر فقط دنبال کلمه کلیدی مناسب هستین زیاد به کارتون نیان. مثل keyword bidding features.

حالا زمان اینه که بهتون نشون بدم دقیقا چطوری کلمه کلیدی مناسب رو پیدا کنید.

مرحله۲: انتخاب ابزار مناسب شما

در Google Keyword Planner که میشه به اختصار اون رو GKP هم نام گذاری کنیم ۲ ابزار کلی وجود داره.

و حالا بهتون نشون میدیم که چطور با استفاده از این ابزار ها یک لیست بلند و بالا از کلمات کلیدی مناسب برای کمپین های سئو محور خودتون پیدا کنید.

۱- پیدا کردن کلمات کلیدی جدید یا همان Discover New Keywords

همونطور که اسمش پیداست، این ابزار واسه پیدا کردن لیستی از کلمات کلیدی جدید به کار میره.

همونطوری که در تصویر مشخصه، در قسمت بالای این ابزار نوشته شده ” محصولات یا خدماتی که نزدیک به کسب و کارتون هست رو وارد کنید.”

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

نکته:  ارزش اطلاعاتی که از GKP دریافت میکنید به اطلاعاتی بستگی داره که در این قسمت وارد میکنید. بنابراین درخصوص وارد کردن این اطلاعات دقیق عمل کنید.

برای وارد کردن این اطلاعات هم ۲ حالت وجود داره:

شروع با کلمات کلیدی یا همان Start With Keywords

این بخش بهتون کمک کیکنه کلمات یا عباراتی که به نوعی کسب و کار شما رو تشریح میکنه مشخص کنید. کلماتی مثل: کاهش وزن یا قهوه و …

این کار باعث میشه به دیتیابیس داخلی گوکل برای یافتن بهترین صنعتی که کسب و کارتون در اون قرار میگیره دسترسی داشته باشید.

به یاد داشته باشید: شما میتونید تعداد زیادی کلمه یا عبارت رو در این بخش وارد کنید. فقط بعد از هر کلمه یا عبارت یک ویرگول بزارید و Enter رو بزنید.

به عنوان مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید که کیک و کلوچه میفروشه میتونید از این کلمات استفاده کنید:

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

محصولات غذایی بدون گلوتن، کلوچه با کربوهیدارت پایین و …       

همچنین بخوانید: ۱۷ راه برای بهبود رتبه بندی سئو در سال ۲۰۲۰ (قسمت اول)   

شروع با وب سایت یا همان Start With a Website

این قسمت برای کاربران Adwords ایجاد شده است. اما بقیه هم میتونن بعضی وقتا اینجا چیزهای خوبی پیدا کنند.

فقط کافیه آدرس سایت یا لینک یکی از مقالات وبلاگتون رو وارد کنید.

بعد از اینکه یک و یا هر

 قسمت مربوطه رو در این بخش پر کردید دکمه Get Results رو بزنید.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

حالا میتونید صفحه نتایج رو ببینید.

حالا بیاید بریم بخش دوم از GKP که همون پیدا کردن حجم جستجو کلمات هست.

۲- پیدا کردن حجم جستجو کلمات و پیش بینی ها

این فیچر فقط زمانیکه لیستی از کلمات کلیدی مختلف دارید به کارتون میاد.

در این قسمت میتونید حجم جستجوی هر کدوم رو متوجه بشید.

بنابراین این قسمت برای ایجاد لیستی از کلمات کلیدی کاربرد نداره.

برای استفاده از این ابزار کافیه لیستتون از کلمات کلیدی رو کپی و در بخش مروبط Paste کنید و دکمه Get Started رو بزنید.

سئو سایت
ابزار کلمات کلیدی

با این کار همون صفحه نتیاجی که در بخش Find new keywords دیده بودید رو میبینید.

فقط با ۲تا تفاوت:

  • فقط در خصوص کلماتی که واردشون کردید اطلاعات دریافت میکنید.
  • گوگل پیش بینی میکنه که با استفاده از این کلمات چه میزان کلیک و impression دریافت خواهید کرد.
ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

مرحله۳: فیلتر کردن نتایج

حالا وقت اینه که اون لیست طولانی از کلمات کلید رو تبذیل کنید به لیستی کوتاه تر از بهترین کلمات برای شما.

همونطور که گفتم هر ۲تا ابزار گوگل براتون صفحه نمایشی شبیه این نمایش خواهند داد:

کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت
ابزار کلمات کلیدی

بیاید یکم جزئی تر صفحه رو بررسی کنیم.

بالای صفحه میتونید ۴تا آپشن برای تارگتینگ ببینید:

Locations, Language, Search networks, Date range

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

و اما معنی اینها چیه؟

  • Locations: همون کشور و یا کشورهای هدف شما هستند.
  • Language: زبان کلمات کلیدی مورد نظرتون

توجه کنید که در حالت پیش فرض، زبان بر روی انگلیسی و موقعیت بر روی آمریکا در نظر گرفته شده.

اگر شما و موقعیت جغرافیایی مورد نظر شما همین هست به هیچی دست نزنید.

ولی اگر میخواهید که مثلا موقعیت به آلمان و زبان رو به آلمانی تغییر بدید باید این کار رو انجام بدید:

اول از همه بخش: Search networks

این قسمت رو پیشنهاد میکنم که تغییر ندید.

در این بخش شما به صورت پیش فرض در نظر گرفتید که موتور جستجوی مورد نظرتون گوگل هست و هر ابزاری که به نوعی به گوگل متعلقه مثل یوتیوب و …

در وبلاگ پین بخوانید: ۱۹ مرحله برای بررسی سئو در سال ۲۰۲۰ ( قسمت اول)

بخش دوم Date range

این بخش رو هم بزارید همون ۱۲ ماه که در حالت پیش فرض قرار داره باقی بمونه.

بخش مهم بعدی Add Filter هست.

گوگل سرچ کنسول

این بخش هم گزینه های مختلفی واسه فیلتر کردن بهتون میده.

اگر بخوام خیلی خلاصه توضیح بدمشون، اینطوریه که:

  • Keyword Text

اینجا میتونید کلمات کلیدی ای که یک کلمه یا عبارت خاص درونشون هست رو پیدا کنید.

ولی چرا باید از این بخش استفاده کنید؟

بیایاد فرض کنیم که شما برای کسب و کارتون فقط روی یک حوطه خاص کار کمید و یک کلمه برای شما خیلی مهمه.

مثلا شما فقط تیشرت های آبی تواید میکنید و میخواید که حتما این کلمه تیشرت آبی در نتایج و در کلمات کلیدی باشه.

بهبود سئو سایت
ابزار کلمات کلیدی

اینجاس که بخش Keyword Text به کارتون میاد.

  • Exclude Keywords in My Account

کلماتی که قبلا در GoogleAd براشون کمپین داشتین رو در نظر نمیگیره.

  • Exclude Adult Ideas

کلمات مربوط به بزرگسالان (!) رو در نظر نمیگیره

  • Avg. Monthly Searches

اینجا بر اساس حجم جستجو میتونید کلمات رو فیلتر کنید.

این نکته از این نظر مهمه که خب کلماتی که حجم جستجوی بالا دارن خیلی هم رقابتی تر هستند.

اینجا همچنین میتونید کلماتی که حجم جستجوی اونها از حد خاصی کمتر هست رو هم فیلتر کنید.

مثلا فرض منید که یک لیست طولانی از کلمات کلیدی دارید.

بهترین کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

روی بخش Avg. Monthly Searches کلیک میکنید تا نتایج رو فیلتر کنید.

ابزار کلمات کلیدی

با این کار فقط کلمات با حجم بالای جستجو در نتایج باقی میمونن.

دقیقا بر عکس این حالت رو هم میتونید انجام بدید.

اگر یک بار دیگه روی Avg. Monthly Searches کلیک کنید، حالا فقط نتایجی رو میبینید که حجم جستجوی پایینی دارند.

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی
  • Competition

اینجا میتونید مشخص کنید که کلمات کلیدی مورد نظرتون چه تعداد رقیب داشته باشند.

کلمات کلیدی دارای رقابت کم
ابزار کلمات کلیدی

زیاد؛ متوسط یا کم

این فیچر واقعا میتونه خیلی کمک کننده در عین حال گیج کننده باشه.

یادتون باشه که کاربرد اصلی GKP برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی هست و نه بهینه سازی سایت برای سئو.

بنابراین منظور از بخش Competition این هست که چندتا رقیب دارن برای اون کلمه از GoogleAd استفاده میکنن.

نه اینکه رتبه ۱ گوگل شدن برای اون کلمه چقدر سخت یا آسونه.

بنابراین بهتره که این بخش رو خالی بگذارید.

همچنین بخوانید: GOOGLE RANKBRAIN چیست ؟ ( آموزش جامع بخش اول)

  • Ad Impression Share

مجددا باید بگم این بخش هم برای GoogleAd هست و اگر شما دنبال کلمه کلیدی واسه سئو میگردین این بخش رو هم دست نزنید.

  • Top of Page Bid

این بخش واسه تعیین اینه که حاضرید برای اینکه واسه یک کلمه خاص در بالای صفحه اول گوگل قرار بگیرید چقدر هزینه کنید.

به این بخش Cost Per Click یا همون CPC هم میگن.

از این بخش برای سئو چه استفاده ای میشه کرد؟

فرض کنید که شما یک کلمه کلیدی خاص مربوط به خرید رو میخواید سئو کنید.

توی این بخش اون قیمتی که مد نظرتون هست واسه اون کلمه رو میتیونید وارد کنید.

همونوطور که در تصور هم مشخصه  حالت رنج بالا و رنج پایین وجود داره.  

قیمت تبلیغات در گوگل ادز
ابزار کلمات کلیدی

من خودم شخصا روی رنج پایین میزارم.

با این کار یعنی من هدفم فروش از طریق اون کلمه کلیدی نیست.

تبلیغات در گوگل ادز
ابزار کلمات کلیدی
  • Organic Impression Share

این بخش مشخص میکنه سایت شما چقد برای یک کلمه کلیدی خاص در گوگل نمایش داده میشه.

برای این بخش باید Google Search Console رو به حساب GoogleAd متصل کنید.

  • Organic Average Position

رنک شما رو برای یک کلمه کلیدی خاص نشون میده.

بار این بخش هم باید Google Search Console رو به حساب GoogleAd متصل کنید.

خب این چند مورد که گفته شد برای بخش فیلتر کردن نتایج بود.

اخرین قسمت صفحه نتایج کلمات کلیدی Broaden Your Search

این بخش تقریبا جدیدا اضافه شده . در این بخش میتویند کلمات مرتبط به کلمه کلیدی وارد شده توسط خودتون رو مشاهده کنید.

مثلا اگر شما کلمه Paleo Diet رو وارد کردید میتونید این نتایج رو هم ببینید:

ابزار کلمات کلیدی
ابزار کلمات کلیدی

ادامه دارد

۱
nastaran zareie
Author: nastaran zareie

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *