چه بر سر بامیلو آمد؟؟

بامیلو

میگویند اگر میخواهید در کار خود موفق شوید از آدم های شکست خورده درس بگیرید .در حوزه استارتاپی شکست بامیلو از آن دسته داستان هایی است که بنیانگذاران و مدیران استارتاپ ها باید بدانند و ازآن درس بگیرند.

سرگذشت بامیلو

بامیلو (Bamilo) اولین بازار تجارت الکترونیک با مدل مارکت‌پلیس (market place ) در ایران است که این استارتاپ در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۳) توسط رامتین منزهیان تاسیس و راه اندازی شد.

این استارتاپ یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه اینترنتی ایران( IIG) است. از دیگر پروژه‌های این مجموعه می‌توان به اسنپ، پین تا پین و…اشاره کرد.

در ابتدای کار، تمرکز بامیلو روی مد و لباس بود ولی بعد ها به یک فروشگاه اینترنتی کامل تبدیل شد که در آن از گوشی و وسایل الکترونیک گرفته تا لباس و…موجود بود و در واقع به یک بازارچه کوچک تبدیل شده بود.

اما بعد ها به دلایلی که بعدا درباره ی آن ها صحبت میکنیم،این استارتاپ به فعالیت خود پایان داد.

بامیلو همچنین اعلام کرده بود با تیم کوچک‌تر اما مصمم‌تری، به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و روی کالاهای مصرفی سوپرمارکتی(FMCG) تمرکز بیشتری خواهد کرد.

اما در نهایت بامیلو شکست خورد وپس ۶ سال تلاش در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ تعطیل شد. بعد از تعطیلی وبسایت بامیلو به اسنپ مارکت فروخته شد .

رقیب بامیلو

مهم ترین و اصلی ترین رقیب بامیلو دیجی کالا بود.

مهمترین تفاوت این دورقیب به نحوه شروع آنها برمیگردد دیجی کالا کار خود را با موبایل و وسایل دیجیتال شروع کرد و بعد ها به یکی از فروشگاه های اینترنتی جامع تبدیل شد.

ولی این فروشگاه اینترنتی کار خود را با پوشاک آغاز کرد و بعد روند کامل شدن رو پیش گرفت.البته لازم به ذکر است که بامیلو همیشه در زمینه پوشاک از دیجی کالا جلوتر بود.

در وبلاگ پین بخوانید: گوگل ،موتورجستجوگر دوست داشتنی

دلایل شکست بامیلو را با هم بررسی خواهیم کرد. تا از آن درس عبرتی بگیریم و از تکرار آن ها در کسب وکار خود جلوگیری کنیم.

دلایل شکست بامیلو

بامیلو اولین فروشگاهی اینترنتی با مدل کسب وکار market place بود.

در این مدل که به نوعی میتوان آن را همکاری در فروش نامید؛ شما میتوانید به عنوان فروشنده در آن ثبت نام کنید و محصولاتتان را در آن بفروش برسانید. اما چگونه این موضوع باعث شکست این استارتاپ شد؟

این سبک زمانی وارد بازار شد که هنوز از نظر فرهنگی بین مردم و فروشندگان جا نیوفتاده بود و در واقع زیر ساخت فرهنگی نداشت وهمچنین فروش کالای بی کیفیت، ارسال نامنظم، عدم موجودی یک کالا و …، باعث عدم رضایت مشتریان شد.

دلیل دیگر تعدیل نیرو و از دست دادن تعدادی از اعضای تیم بود.این استارتاپ در اسفند ماه ۱۳۹۷ به این نتیجه رسید که با تیم کوچکتری به کار خود ادامه بدهد که باعث یکسری نارضایی شد.

بامیلو

البته دلایلی دیگرشکست بامیلو ،نظیر:

  • تبلیغات غیراستاندارد و ایجاد تجربه کاربری نامناسب..
  • افزایش چشمگیر قیمت ها با وجود تخفیف های زیاد و جمعه سیاه
  • و ضعف در مدیریت و داشتن بحران مدیریت
  • و…..

نتیجه گیری

بامیلو با سرمایه اولیه عالی و تیم خوب و با یک ایده خوب شروع به کار کرد ولی دوام نیاورد.

این که شما چه زمانی وارد بازار میشوید از اهمیت بسیاری برخوردار است.اگر زیرساخت مناسب در جامعه آماده نباشد کسب و کار شما شکست میخورد و خیلی از مسائل را نمیتوان با پول و سرمایه حل کرد.

 

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *