در جنگ رسانه با تحلیل محتوای سایت خود تا دندان مسلح باشید

محتوا همه جا هست!هرکدام از ما در روز به طور میانگین دوسایت را در گوگل جستجو میکنیم و ساعت های زیادی  در شبکه های مجازی مشغول گردش هستیم.به طوری که میشه گفت زندگی ما کاملا به اینترنت و محتوا آن گره خورده. با بررسی فضای رسانه ،شبکه های اجتماعی ،سایت ها و وبلاگ ها میتونیم به این نتیجه  برسیم که شمایل دنیای مجازی در چند سال اخیر چقدر تغییر کرده و  چقدر حق انتخاب ما هم بیشتر شده.ظاهر وکیفیت یک سایت میتونه مارو زمان زیادی داخل خودش نگه داره و یا با یک کلیک در عرض یک ثانیه بهش بگیم خداحافظ  !

محتوا سلاح حرفه ای جنگ رسانه!

رقابت دنیای مجازی بین تولید کنندگان سایت ها و کسبو کار اینترنی بیداد میکنهدو اگه تصمیم داریم بخشی از این رقابت باشیم باید قوانین بازی را یاد بگیریم.چه چیزی مخاطب را سمت ما میکشاند و مهم تر اینکه مخاطب بگه بله این همونی بود که میخواستم !

محتوا درواقع گنجینه سایت شماست که مخاطب رو به سمت خودش میکشونه. پس اگه در نحوه قرار دادن محتوا دقت نداشته باشید ینی با یک سلاح از کار افتاده  پا به رقابت در دنیایی گذاشتید که خیلی از افراد اون تا دندان مسلح هستند.

همچنین بخوانیم:بدون استراتژی محتوا شما یک بازنده خواهید بود

چگونه تحلیل محتوا کنیم؟

راستش را بخواهید اصلا کار راحتی پیش رو ندارید !اما نشدنی هم نیست. تحلیل محتوای سایت به مفهوم به دست آوردن نقاط قوت و ضعف یک سایت برای بهینه سازی و دسترسی به موفقیت سایت است. گاهی چند نکته ساده محتوا و بهینه سازی باعث میشه رتبه سایت به راحتی پیشرفت داشته باشد. تحلیل محتوای سایت اشتباهات شما در انتخاب سوژه، عکس و نحوه نگارش محتوا آشکار می کند. به این ترتیب می توانید مخاطب سنجی مناسبی داشته باشید و به درستی تصمیم بگیرید که چطور به نیازهای مخاطب پاسخ دهید و همچنین محبوب موتور های جستجو مثل گوگل هم باشید.

فقط کافی است اولین قدم را درست انتخاب کنید.

اول از همه خود را جای مخاطب بگذارید:

 ببینید  چه سایت هایی شما را در خود نگه داشته اند . منوهای آن سایت ها را بررسی کنید .ابر سایت های چهان را نگاه کنید و چیدمانشان را آنالیز کنید .بگذارید چشمانتان به کیفیت عادت کند. به این فکر کنید که چرا اینجا هستید؟کیفیت یا راحنی؟

سعی کیند در چیدمان سایت خود کیفیت را بالا ببرید و راحتی را به کاربر هدیه دهید.

محتوا شما چیست؟

با جنس محتوای خود آشناییت کامل داشته باشید.اگر یک سایت آموزشی هستید باید در تدوین محتوای خود خبره باشید.اگر یک سایت فیلم هستید باید به روز باشید.اگر خبر گذاری هستید باید آرشیو کاملی را هم برای سایت در نظر بگیرید. اگر یک سایت فروش محصول هستید باید آن را به بهترین شکل برای فروش معرفی کنید و روش خرید را راحت کنید.

رقیب خود را بشناسید:

از نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف .از رقیب خود درس بگیرید و روی خود سرمایه گذاری کنید.در چیدمان استراتژی محتوا خلاقانه عمل کنید و تقلید گر نباشید.

تحلیل سایت را از تحلیل محتوای سایت جدا نکنید:

محتوا

باور کنید رنگ ها، عکس ها، سرعت کار و راحتی کاربر مثل یک نقشه راهنماست که مخاطب را به محتوا برساند .اما اگر محتوای شما پوچ باشد کسی دیگر گول این ظواهر را نخواهد خورد.اگر یک سایت فروش محصول هستید واقعیت را بگویید تا اطمینان را چاشنی کار خود کنید.اگر محتوای شما متن است کشش متنی را فراموش نکنید.

اما میخواهم واقعیت را به شما بگویم. یک سایت زیبا با محتوای تاکتیکی که سئو را به خود جلب میکند از یک سایت معمولی با محتوای با کیفیت نه تنها رتبه بهتری را در موتور های جستجوگر جذب میکند بلکه مخاطب بیشتری را هم به سمت خود میکشد.

با این حال اگر میخواهید رقیب قابلی باشید کیفیت را در رخ سایت و محتوای سایت نمایان کنید.

نقاطی که از چشم شما پنهان است خطرناک ترین چیزی است که با آن مواجه میشوید:

محتوا

با چیز های محتلفی روبرو خواهید شد که به مرور متوجه میشوید که یک سایت باید از تمامی لحاظ خوب باشد تا رقابت کند. بگذارید مثال های ساده ای بزنم.

میخواهید فیلمی را دانلود کنید ولی نمیدانید چه فیلمی! وارد یک سایت میشوید که تمام فیلم ها بر اساس سال ساخت  تقسیم بندی کرده ،خب این اولین مثبت. سپس میبیند که بر اساس ژانر نیز تقسیم بندی دارد، این دومین مثبت.بعد از آن چشمتان میخورد به گوشه سایت که پر بازدید ترین ها را هم برای شما جمع کرده ،مثبت بعدی.میبینید که برای یک فیلم که انتخاب کردید توضیح کاملی از هنر پیشگان و امتیاز جهانی  و نظر بازدید کنندگان را قرار داده ،مثبتی دیگر.لینک های آن کامل و کیفیت های مختلفی را هم دارد .همچنین میتوانید بدون سانسور،با سانسور ،با زبان اصل همراه با ترجمه و یا دوبله این فیلم را دانلود کنید.

تا اینجای کار همه چیز ایده آل است و نگارش سایت عالی و محتوا نیز رضایت بخش است .

حالا اگر لینک ها کار نکند چه؟ اگر خرابی داشته باشد و یا زیرنویس نداشته باشد چه؟ اینجاست که با وجود همه ایده آل ها مخاطب به هدف خود نمیرسد و در نهایت برای همیشه از شما خدا حافظی کرده و به سایت دیگری میرود.

اما تحلیل سایت شامل چه بخش هایی میشود و تحلیل محتوای سایت چطور؟     

 خب شما در تحلیل سایت باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • بررسی زمینه کاری سایت و رقبای آن
  • تحلیل گرافیک سایت و ارائه راهکاری بهبود آن
  • خدمات eye tracking و تحلیل آماری رفتار بازدیدکننده
  • نحوه چیدمان اطلاعات در صفحات مختلف و راهکارهای بهبود آن
  • بررسی فرآیندهای موجود در سایت
  • راهکاری افزایش نرخ تبدیل سایت و خدمات CRO
  • منو بندی و نحوه ارائه مطالب سایت
  • نحوه کدنویسی قالب سایت
  • رعایت کردن اصول سئو از لحاظ برنامه نویسی

 برای تحلیل محتوای سایت هم :

  • نحوه استفاده از تکنیکهایی مثل ajax و jquery
  • فهرست کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری سایت
  • راهنما تولید مطالب مناسب برای سئو
  • بررسی جریان کاری سایت و برطرف کردن نقاط ضعف آن
  • راهکار در جهت افزایش سرعت لود شدن صفحات
محتوا سایت

سایت های زیادی هستند که به عنوان متخصص سئو و یا با داشتن ابزار های آنالیتیک این کار را برای شما انجام میدهند.

اما زمان انتخاب این سایت ها خیلی دقت کنید چرا که شما تمامی اطلاعات آماری خودتان را در اختیار آن ها قرار میدهید تا شما را آنالیز کنند و قاعدتا دیتای شما را خواهند دانست.

از طرفی انسان ها ربات نیستند که بتوان با اعداد ارقام آن ها را نگه داشت .شاید پروسه تحلیل سایت یک کار ریاضی باشد اما تحلیل محتوای سایت یک کار روانشناختی و اجتماعی است.

سعی کنید خودتان این ابزار ها را بشناسید و فردی را در تیم به اینکار اختصاص دهید. شما قطعا رشد بهتری را تجربه خواهید کرد.

همچنین بخوانیم:۵ نکته SEO و بازاریابی محتوا که در سال ۲۰۲۰ ترند شده است

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *