چرا برندها و کسب و کارها برای خود یک شعار انتخاب می کنند ؟

داشتن شعار در کسب­ وکار مزایای بسیارزیادی دارد.  شعار می­تواند بازاریابی شما را سرعت  ببخشد، نام تجاری شما را به یاد ماندنی کند و توانایی آن را دارد که فروش شما را افزایش دهد. برای آشنایی با انواع شعار ها و استفاده از یک شعار تبلیغاتی در کسب و کار در این مقاله همراه ما باشید .

slogan
slogan

چرا باید برای کسب و کار خود یک شعار داشته باشیم ؟

شعار تبلیغاتی میتواند یک عبارت کوتاه باشد تا هویت یک برند یا شرکت را به نمایش بگذارد. هرچه انتخاب این شعار هوشمندانه تر باشد میتواند باعث ایجاد تحولی بزرگ در یک کسب و کار شود. 
تقریبا همه کسب و کار ها باید مزیت رقابتی داشته باشند. در شرکت های بزرگ بهره بردن از شعار تبلیغاتی روشی مرسوم در راستای رشد بیشتر مجموعه می باشد.  
شعار میتواند نام تجاری شما را به یاد ماندنی کند و فروش شما را افزایش دهد.
شعارها در انواع مختلفی طراحی  می­شوند اما همه ­ی آن­ها برای کسب­ وکار شما مناسب نیستند.

انواع شعارها :

شعارهای توصیفی

شعارهای توصیفی نشان دهنده­ ی زمینه­ ی فعالیت کسب­ وکار شماست. حقایق یا به بیان بهتر ویژگی­ های کسب­ وکار شما را نشان می دهد. به همه می گوید که “من چه کار می کنم.”

شعارهای توصیفی برای کسب­ وکارهای کوچک و تک مدیره کاربرد دارند چون مبلغ ارزش­های پیشنهادی به واضح ترین حالت ممکن هستند.

همچنین این شعارها برای کسب­ وکارهایی با نام­ های غیر توصیفی هم کاربرد دارند. برای مثال، اگر نام کسب­ وکاری که از وام­ دولتی استفاده می­کند “دوره­ گرد سبز” باشد، یک شعار توصیفی می­تواند کاری که نام تجاری کسب­ وکارش نمی­تواند توضیح بدهد را توصیف کند: که او خدمات تعمیری ارائه می­کند.

یک نکته منفی شعارهای توصیفی این است که این شعارها می­توانند غیر قابل حفظ کردن و خیلی عام باشند، بنابراین ترکیب کردن این نوع شعار با انواع دیگر شعارها می­تواند ایده­ ی خوبی باشد.

شعار تبلیغاتی پپسی
شعار تبلیغاتی پپسی

شعارهای مجاب­ کننده

یک شعار مجاب­ کننده شامل فایده­ ای است که نتیجه مثبت استفاده افراد از محصولات و خدمات شما،در بر می­گیرد. این نوع شعارها به همه می­گوید: “این دلیلی است که چرا باید نسبت به چیزی که به شما عرضه می­کنم اهمیت بدهید.” شعار مجاب­ کننده نشان می­دهد که چه چیزی برای شما، در محصولات و خدمات ما وجود دارد!

شعارهای خلاقانه

یک شعار خلاقانه شامل جمله­ ای نسبتاً ادبی است که باعث حفظ کردن راحت­ تر آن می­شود.شعارهای خلاقانه قابل حفظ کردن هستند و مردم را به حرف زدن راجع به کسب­ وکارتان تشویق می­کنند. اما، نوشتن آن­ها و عمل به آن­ها سخت است. بین شعار خلاقانه و شعار چرند یک خط مشخص وجود دارد بنابراین اگر توانایی نوشتن یک شعار خلاقانه را ندارید این کار را به متخصصین این فن بسپارید.

شعار تبلیغاتی kfc
شعار تبلیغاتی kfc

بیشتر بخوانید : KFC با چاشنی شهرت

شعارهای برانگیزاننده

شعارهای برانگیزاننده برای این طراحی می­شوند که حسی را در خواننده بر بیانگیزند، به جای آن که توضیح دهند که شما چه می­فروشید. یکی از معروف­ترین شعارهای برانگیزاننده، شعار نایک است: “فقط انجامش بده.”شعارهای برانگیزاننده می­توانند مردم را تشویق به استفاده از محصولات و خدمات شما کنند چرا که آنها می­خواهند جزئی از حسی که انتقال می­دهید باشند.

شعارهای شناخت برند

شعارهای شناخت برند به طریقی شعار شما را به نام کسب­ وکار شما یا برند شما مرتبط می­کند، که باعث می­شود نشان دهد، این شعار، منحصر به کسب­ وکار شماست نه کسب­ وکار رقبایتان.

شعار تبلیغاتی nike
شعار تبلیغاتی nike

لزوم ایجاد شعار تبلیغاتی :

طراحی شعار تبلیغاتی امروزه یکی از پر رنگ ترین و پر اهمیت ترین خدمات شرکت های تبلیغاتی بوده که نیاز به افرادی خلاق و ایده پرداز در این زمینه دارد. شعارها نقش بسزایی در ایجاد تمرکز مخاطب روی محصولات یک برند یا خدمات آن دارند.

شعارها مجموعه ای از ماهیت، تخصص، مزیت و تعهد یک کسب و کار را نشان می دهند. همچنین شعار در تقویت هویت یک کسب و کار و برند بسیار تاثیر گذار است. همان طور که می دانید نشان تجاری از اهمیت بالایی در کسب و کار برخوردار است.

نکته جالب در این است که یک شعار تبلیغاتی به مراتب جایگاه بالاتری از نام و نشان تجاری کسب و کار دارد. چرا که مردم به راحتی می توانند شعار تبلیغاتی یک شرکت را به یاد آورده، آن را در ذهن خود ثبت کنند و یا به دوستان و آشنایان معرفی کنند.

استفاده از شعارهای تبلیغاتی موجب تداوم اجرای برنامه های تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی می گردد. امروزه اهمیت شعار ها به قدری افزایش یافته که در کنار نام کسب و کار، شعار ایجاد شده نیز به نمایش گذاشته می شود. همچنین از شعارهای تبلیغاتی در کارت ویزیت، تبلیغات چاپی، بروشورها، تابلوها، هدایای تبلیغاتی برای مشتریان و هر جایی که بتوان به کار برد، استفاده می شود.

slogan
slogan

۵ مورد از تکنیک های طراحی شعار برای یک کسب و کار :

  • تاکید بر نیاز خاص

در صورتی که بر روی نیاز خاصی در بازار هدف اشاره شود، درک صحیحی از شعار برای افراد موجود در بازار هدف به وجود آمده و این امر موجب ماندگاری شعار در ذهن مخاطب می گردد.

  • تاکید بر اهداف سازمانی

آن دسته از شعارهایی که بر اهداف و رسالت سازمان تاکید دارند، در واقع نشان دهنده اهمیت اهداف سازمان بوده و تعهد سازمان به رسالت و اهداف خود را می رسانند.

  • طرح سوال

طرح سوال یکی از تکنیک های طراحی و تنظیم شعار تبلیغاتی می باشد که متاسفانه توسط شرکت های معدودی مورد استفاده قرار گرفته است در حالی که می تواند بهره وری بالایی نسبت به دیگر تکنیک ها داشته باشد و در واقع با پرسیدن سوال مشتری را ترغیب به فکر کردن می کند.

طراحی یک شعار خوب
طراحی یک شعار خوب
  • ترکیب نام محصول با مزیت رقابتی

در این نوع تکنیک که رایج ترین روش برای طراحی شعار تبلیغاتی می باشد، محصول یا خدمتی از یک کسب و کار با مزیت رقابتی موجود ترکیب شده و در ذهن مشتری ماندگار می شود.

  • استفاده از احساسات مخاطب

به راحتی با کمی ایده پردازی می توان مخاطب را درگیر محصول یا خدمتی نو نمود. بدین منظور از روش هایی استفاده کنید که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار نماید. ارائه تفسیری از تصویری مشهود، به تصویر کشیدن زندگی افراد دیگر و مثال هایی از این قبیل حس مخاطب را بر می انگیزد.

و اما شعار برند های مشهور در جهان :

slogans

۱ – فولکس واگن: کوچک فکر کنید.

۲- پورشه: جایگزینی نیست.

۳- آستون مارتین: قدرت، زیبایی و روح.

۴- وال مارت: پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باشید.

۵- ریبوک: من همانی هستم که هستم.

۶- نایک: فقط انجامش بده!

۷- آدیداس: غیر ممکن وجود نداره.

۸- مارک اند اسپنسر: حق همیشه و کاملاً با مشتری است.

۹- تری ام: نوآوری

۱۰- آی بی ام: راه حلی برای سیاره هوشمند.

۱۱- سونی: باورش کن.

۱۲- آی مکس: بزرگ فکر کن.

۱۳- دوپونت: معجزه دانش.

۱۴- انرگایزر: به مسیرت ادامه بده، ادامه بده، ادامه بده …

۱۵- پلی استیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید.

۱۶- بلاگر: دکمه انتشار را فشار دهید.

۱۷- کانن: آن چیزی که ما اعتقاد داریم را ببینید.

۱۸- نیکون: در قلب تصویر

۱۹- کداک: لحظاتت را به اشتراک بذار، زندگی ات را به اشتراک بذار.

۲۰- فدکس: وقتی که هیچ فردایی نیست.

۲۱- دیزنی لند: شادترین نقطه ی روی زمین

۲۲- فورچن: برای افرادی که تغییر را رقم خواهند زد.

۲۳- مک دونالد: من عاشقشم!

۲۴- کوکاکولا: درب قوطی را باز کن تا سرحال شی.

۲۵- ام اند ام: در دهانتان آب می شود، نه در دستانتان.

۲۶- آژاکس: قوی تر از کثیفی.

۲۷- المپوس: دید شما آینده ی شماست.

۲۸- کلوین کالین: بین عشق و دیوانگی، وسواس است.

۲۹- ودافون: بیشتر از اکنون باشید.

۳۰- تگ هیور: موفقیت، یک بازی ذهنی است.

۳۱- لیوایز: کیفیت هرگز از مد نمی افتد.

۳۲- صلیب سرخ: بزرگترین تراژدی بی تفاوتی است.

۳۳- یلو پیج: به انگشتانتان اجازه بدهید، راه بروند

۳۴- کی. اف. سی: غذای عالی

همچنین بخوانید : تاریخچه ی جذاب لوگوهای Adidas، Nike وPuma

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *