بازاریابی سبز

تاریخچه

در سال ۱۹۷۰ ، در روز زمین،جنبشی جدید برای حفظ محیط زیست به وجود امد که برای اموزش دادن به افراد درباره ی خطرات ناشی از الودگی، اموزش هایی در سطح وسیع بدهد. این کار بسیار طاقت فرسا بود. دران زمان، بیشتر مردم علاقه ای به مسئله حفظ محیط زیست نداشتند. ولی در سال ۱۹۹۰ ،درروز زمین،در سراسر امریکا مردم به این موضوع توجه کردند و مقاله هایی در مجله های مشهور و روزنامه ها منتشر شد. چنین به نظر میرسد که ان روز به عنوان یک نقطه اغاز برای دهه زمین بوجود امد که طرفداران حفظ محیط زیست دارای نیروهای توده ای و جهانی شدند.

مفهوم سبزچیست؟

اگر بخواهیم که محصولی سبز قلمدادشود باید آن کمترین ضرر را برای محیط زیست داشته باشد.باید توجه داشت که محیط زیست به مسئله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشارچه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولید کننده تبدیل شده است و از انجا که بازاریابی سنتی بیش از حد بر خواسته های مشتریان تاکید میکند و رفاه اجتماعی و مسائل زیست محیطی را در نظر نمگیرد این مسئله در تمام بخش های یک سازمان وارد شده و همچنین بازاریابی را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به پیدایش مفهوم بازاریابی سبز شده است.

بازاریابی سبز چیست؟

بازاریابی سبز، یک استراتژی بازاریابی است که به بازاریابان برای دسترسی به این هدف کمک میکند. این نوع بازاریابی،ازطریق ایجاد مزایای قابل تشخیص زیست محیطی براساس ان چه که مشتری انتظار دارد از محیط زیست حمایت میکند

بازاریابی سبز فرایندی اجتماعی است که افراد و گروه ها از طریق مبادله محصولات و ارزش انها، نیاز و خواسته خود را از طریق روش اخلاقی که اثار منفی بر محیط زیست را حداقل کند،براورده می کنند.

بازاریابی سبز،یک فرایندی مدیریتی بحساب می آید که مسئولیت ان شناسایی ،پیش بینی و ارضای نیازهای مشتریان و جامعه از طریق یک روش سودمند و پایدار است.

هدف بازاریابی سبز چیست؟

وارد کردن موضوعات محیطی در تلاش های بازاریابی است.

دلایل پیدایش بازاریابی سبز چیست؟

موضوعات زیست محیطی مانند گرم شدن تدریجی زمین و تغییرات اب و هوایی تا حد زیادی به افزایش مصرفی بستگی دارد که توسط تجارت بین المللی امکان پذیر است. بنابراین اقتصاد پررونق تر باعث افزایش استفاده از سوخت و انرژی های فسیلی موجود در زمین شده تا جایی که در محیط زیست بیش از این تاب و توان تحمل ندارد و این مسئله به وضع قوانین زیست محیطی جدیدتر و سخت تری منجر شده است.

محصول سبز چیست؟

زمانی به یک محصول اصطلاح سبز اطلاق میشود که عملکرد زیست محیطی و اجتماعی ان در تولید،استفاده و دفع در مقایسه با سایر کالاهای رقیب به شکل قابل توجهی بهبود یافته باشد

طبقه بندی کالای سبز:

  • ۱)      -کالاهای سبز عمومی
  • ۲)      -محصولات کاغذی قابل بازیافت
  • ۳)      -محصولاتی که روی حیوانات تست نشده
  • ۴)      -محصولات سازگار با محیط زیست
  • ۵)      -گازهای سازگار با لایه اوزون
  • -۶) -و محصولاتی که از نظر مصرف انرژی کارایی دارند.

تبلیغ سبز

باید به بازاریابان سبز اجازه داده شود که از تبلیغات سبز به عنوان یک ابزاری در جهت رسیدن به مشتریان بالقوه استفاده نمایند.بدین وسیله مصرف کننده علاوه براینکه آگاهی می یابد که کالا چگونه به حفاظت از محیط زیست کمک می کند ، بلکه ترغیب میشود که از کالا خرید نماید.

فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده چیست؟

مصرف کنندگان تصمیماتی در جهت رسیدن به اهدافشان میگیرند .این اهداف شامل انجام بهترین انتخاب از میان فعالیت های جایگزین،کاستن از میان تلاش در تصمیم گیری، کم کردن هیجانات منفی، و به حداکثر رساندن توانایی توجیه تصمیم است

مصرف کننده در فرایند تصمیم گیری خرید از پنج مرحله عبور میکند:

فرایند تصمیم گیری خرید، بوسیله ی دو دسته از عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل است که مهم ترین انها عوامل فرهنگی، اجتماعی ، گروهی، عوامل روانی و فردی، عوامل موقعیتی، و عوامل مربوط به امیخته بازاریابی تشخیص مسئله ، جست و جوی اطلاعات، ارزیابی گزینه ها، تصمیم خرید، و در نهایت رفتار پس از خرید

عصرهای بازاریابی سبز چیست؟

عصر اول

بازاریابی سبز-اکولوژیکی: این عصر به سال های دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ برمیگیرد.ویژگی های عصر اول چنین بود که روی مشکلات خارجی مانند الودگی هوا و… تمرکز کرده بود. همچنین صنایعی مانند خودروسازی،نفت، کشاورزی-شیمیایی بیشترمورد بحث بود. اما ارزش های محیطی و اجتماعی در این مرحله وارد کسب وکار شد.رویکرد حل مشکل معمولا راه حلی پایانی بود در صورتی که خود راه حل ،ممکن بود منجر به افزایش هزینه شود. برای مثال بهینه سازی مصرف سوخت در خودرو توسط قوانین الزامی شد در نتیجه قیمت خودروها افزایش یافت.

عصردوم

بازاریابی سبز-محیطی: آغاز این مرحله از اواخر دهه ی ۸۰ بودکه در این دوره مفاهیم جدیدی مانند فناوری پاک،پایداری،مصرف کننده سبز و مزیت رقابتی پدیدار شدند. به عنوان مثال فناوری پاک شامل طراحی خلاقانه محصولات جدید و سیستم های تولیدی بود بطوری که ضایعات و الودگی در مرحله طراحی حذف شوند

عصر سوم

بازاریابی سبز-پایدار: همزمان باافزایش تقاضاهای مردم و بالارفتن انتظارات انها و نیزسخت گیری دولت ها، عصر دوم دیگر قادر به پاسخگویی نبود.مباحثی مثل توسعه پایدار در حیطه اقتصاد، تاثیر بسزایی روی علم بازاریابی گذاشت و عصرسوم را به سوی بازاریابی سبز پایدار پیش برد

چالش های بازاریابی سبز

بازاریابی سبز مواجه شدن باچالش های مخصوص تعیین شده بوسیله متغیرهای تقاضا ، درک نیازهای مشتریان مخالف وهزینه های بالا است

پنج عامل فعالیت بازاریابی که میتواند منجر به شکست بازاریابی سبز شود شامل:

-۱ چرخه سبز : داشتن یک نگرش واکنشی بوسیله استفاده روابط عمومی برای تکذیب یا

بی اعتباری یا انتقاد عمومی از فعالیت های سبز شرکت

۲ – فروش سبز :اضافه کردن یک نگرش فرصت طلبانه به برخی ادعاهای سبز برای محصولات موجودباتمایل به فروش بالاتر

۳ -محصول سبز : بدست آوردن سود کوتاه مدت یک هدف کلیدی برای اکثر مدیران بازاریابی است . درنتیجه آن هاعلاقه مند هستند به اینکه سبز سازی منجر به ذخیره هزینه ها شود .

– ۴بازاریابی کارگشا : توسعه دادن نوآوری کالاهای سبز برای بازار بدون داشتن درک واقعی از تقاضای حقیقی مشتریان

۵ -بازاریابی مقبول : استفاده از نمونه مقبول با کاربرد یا انتظار تدوین قانون محیطی نسبت به یک فرصت برای ترفیع گواهینامه های سبز شرکت بدون نوآوری.

مزیت های بازاریابی سبز

از بکارگیری بازاریابی سبزیک فرصت کلیدی به وجود می آیدیک کسب وکارجدیدکه تعداد رقبادر آن اندک است.درسبز شدن ،یک شرکت میتواند چندین امتیاز از جمله بهبود منابع کارا ، پایین آوردن هزینه های ساختاری شرکت و بهبود موقعیت رقابتی را داشته باشد .

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *