دیجی کالا، تپسی، کافه بازار کدامیک در بازار بورس موفق تر خواهند بود؟

ورود دیجی کالا و تپسی به بورس

در این چند ماه بورس ایران به یکی از جذاب ترین فعالیت های اقتصادی تبدیل شده است. همین امر سبب شده است بسیاری از مردم وارد این بازار شوند. این بار دیجی کالا و تپسی نیز تصمیم گرفته اند با ایجاد تغییراتی در ساختار خود وارد بورس ایران شوند. ورودی که پیش بینی می شود به شدت مورد استقبال قرار گیرد.

چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید، با پین استارتاپ همراه بمانید.

شرایط و فرآیند پذیرش در بازار شرکت های کوچک و متوسط چگونه است؟

شرایط پذیرش شرکت ها در بورس
  • شرکت سهامی عام باشد
  • سهام شرکت با نام باشد یا امکان با نام شدن سهام وجود داشته باشد.
  • ارزش هر سهم عادی برابر هزار ریال باشد. در مورد سهام ممتاز ارزش اسمی به مبالغ بالاتر نیز بلامانع است.
  • شرکت دارای طرح توجیهی تایید شده توسط هیئت مدیره، مبنی بر وجود چشم انداز روشنی از سودآوری فعالیتهای خود باشد.
  • گزارش حسابرسی که عضو جامعه حسابرسان رسمی باشد، برای آخرین دوره / سال مالی منتهی به پذیرش در خصوص صورتهای مالی آن عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود نباشد.
  • حسابرسی که عضو جامعه حسابرسان رسمی باشد، در اظهار نظر خود مربوط به آخرین دوره / سال مالی منتهی به پذیرش، مواردی که حاکی از ضعف با اهمیت در سیستم اطلاعات حسابداری باشد، گزارش نکرده باشد.
  • حسابرس از میان موسسات حسابرسی معتمد سازمان انتخاب شده باشد. (طبق مذاکرات صورت گرفته، سازمان بورس در این زمینه مساعدتهای لازم را با شرکتهای دانش بنیان خواهد داشت.)
  • سرمایه ثبت شده شرکت متقاضی حداقل یک میلیارد ریال و حداکثر پانصد میلیارد ریال باشد.

لازم به ذکر است شرکتهای متقاضی می توانند برای آشنایی بیشتر با دستورالعمل پذیرش در بازار شرکتهای کوچک و متوسط و فرم های مورد نیاز جهت تکمیل، به سایت شرکت فرابورس ایران، بخش پذیرش مراجعه نمایند

پذیرش در فرابورس ایران چه مزایایی برای شرکت‌ها به همراه دارد؟

مزایای بورس

مواردی همچون امکان تامین مالی آسان و ارزان، افزایش نقدشوندگی سهام، برخورداری از معافیت مالیات عملکرد تا ۱۰ درصد (معافیت مالیات عملکرد ۵ درصد بوده که در صورتی که در پایان دوره مالی به تائید سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل ۲۰ درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، میزان بخشودگی مالیاتی ۱۰ درصد خواهد بود.)، معرفی شرکت به آحاد جامعه و افزایش اعتبار شرکت، کشف بازاری قیمت سهام و امکان توثیق سهام جهت اخذ تسهیلات به‌عنوان مهمترین مزایای پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران به‌شمار می‌روند.

همچنین بخوانید: توصیه های خانم مدیر عامل برای حفظ سرمایه در زمان های رکود

پذیرش در فرابورس ایران چه مزایایی برای سهامدار عمده دارد؟

پذیرش در فرابورس ایران

از جمله این مزایا می‌توان به ارزیابی بهتر عملکرد مدیریت شرکت، دستیابی به معیاری برای مقایسه شرکت، ارتقای سیستم‌های اطلاعات حسابداری و کنترل داخلی، افزایش میزان نظارت و کنترل سهامدار عمده و نیز بهبود ساختار مالی و اقتصادی و سلامت شرکت در نتیجه رعایت الزامات بورس اشاره کرد.

در وبلاگ پین بخوانید: آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس – اصطلاحات و تعاریف

با پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران، سرمایه‌گذاران چه مزایایی کسب می‌کنند؟

سرمایه گذاری

نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل ارتقای شفافیت، برخورداری از مالیات نقل و انتقال به میزان ۰٫۵ درصد ارزش معامله در مقایسه با ۴ درصد ارزش اسمی در خارج از بورس، نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و پاسخگویی بیشتر مدیران شرکت از جمله مهمترین مزایایی است که با پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران نصیب سرمایه‌گذاران می‌شوند.

مشکلات استارتاپ ها برای ورود به بورس چیست؟

استارتاپ های ایرانی

به گفته امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران ” از سال گذشته با چند استارتاپ معروف که در بازار مشغول به فعالیت هستند، جلسات جدی و متعددی برگزار کردیم. از این میان این استارتاپ ها، دیجی کالا و تپسی توانستند در این جلسات بسیاری از موانع حضورشان در بورس را برطرف کنند.”

هامونی پیشتر خبر از وجود یک لیست هزارشرکتی از SMEها و استارتاپ های متقاضی به بورس داده بود که اکثریت آنها با مشکلات حاکمیتی، شرکتی و شفافیت حسابرسی مواجه بودند همین مشکلات ورود آنها به بورس را با مشکل مواجه می‌کرد. میان استارت آپ های مطرح متقاضی ورود به بورس نام کافه‌بازار نیز شنیده شده بود، اما به نظر می‌رسد کافه بازار جزو اولین استارت آپ هایی که وارد بورس می‌شود نخواهد بود.

او در مورد وضعیت کافه بازار برای حضور در بورس گفت: ما یک جلسه با کافه بازار برگزار کردیم؛ اما آنها زیاد پیگیری نکردند. هرسه استارت آپ همزمان مذاکره برای ورود به بورس آغار کردند؛ اما دیجی کالا و تپسی از لحاظ پذیرش آماده‌تر بودند.

او با اشاره به اینکه مذاکرات با کافه بازار همچنان ادامه دارد گفت: «هنوز در برخی از استانداردهای پذیرش بورس مانند ساختارهای مالی‌ با کافه بازار به تفاهم نرسیده‌ایم و باید مذاکرات بیشتری انجام شود.»

تصمیم دیجی کالا برای ورود به بورس

ورود دیجی کالا به بورس

به گزارش بورس نیوز، سال گذشته، حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی کالا در گفتگو با خبرنگار بورس‌نیوز درخصوص احتمال ورود این شرکت به بازارسرمایه گفت: یک شرکت برای حضور در بورس باید شرایطی از جمله ساختار شرکتی، حاکمیت شرکتی، سیستم‌های گزارش‌دهی، صورت‌های مالی، استاندارد گزارش‌های مالی را داشته باشد.


وی ادامه داد: تمامی این نکات برای ورود یک کسب‌و‌کار ساختار‌مند و با مکانیزم حاکمیت شرکتی در بازار سهام لازم است تا بتواند اعتماد بازار سرمایه را جلب کند.


بنیان‌گذار دیجی‌کالا در خصوص برنامه این شرکت برای حضور در بورس عنوان کرد: در این رابطه نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت چراکه بررسی‌ها و تحقیقات لازم در حال تکمیل است.


محمدی افزود: طی یکسال گذشته، شرایط جهت احراز در حال آماده‌سازی بوده و تنها امور اداری مربوط به بورس باقی مانده که احیانا مسائل و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت بنابراین راجع به زمان دقیق ورود به بازارسرمایه نمی‌توان نظر قطعی داد. 

تپسی نیز وارد بورس می شود

ورود تپسی به بورس

در کنار دیجی کالا، ظاهرا تپ سی نیز علاوه بر تمایل به بازار بورس، شرایط مساعدی برای ورود به بورس دارد. این استارتاپ موفق که اکنون به شرکتی با چندین و چند کارمند تبدیل شده است قصد دارد به زودی وارد بورس شود. این استارتاپ، با برطرف کردن برخی از مشکلات موجود برای ورود به بازار بورس به زودی نامش را بر روی تابلوی اتاق شیشه ای به نمایش خواهد گذاشت.

همچنین بخوانید: تصمیمی در بورس که جلوی طی شدن ره صد ساله در یک شب را گرفت

۲
nastaran zareie
Author: nastaran zareie

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *