جدال تجارت اینترنی و بازاریابی رسانه در ۲۰۲۰

بازاریابی رسانه و تجارت اینترنی روز به روز پر رنگ تر میشوند و اهمیت حضور خود را به رخ میکشند.میتوان گفت این تاثیر در سال ۲۰۲۰  حتی بزرگ تر هم خواهد شد.پیش بینی آینده ، به ویژه برای چیزی که به سرعت در حال تغییر در رسانه های اجتماعی است ، می تواند دشوار باشد. اما اگر به تغییرات در بازه زمانی مشخص نگاهی بیاندازیم میتوانیم علائم را ببینیم. علائمی که نشان میدهد چقدر سهمی بزرگی از بازار جهانی را از دست داده ایم در صورتی که میتوانستیم مشاغل نوپا و خودگردان زیادی را ایجاد کنیم .تجارت اینترنتی با ایجاد یک بازارچه مشترک در شبکه های اجتماعی ،با حذف واسطه های بسیار بزرگ و راحت کردن خرید سعی در کمرنگ کردن نقش بازاریابی رسانه دارد.

فروشگاه اینستاگرام
اینستاگرام

به عنوان مثال ،داده های فیس بوک می گوید ۷۰٪ از خریداران برای شناسایی و بازدید از چگونگی یک  محصول به دنبال اینستاگرام هستند. میتوان گفت روند خرید در اینستاگرام برای مخاطبان گزینه ی هموار تری بوده است و احساس خرید راحت تری میکنند.

یکی از دسترسی های اینستاگرام این است که بدون نیاز به ترک اینستاگرام میتوانید خرید خود را کامل انجام دهید.

با استفاده از Checkout در اینستاگرام می توانید محصولی را که دوست دارید در فید اینستاگرام مشاهده کنید و سپس کل خرید را بدون اینکه مجبور به ترک اینستاگرام شوید تمام کنید.

همچنین بخوانیم:دلیل حذف دکمه IGTV از صفحه اول اینستاگرام از زبان مدیران شرکت

تفاوت بین تجارت اینترنی و بازاریابی رسانه:

تجارت اینترتی به معنای استفاده کردن از رسانه اجتماعی برای معرفی محصول و فروش مستیم آن به خریدار است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی، جایی  است که ممکن است سعی کنید ترافیک ارجاع را از رسانه های اجتماعی به وب سایت یا فروشگاه آنلاین هدایت کنید.

واژه پرکاربرد امروز که ما از آن غافل هستیم و رشد زیادی را به خود اختصاص داده است در واقع تجارت در رسانه اجتماعی است که بنا بشرایط داخلی کشور ما از آن محروم هستیم.علاوه بر اینستاگرام فعالیت در پینترست،توییتر و فیس بوک نیز با مشکلات خاص خود همراه هستند تا جایی که فیس بوک کانال تجاری  زیادی را برای بیزینس های داخل کشور محدود کرده است.

تجارت اجتماعی در اینستاگرام ، فیس بوک و پینترست چگونه است؟

بازیکنان اصلی در تجارت اجتماعی اینستاگرام ، پینترست و فیس بوک هستند.

فیس بوک:
فروشگاه فیس بوک
فیس بوک

فیس بوک  در گذشته  نسبت به فروشگاه های خود و مسنجرهایش  گام های واقعاً بزرگی را برای تجارت اجتماعی برداشته است وما در مورد فروشگاه های صفحه فیس بوک صحبت خواهیم کرد.مشاغل می توانند یک فروشگاه کامل را در فیس بوک ، به راحتی ایجاد کنند. صفحه فیس بوک یک الگوی خرید مناسب کسبوکار را انتخاب میکند و بعد از چند مرحله فروشگاه ایجاد میشود و فیس بوک آت رادر لیست فروشگاه های خود بارگذاری میکند.

گزینه هایی که فیس بوک در اختیار مشاغل میگذارد:

 ۱.اجازه میدهد محصولات جدید را اضافه کرده و اطلاعات مربوط به محصول را به روز کنید

۲.مستقیم از صفحه خود بفروشید

۳.مدیریت سفارشات و حمل و نقل

۴.برای تبلیغ این محصولات ، تبلیغات فیس بوک را اجرا کنید.

 برای مثال :

یک شرکت فروشنده ساعت به نام MVMT ، مجموعه ای از محصولات را از فروشگاه خود به فیس بوک اضافه کرد.طی ۹۰ روز تقریباً ۶۰،۰۰۰ کاربر از فروشگاه بازدید کردند.

این بازدید کنندگان با نرخ تبدیل ۰٫۵٪ و در نتیجه درآمد بیش از ۱۵،۰۰۰ دلار درآمد داشتند.

فکر کنید اگر این ابزار در اختیار ما بود با چه رقمی در داخل کشور مواجه میشدیم؟ وچگونه بازار انحصاری فروش بین تمامی مخاطبان کسبوکار اینترنی پخش میشد ؟

این گزینه برای افرادی که توانایی ساخت یک وبسایت شخصی و یا تبلیغات گسترده برای معرفی وبسایت خود را ندارند کمک بسیار بزرگی است.تا بدون واسطه تنها با داشتن یک فروشگاه مختص به خود فروش را انجام دهند.

پینترست:
پینترست

پینترست همچنین ویژگی های تجارت  در رسانه اجتماعی بسیار قدرتمندی ،برای مشاغل دارد که ویژگی های جدیدی در این مدت ایجاد کرده است. پین های قابل فروش چهار سال پیش که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد،  در شش ماهه اول خود بیش از ۶۰ میلیون پین قابل خرید داشت و فضای زیادی را برای درخواست کنندگان فراهم کرد .پینترست ابزاری را برای شما فراهم میکند تا نکات مد نظر خود را در یک تصویر برجسته کنید و بازدید های بیشتری را برای آن فراهم کنید.کاتالوگ ها ، این امکان  را می دهند که ویژگی  محصول را به طور کامل  بارگذاری کنید تا در Pinterest نمایش داده شود.

همچنین بخوانیم:۱۲ استراتژی برای افزایش رشد در Pinterest 

براساس یک گزارش eMarketer ، مناسب ترین کالاها ها برای تجارت اجتماعی دسته هایی از قبیل پوشاک ، کالاهای لوکس ، زیبایی و دکوراسیون منزل است.

فکر میکنید ما چه سهمی از آن را میتوانستیم به خود اختصاص دهیم؟

فیس بوک به دنبال تغییر قوانین اینترنتی و افزایش بستر تجارت اینترنی بین الملل است:

فیس بوک در سال گذشته روند خود را تا حدودی تغییر داده است و سعی در گسترش امکانات و تغییر رویکرد قوانین اینترنی دارد و به دنبال شفافیت بازاریابی و تایید صلاحیت محتوا های منتشر شده است تا بتواند بستر مناسب تری برای تجارت اینترنی فراهم کند.

با این حال حتی ایجاد اکانت برای یک شرکت داخلی ایرانی در این شبکه امری سخت و دشوار است .

مارک زاگبرگ بنیان گذار ومدیر اجرایی فیس بوک در زمینه قوانین نیز در سال ۲۰۱۹ عنوان کرد:

«من معتقدم که یک چارچوب مشترک جهانی  به جای آیین نامه ای که از نظر  این کشور وآن کشور متفاوت باشد؛ تضمین می کند که اینترنت دچار نقص نشود. کارآفرینان می توانند محصولاتی بسازند که به همه خدمت کنند  و همه از حمایت های یکسان برخوردار باشند.قوانین حاکم بر اینترنت به نسل کارآفرینان امکان می دهد خدماتی را ایجاد کنند که دنیا را تغییر داده و ارزش زیادی را در زندگی افراد ایجاد کرده است. زمان آن رسیده است که این قوانین را به روز کنید تا مسئولیت های واضحی را برای مردم ، شرکت ها و دولت ها پیش ببرید.»

وضعیت ما در تجارت اینترنی و بازاریابی رسانه چیست؟

بازاریابی رسانه
بازاریابی رسانه

از آنجایی که کشور ما دارای مشکلات انتقال وجه در بستر بین المللی و اینترنی است و با وجود تحریم ها قابلیت خرید جهانی را برای ما محدود کرده است  ،این گزینه در کشور ما خط خواهد خورد.

در این نقطه مسیر از تجارت در بستر وب رویکرد خود را به بازاریابی در رسانه تغییر میدهد.

شاید بگویید سایت های داخلی و اپلیکیشن های خرید در داخل کشور نیز تجارت اینترنتی را در دسترس شما قرار داده اند .بله این حرف کاملا درست است .اما چرا همین سایت ها و اپ ها در بسیاری از شبکه های اجتماعی اکانت مخصوص خود را دارند و محصولات و تخفیف های خود را نشان میدهند؟

نکته طلایی:ما هر جا که خریداری باشد خواهیم بود.

شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام مخاطبان زیادی را از کشور ما به خود جذب کرده است در نتیجه با یک استراتژی بازاریابی میتوانیم محصولات خود را به آن ها معرفی کرده وآن را راهی سایت های خود کنیم.کاری که بسیاری از تاجران اینترنی از جمله اسنپ ،دیجی کالا و کمدا و.. از آن به خوبی بهره گرفته اند.

همچنین بخوانیم:Pinterest را با joker این بار متفاوت تر و قوی تر در موبایل بررسی کنیم

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *