لگو(LEGO) , محبوب ترین اسباب بازی

لگو محبوب ترین اسباب بازی در جهان که نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را هم جذب خود کرده همچنین با سیاست های معروف خود در فروش به یکی از پر درآمد ترین کمپانی ها در جهان تبدیل شده است برای آشنایی با کمپانی لگو در این مقاله همراه ما باشید .

lego
lego

تاریخچه لگو :

داستان برند لگو در شهر بیلوند کشور دانمارک پا به عرصه وجود گذاشت. در سال ۱۹۱۶ میلادی، اوله کرک کریستیانسن (Ole Kirk Christiansen) با خرید یک کارگاه کوچک نجاری فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه تولید مبلمان و لوازم منزل آغاز کرد. این کارگاه به مرور زمان میزان تولید خود را افزایش داد و خط تولید خود را وسیع‌تر کرد اما، با شروع بحران اقتصادی بزرگ دهه بیست میلادی، اوله کریستانسن نیز مجبور شد برای نجات تجارت خود چاره‌ای بیندیشد. بنابراین، دستور ساخت نسخه مینیاتوری و کوچک‌تر لوازم تولیدی را داد که از جمله آن‌ّها می‌توان به  میز اتو و نردبان‌های مینیاتوری اشاره کرد.در دهه پنجاه میلادی بود که برند لگو موفق‌ترین محصول خود را روانه بازار کرد که چیزی نبود جز همین آجرهای خانه سازی معروف .

البته لازم به ذکر است که طرح و الگوی اولیه این آجرها از قبل در بازار وجود داشته اما، با ایجاد برجستگی‌های معروفش بر روی آجر‌ها، کاری کرد که آن‌ها بهتر روی هم قرار گیرند و در هم قفل شوند. همچنین، در این دوره که با زمان سازندگی بعد از جنگ جهانی دوم مصادف شده بود، پلاستیک در حجم بیش‌تری وارد دانمارک شد. این امر باعث شده که این اسباب بازی نیز دستگاه‌های تزریق پلاستیک در قالب را خریداری کرده و محصولات خود، به ویژه آجر‌های لگو را از این جنس تولید کند.

lego
lego

لگو بزرگ‌ترین تولید کننده اسباب‌بازی در جهان است :

lego به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی در جهان رتبه‌ی ۸۶ در بین ۱۰۰ برند باارزش لیست فوربز را در اختیار دارد و بر اساس برآوردهای فوربز ارزش این برند بیش از ۷.۱ میلیارد دلار است. بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی در جهان که موفق شد این عنوان را در سال ۲۰۱۴ با عبور از Mattel کسب کند، بر اساس آخرین آمارها به فروش سالیانه ۵.۳ میلیارد دلار دست یافته که این مهم در سایه‌ی تلاش بیش از ۱۲,۵۸۲ کارمند این کمپانی به دست آماده است. اما این اسباب بازی به‌ راحتی به جایگاه کنونی خود دست نیافته است و مالکان کمپانی، لگو را در سایه‌ی رکود و ورشکستگی ساختند و حتی در قرن بیست و یکم از آستانه‌ی ورشکستگی نجات دادند.

lego
lego

هر سال چند ساعت صرف ساخت لگو می شود ؟

بر اساس برآوردهای انجام‌شده توسط متخصصان دنیای سرگرمی و مخصوصا اسباب‌بازی، مردم سالیانه بیش از ۵ میلیارد ساعت صرف بازی با قطعات پازل‌های لگو می‌کنند. بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده که مربوط به جولای سال ۲۰۱۵ میلادی است، لگو بیش از ۶۰۰ میلیارد قطعه‌ی لگو تولید کرده بود که با تقسیم آن بر جمعیت کره‌ی زمین، می‌توان نتیجه گرفت که لگو از سال ۱۹۵۸ میلادی به ازای هر نفر از جمعیت کنونی کره‌ی زمین، ۸۵ لگو تولید کرده است.

لگو در چه زمانی متولد شد ؟

پس از پایان جنگ جهانی دوم هنوز خبری از آجرهای پلاستیکی لگو نبود و کریستینسن در سال ۱۹۴۷ یک دستگاه قالب‌گیری و تزریق پلاستیک را برای کارگاه خود خرید. اولین محصول ماژولار با قابلیت باز و بسته کردن این اسباب بازی که پس از خرید دستگاه تولید شد، یک کامیون پلاستیکی بود. در همان سال، کریستینسن به همراه پسرش گادفرد، نمونه‌ای از آجرهای پلاستیکی با قابلیت به هم پیوستن را دریافت کردند که توسط کمپانی بریتانیایی Kiddicraft تولید شده بود.

این کمپانی بریتانیایی گواهی اختراع یا پتنت این آجرهای پلاستیکی را نیز به اسم خود ثبت کرده بود. تا سال ۱۹۴۹ که لگو ساخت آجرهای پلاستیکی خود را با نام Automatic Binding Bricks آغاز کرد، کیدی‌کرفت بریتانیایی دو پتنت برای طراحی آجرهای خود ثبت کرد. لگو با عرضه‌ی آجرهای پلاستیکی به بازار با مشکلاتی روبرو شده بود، چراکه در آن سال‌ها، مردم از محصولات پلاستیکی استقبال چندانی نمی‌کردند و تمایل به خرید نمونه‌های چوبی و فلزی داشتند، از این‌رو آجرهای پلاستیکی با فروش پایین به کارخانه باز‌می‌گشت.

همچنین بخوانید : نتفلیکس Netflix چیست ؟

lego
lego

موفقیت لگو :

اما انتخاب مدیرعامل جدید برای کمپانی دانمارکی باعث شد لگو طی ده سال دوباره به روزهای خوب خود بازگردد و حتی سودده‌ترین کمپانی تولید اسباب‌بازی شود. یورگن ویگ کنورستورپ در سال ۲۰۰۴ میلادی بر صندلی ریاست لگو نشست. سیاست‌های کنورستورپ شامل فروش پارک‌های لگو، تمرکز بیشتر بر محصولات اصلی لگو و همچنین کاهش تعداد قطعات لگویی بود که این کمپانی تولید می‌کرد، به‌طوری‌که تنوع قطعات لگو از ۱۲,۹۰۰ قطعه به ۷,۰۰۰ قطعه کاهش پیدا کرد.  مدیرعامل جدید لگو تعادل خوبی بین نوآوری و سنت‌های لگو برقرار کرد که همین امر منجر به افزایش فروش شد. در کنار تغییرات ساختاری و بنیادی در این کمپانی، لگو از میان طرفداران بی‌شمار خود که دیگر تنها کودکان نبودند و جامعه‌ی طرفداری Adults Fans of LEGO را تشکیل داده بودند، افرادی را به استخدام تیم طراحی درآوردند.

لگو با ایجاد پورتالی، از طرفدارانش خواست ایده‌های خود را با این کمپانی و تیم طراحی لو به اشتراک بگذارند. در سال‌های منتهی به ۲۰۰۴ که همراه با افزایش ضرردهی برای لگو بود، این کمپانی تمرکز زیادی بر شخصیت‌های معروف داستانی که محبوبیت بالایی در فیلم‌های سینمایی کسب کرده بودند، قرار داد؛ ولی این سیاست چندان موفق نبود و در سال‌های بعدی و توجه به طرفداران لگو باعث شد تا این کمپانی دوباره به روزهای خوبش بازگردد.

lego
lego

درآمد لگو :

با در پیش گرفتن سیاست‌های ریاضتی و کاهش هزینه‌ها که همراه با تعدیل نیروی گسترده بود، لگو موفق شد در سال ۲۰۱۱ میلادی با افزایش ۱۱ درصدی فروش خود به ۳٫۴۹۵ میلیارد دلار، سود خود را به ۷۷۶ میلیون دلار افزایش دهد. دلیل اصلی افزایش سوددهی این کمپانی در سال ۲۰۱۱، رونمایی از سری جدید اسباب‌بازی‌های این کمپانی با نام Ninjago بود که بزرگ‌ترین رونمایی از سری جدید محصولات لگو را به نام خود ثبت کرد.

در سال ۲۰۱۲ درآمد لگو با افزایش ۲۵ درصدی همراه شد که بخش بزرگی از این موفقیت در گرو عرضه‌ی سری جدید با عنوان Friends بود. در سال ۲۰۱۳ میزان سوددهی لگو در مقایسه با سال ۲۰۱۲ تنها ۹ درصد افزایش پیدا کرد .

همین موضوع نگرانی‌ها در خصوص کاهش سوددهی این کمپانی را افزایش داد، اما اکران اولین فیلم سینمایی The Lego Movie که توسط استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر تولید شده است به‌عنوان یک حرکت موفق تبلیغاتی برای این کمپانی به شمار می‌رود، چراکه این فیلم موفق شد در گیشه به فروش ۵۰۰ میلیون دلاری دست یابد. همچنین یکی دیگر از سیاست‌های موفق لگو در سال ۲۰۱۴، تولید سری جدیدی مبتنی بر شخصیت‌های فیلم سینمایی جنگ ستارگان بود که یکی از پرفروش‌ترین سری‌ محصولات لگو در سال ۲۰۱۴ بود. لگو در سال ۲۰۱۴ با رشد فروش ۱۵ درصدی همراه شد و سود خالص خود را به بیش از ۸۳۱ میلیون دلار افزایش داد.

lego
lego

و اما نکات جالب درباره lego :

  1. واژه lego برگرفته از کلمه leg godt به معنی خوب بازی کردن است. این کلمه به معنی گردآوری و خوب جفت کردن هم هست.
  2. قطعات لگو با دقت بسیار بالا و با خطایی کمتر از ۲ میکرومتر تولید می‌شوند به طوریکه لگوی تولید شده در سال ۱۹۶۳ با لگویی که امسال تولید می‌شود،جفت می‌شوند. از هر ۱میلیون قطعه لگو تولید شده تنها ۱۸عدد استاندارد لازم را ندارند.
  3. این برند در سال ۲۰۱۵ طبق شاخص موسسه برند فاینانس (Brand Finance) ، با پشت سر گذاشتن برند فراری (Ferrari) جایگاه قدرتمند ترین برند جهان را از آن خود نمود.
  4. در ۲ لیست ۱۰ برند قدرتمند دنیا که در سال ۲۰۱۷ از سوی برند فاینانس و فوربز (Forbes) منتشر شده، برند lego به عنوان قوی ترین برند دنیا شناخته شده است.
  5. شعاراصلی شرکت لگو، “بهترین هیچ وفت مناسب ترین نیست” است!
  6. شرکت لگو، در هر ثانیه، ۱۱۴۰ قطعه می سازد؛ و به طول سالانه، ۳۶میلیارد قطعه درست می کند.
  7. درآلمان، لگو، اولین اسباب بازی این کشور است.
  8. از سال ۱۹۶۳ به بعد آجرها از ماده به نام ABS یا Acrylonitrile butadiene styrene تولید می‌شود که پلیمری با استحکام بالا و ضد ضربه است ومعمولاَ در قطعات حساس الکترونیکی و بعضی از قطعات اتومبیل استفاده میشود.
  9. پلیمرABS جدای از اینکه استحکام بالایی دارد باعث میشود قطعات لگوبه راحتی در هم جفت شوند که این مساله موجب میشود فردی که با این قطعات کارمیکند لذت بیشتری ببرد.

business model lego :

business model lego
business model lego

همچنین بخوانید : سامسونگ ، یکی از بزرگ ترین نقش آفرینان در دنیای تکنولوژی و فناوری

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *