چه عواملی سبب شکست برخی از کمپین های تبلیغاتی برترین برندهای جهان شد

شاید برخی از برند های لوکس مانند رولز رویس معتقد باشند که به تبلیغات احتیاج ندارند چرا که خریداران محصولات آن ها وقت تماشا کردن تبلیغات تلویزیونی را ندارد، اما این بحث در خصوص بسیاری از برندها فرق دارد. تبلیغات شکل دهنده برند در ذهن مخاطبان است و از این رو بسیاری از این برندها سالیانه میلیون ها دلار خرج کمپین های تبلیغاتی خود می نمایند.

اما همیشه هم این کمپین ها موفقیت آمیز نیستند. برخی از ایده های تبلیغاتی در اتاق کنفرانس و زمانیکه با آب و تاب تمام آن را برای روسای شرکت و اعضای تیم مارکتینگ تعریف میکنید به شدت جذاب می رسند اما زمانیکه به یک پیام تبلیغاتی تبدیل میشوند نتیجه ای جز خجالت زدگی و کاهش ارزش سهام برای شرکت ندارند.

این اتفاق چه برای یک کسب و کار کوچک بیوفتاد یا یک کمپانی بزرگ بین المللی در هر صورت بسیار وحشتناک است و گاهی اوقات می تواند خسارت شدیدی را به بار بیاورد.

اما چه دلایلی باعث میشود برخی از این کمپین های تبلیغاتی به ظاهر خوب شکست بخورند؟

در این مقاله با پین استارتاپ همراه باشید تا باهم به بررسی برخی از کمپین های شکست خورده تعدادی از برندهای بزرگ جهان و علل آن ها بپردازیم.

Pepsi

کمپین های تبلیغاتی شکست خورده

حتی حضور مدل معروف آمریکایی، کندال جنر هم نتوانست این کمپین تبلیغاتی را نجات دهد!

قطعا هر برندی دوس دارد تصویری زیبا، متحد و یکپارچه از کشور خود به نمایش بگذارد، مخصوصا اگر آن برند پپسی باشد که مظهر آمریکا هم هست.

خود این ایده که آمریکا را به عنوان کشوری امن و متحد به نمایش بگذارند خیلی هم بد نبود ولی اتفاقی که در عمل افتاد و سبب یکی از بزرگترین شکست های تبلیغاتی جهان شد شاید قابل توجه باشد.

اتاق ایده پردازی پپسی: ” هی بچه ها، بیاید یک کمپین تبلیغاتی راه بندازیم که زمانیکه مردم در یک سمت خیابون در حال اعتراض هستند و پلیس های خوشتیپ آمریکایی روبروی اونها ایستادند یک نفر از میان معترضین که اتافاق اون فرد کندال جنر هم هست به سمت پلیس ها میره و یک بطری پپسی تعارف میکنه.

وااای چه جذاب. قطعا این کمپین موفق میشه.”

آنچه در واقعیت اتفاق افتاد: ” شورش و اعتراض”

این کمپین تبلیغاتی به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و واکنش های شدید و مختلفی به آن اتفاق افتاد. آژانس های تبلیغاتی نیز از این فرصت استفاده کردند و با سرزنش گروه تبلیغاتی پپسی به تخریب چهره این کمپانی پرداختند.

شش ماه بعد رییس کمپانی پپسی،Brad Jakeman در یکی از سخنرانی های خود این کمپین را بدترین تجربی کاری خود نامید.

نظر متخصصان: هیچگاه کمپین های تبلیغاتی خ.د برای افزایش فروش محصولات را متمرکز بر روی موضوعات اجتماعی چالش برانگیزی مانند نژادپرستی و خشونت های اعمال شده توسط پلیس قرار ندهید. این موضوع به شدت احساسات قربانیان احتمالی رخدادهای گذشته را جریحه دار میکنند و حتی میتواند منجر به شورش های شدید نیز شود.

در وبلاگ پین بخوانید: محصولات بزرگی که بعلت بازاریابی ضعیف، شکست خوردند

Dove

کمپین های تبلیغاتی شکست خورده

خانم محترم، پک مخصوص خودتو از روی هیکل خودت انتخاب کن. 

شاید بتوان کمپین های تبلیغاتی داو را از بهترین و در عین حال بدترین کمپین های تبلیغاتی دنیا دانست.

این تناقص زمانی مشخص میشود که برخی از برترین و ماندگارترین کمپین های تبلیغاتی جهان مربوط به داو است و در عین حال زمانیکه ۱۰ مورد از بزرگترین شکست های تبلغاتی برندهای جهان را بررسی میکنیم داو دو دفعه در این لیست ۱۰ موردی قرار میگیرد!

زمانیکه دارو کمپین Real Beauty را شروع کرد هیچکس فکر نمیکرد این کمپین تا این حد موفق باشد که به مدت ۱۵ سال ادامه پیدا کند و در سرتاسر جهان اجرا شود. در این کمپین داو به تاکید بر این موضوع پرداخت که تمامی انسان ها زیبا هستند و ما باید همانطور که هستیم خود را بپذیریم و دوست داشته باشیم.

کمپین های تبلیغاتی شکست خورده

اما داستان موفقیت ۱۵ ساله داو یک شبه نابود شد.

زمانیکه داو به صورت محدود و آزمایشی به توزیع یکی از محصولات خود پرداخت با مخالف و واکنش های شدید مردم به ویژه بانوان شروع شد.

اما علت این واکنش های تند و شدید مردم چه بود؟

محصول جدید داو که مخصوص بانوان تولید شده بود در هفت نوع بسته بندی طراحی شده بود و از بانوان خواسته شده بود با توجه به نوع اندام خود بسته مناسب به خود را انتخاب کنند. همین عامل سبب بروز واکنش های تند مردمی شد. چرا که در درجه اول این نوع بسته بندی سبب میشود افراد به مقایسه خود با یکدیگر بپردازند و در مغایرت کامل با کمپین موفق قبلی داو یا همان Real Beauty بود. عامل دوم این بود که تعداد بسته بندی ها بسیار محدود بود و بسیاری از افراد نمیتوانستند بسته بندی مناسب خود را انتخاب کنند.

نظر متخصصان: در هنگام تدوین استراتژی های تبلیغاتی ، هدف کلی خود را در خاطر داشته باشید. اگر این مسئله را از نادیده بگیرید ، تمامی تلاش ها و هزینه هایتان برای کمپین تبلیغاتی هدر رفته و حتی می تواند در طولانی مدت به برند شما آسیب برساند.

Audi

کمپین های تبلیغاتی شکست خورده

یک مراسم عروسی چینی که نزدیک بود آئودی را به نابودی بکشاند!

اگر میخواید ماشین بخرید لازمه که قبلش حتما از نزدیک ماشین مورد نظرتون رو بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید که آیا واسه شما مناسب هست یا نه.

آئودی هم انتقال همچین ایده ای رو برای یکی از تبلیغات خودش در نظر داشت ولی چیزی که در عمل اتفاق افتاد تا حد خیلی زیادی متفاوت بود.

در این تبلیغ ناموفق آئودی شاهد همچین صحنه ای هستیم:

یک مادر شوهر چینی درست در روز عروسی قبل از اینکه برای اخرین بار رضایت خود را  از عروس آینده اش اعلام کند با عجله به سمت عروس و داماد می رود و به بررسی دقیق فرم و شکل صورت، لب ها و دندان عروسش می پردازد. و بعد شاهد این هستم که نوشته ای با این مضمون بر روی صفحه ظاهر میشود:

” قبل از هر انتخاب مهمی، به دقت آن را بررسی کنید.”

متاسفانه این پیام نامناسب تبلیغاتی این ذهنیت را در افراد القا میکرد که بانوان مانند یک وسیله هستند و قبل از خرید آن ها باید به دقت مورد بررسی قرار گیریند. این پیام بیشتر از اینکه طنرآمیز باشد توهین کننده بود و همین عامل سبب واکنش های بسیار منفی نسبت به برند آئودی شد.

نظر متخصصان: شوخی میتواندد به شدت کمک کننده باشد اما حواستان باشد که ارزش ها و اعتقادات تجاری خود را فدای خنده مشتریانتان نکنید. حتی در زمانیکه به هیچ عنوان قصد توهین به مخاطبان خود را نداشته باشید، استفاده از یک شوخی نا به جا میتواند به نابودی برند و چهره مثبت شما در ذهن اکثریت مردم منجر شود.

همچنین بخوانید: بزرگترین کارآفرینان هم زمانی شکست خورده بودند

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *