نستله , (NESTLE) شرکتی چند ملیتی در زمینه مواد غذایی

نستله شرکتی چند ملیتی در زمینه مواد غذایی است که همواره در صنعت تغذیه و سلامتی پیشگام بوده و با شعار و مأموریت «غذای خوب، زندگی خوب» در حال فعالیت است . برای آشنایی با شرکت معروف نستله در این مقاله همراه ما باشید .

nestle
nestle

تاریخچه nestle :

نستله شرکتی چند ملیتی در زمینه مواد غذایی است و در سال ۱۸۶۶، هنری نستله آن را در سوئیس تاسیس کرد، این مکان هنوز هم دفتر مرکزی این شرکت است. نستله ۴۳۶ کارخانه مجهز در ۸۵ کشور جهان دارد و تقریبا حدود ۳۳۵ هزار نفر در سرتاسر دنیا برای آن کار می‌کنند. به نحوری که فقط در قسمت تحقیق و توسعه سازمان، بیش از پنج هزار نفر مشغول به کار هستند! سال هاست که این شرکت در صنعت تغذیه و سلامتی پیشگام بوده و با شعار و مأموریت «غذای خوب، زندگی خوب» به پیش رفته است. نستله همواره برای تنوع، اخلاقیات کاری، امنیت غذایی و رضایت حاصل از محصولاتش شهرت داشته است .
هنری نستله اولین تولید‌کننده سوئیسی بود که نام تجاری خود را به همراه نشان تجاری (لوگو) ارایه کرد.اولین نشان تجاری شرکت نستله، براساس نام خانوادگی هنری نستله ساخته شد که پرنده‌‏ای را تنها در آشیانه‌‏اش به تصویر می‏‌کشید. این نشان، به نام خانوادگی آنها اشاره داشت که در زبان آلمانی به معنای ” آشیانه ” است.

nestle
nestle

نستله در ۱۸۹ کشور جهان، ۴۴۷ کارخانه دارد و علاوه‌بر محصولات غذایی، یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران برند بزرگ آرایشی بهداشتی لورآل هم هست. اگرچه تاریخجه‌ی تأسیس رسمی شرکت کنونی نستله به ابتدای قرن بیستم باز می‌گردد، اما بنیان‌گذار افسانه‌ای برند یعنی هنری نستله، شرکتی با این نام را در سال ۱۸۶۶ تأسیس کرد. آن‌ها در دوران ۲ جنگ جهانی گذشته، رشد قابل توجهی را تجربه کردند و به‌مرور، با خرید شرکت‌های متعدد، به جایگاه بزرگ امروزی رسیدند.

سال های اولیه تاسیس :

نستله در سال ۱۸۶۶، همزمان با افتتاح کارخانه شیر غلیظ شده انگلو– سوئیس بر‏می‏‌گردد. در سال ۱۸۶۷، هنری نستله شیر خشک نوین را ابداع کرد و در سال ۱۹۰۵ شرکتی که وی بنیان‌‌گذاری کرده ‏‌بود، با شرکت انگلو-سوئیس ادغام شد. شرکتی که امروز به نام نستله می‌‏شناسیم، حاصل ادغام این دو شرکت است. در طی این مدت گسترش شهرها، راه‌‏آهن و کشتی‌‌های بخار با کاهش هزینه‌‌های حمل‌ونقل، سبب تحول تجارت جهانی کالاهای مصرفی شد.

nestle
nestle

شرکت شیر تغلیظ‌‌ شده «انگلو – سوئیس» (Anglo-Swiss)، توسط برادران چارلز و جورج پیج تاسیس شد. آنها با بهره‏‌گیری از منابع فراوان شیر تازه در سوئیس و با به‏‎کارگیری دانشی که در زادگاه خود آموخته‏ بودند، اولین کارخانه اروپایی تولید شیر تغلیظ‌‌ شده را در شهر چام سوئیس بنا کردند. آنها توزیع محصول خود را با نام تجاری «میلکمید» (Milkmaid) در شهرک‌‏های صنعتی اروپا آغاز کردند و آن را به عنوان جایگزینی ایمن برای شیر تازه با مدت ماندگاری بالا معرفی کردند.

فعالیت nestle  در سال های جنگ :

nestle
nestle

نستله در سال‌های جنگ با افزایش درخواست، خصوصا از سوی دولت‌ها روبه‌رو بود که از محصولات بسته‌بندی شده‌ی آن‌ها برای تأمین نیازهای غذایی سربازان استفاده می‌کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند تا برای رفع مشکلات جدید و پاسخگویی به نیازهای مشتریان، کارخانه‌هایی را در کشورهایی تصاحب کنند که درگیری کمتری در جنگ داشتند. آمریکا، یکی از اصلی‌ترین مقاصد نستله برای راه‌اندازی کارخانه‌های جدید شد. سوئیسی‌ها برای توسعه‌ی فرایندهای تولید، در آن کشور با شرکت‌های بزرگ وارد همکاری شدند.

فعالیت در کشورهای (تقریبا) بی‌طرف جنگ جهانی اول، تعداد کارخانه‌های نستله را تا سال ۱۹۱۷ به ۴۰ عدد رساند و در سال ۱۹۱۸، تولیدات آن‌ها دوبرابر تولید سال ۱۹۱۴ شده بود. همین روند، در استرالیا هم پیگیری شد و سوئیسی‌ها در سال ۱۹۲۰، مالک سهام کنترلی عظیمی در ۳ شرکت مشهور استرالیایی شدند. در همان سال، ورود به بازار آمریکای جنوبی نیز با تأسیس کارخانه‌ای در آراراس برزیل کلید خورد.

تا سال ۱۹۲۱، تعداد کارخانه‌های نستله به ۸۰ عدد رسید و ۱۲ شرکت نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ی آن‌ها فعالیت می‌کردند. در آن سال محصول جدیدی نیز توسط نستله به بازار معرفی شد. پودر شیر با برند Lactogen، محصولی بود که نوید دوران مدرنی را در محصولات لبنیاتی می‌داد.

همچنین بخوانید : Nutella، محبوب ترین شکلات فندقی دنیا

دوران رکود nestle :

nestle
nestle

نستله پس از سال‌ها فعالیت به استحکامی رسیده بود که به‌نظر نمی‌رسید رکود بزرگ هم تأثیری روی روند موفقیت آن داشته باشد. زیرمجموعه‌ی آن‌ها در آمریکا به‌نام Nestle Food Company کمترین تأثیر را از شکست بازار در سال ۱۹۲۹ متحمل شد. در سال ۱۹۳۰، برند سوئیسی زیرمجموعه‌هایی را در آرژانتین و کوبا تأسیس کرد. درواقع، با وجود شدت گرفتن بحران‌های مالی در آن سال‌ها، نستله با تأسیس مراکز تولیدی جدید در سرتاسر جهان، با قدرت به کار خود ادامه می‌داد. کارخانه‌های تولید شکلات در کپنهاگ دانمارک و مواری چک‌اسلواکی،‌ بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای بودند. مقاصد بعدی،‌ شیلی و مکزیک بودند که در دهه‌ی ۱۹۳۰ میزبان نستله شدند.

رکود بزرگ اقتصادی، کمترین تأثیر را در روند کاری نستله داشت. آن‌ها کاهش سود ۱۳ درصدی را در سال ۱۹۳۰ تجربه کردند، اما کارخانه‌ها با قدرت، تولید و فروش خود را ادامه دادند. حتی زیرمجموعه‌ی آمریکا نیز که بیش از سایر بخش‌ها خسارت دید، فروشی ثابت را در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۱۹۳۰ ثبت کرد. البته، در آن سال‌ها فرهنگ صرفه‌جویی به‌شدت در جامعه‌ی آمریکا جای خود را باز می‌کرد که به‌مرور، مشکلاتی را برای برند باسابقه و البته گرانی همچون نستله ایجاد کرد. به‌هرحال، حاشیه‌ی سود شرکت کاهش یافت و نستله مجبور به کاهش قیمت در آمریکا شد. درنهایت، در سال ۱۹۳۳ قوانین جدید قیمت‌گذاری، رقابت را برای سوئیسی‌ها در آمریکا آسان‌تر کرد.

لوگو nestle :

nestle logo
nestle logo

اما نماد ( ارم یا لوگوی ) شرکت نستله که به اندازه خود اسم شرکت و محصولاتش معروفیت دارد . یکی از افتخاراتی که شرکت بارها به ان اشاره می کند . طرح ارم و لوگوی معروفشان هست ..

این طرح که سازنده و طراح اصلی ان کسی نبود به جز همان هنری نستله معروف . تصویر پرنده ای ( گنجشکی ) را نشان می دهد که در حال غذا دادن به بچه هایش ( جوجه ها ) می باشد . تصویر و نمادی که در همه زبانها و همه ملل نماد . عشق و محبت بی حد و اندازه مادر نسبت به فرزند است این طرح . در ان زمان . نشان نجابت اجتماعی و نمادی از روح معنوی و ارمان های والای انسان دوستی شرکت بوده و هست.

وضعیت کنونی nestle :

nestle
nestle

در پایان قرن بیستم میلادی، نستله ۵۰۰ کارخانه در ۷۸ کشور جهان داشت. فروش آن‌ها رکورد ۷۰ میلیارد مارک سوئیس را شکسته بود و برند سوئیسی، به تنها بازیگر بزرگ صنعت غذایی جهان تبدیل شد. محصولات آن‌ها با بیش از ۸۵۰۰ برند در سرتاسر جهان به فروش می‌رفت.

با شروع قرن ۲۱، مدیر جدید شرکت یعنی برابک لتماته با احتساط بیشتر و پرهیز از خرید و ادغام‌های سرسم‌آور، نستله را مدیریت می‌کرد. اولین خرید بزرگ او، Ralston Purina بود که با هزینه‌ای ۱۰.۳ میلیارد دلاری، نستله را به پیش‌گام بازار غذای مخصوص حیوانات خانگی تبدیل کرد. خریدهای بعدی باز هم برای افزایش سهم از بازار بستنی انجام شد که آن‌ها را در سال ۲۰۰۶ به پیش‌گام آن بازار (با ۱۷.۵ درصد سهم) تبدیل کرد. به‌هرحال، افزایش حضور در آن بازارها باعث شد تا نستله فعالیت خود را در صنایع آرایشی بهداشتی کمتر کند و سهام خود در Alcon را نیز در سال ۲۰۱۰ بفروشد.

nestle
nestle

از سال ۲۰۱۰، نستله فعالیت‌های تولیدی و بازاریابی خود را تاحدودی تغییر داد تا هویتی در حوزه‌های مواد غذایی درکنار سلامت پیدا کند. درواقع، کاهش فروش محصولات حوزه‌‌ی شیرینی و شکلات از آن سال‌ها و افزایش قوانین حکومتی پیرامون آن دسته از محصولات، باعث شد تا سوئیسی‌ها روندهایی را برای تغییر مسیر خود در نظر بگیرند.

به‌عنوان مثال انجمن Nestle Institute of Health Science فعالیت خود را شروع کرد تا نشان‌دهنده‌ی تلاش سوئیسی‌ها برای تعهد بیشتر به سلامت مصرف‌کننده‌ها باشد. یکی از اهداف آن مؤسسه، طراحی و تولید محصولاتی غذایی با تمرکز بر سلامت است که حلقه‌ی واسط بین غذا و دارو خواهد شد. تاکنون، محصولات متنوعی نیز توسط آن مجموعه عرضه شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به نوشیدنی‌ها و شیک‌های پروتئینی برای مبارزه با سوءتغذیه، دیابت، مشکلات گوارشی، چاقی و غیره اشاره کرد.

نستله ایران :

nestle iran
nestle iran

کارخانه نستله در قزوین ایران است، کارخانه ای که ۱۵ سال پیش در ایران با عرضه محصولات و بسته بندی راه اندازی شد و اکنون یکی از کارخانه های تولیدی این کمپانی قدیمی در منطقه است.

به گزارش عصرخبر، این شرکت در سال ۱۸۶۶ توسط هنری نستله، پزشک آلمانی تأسیس شد و در حال حاضر دارای ۴۴۷ کارخانه در ۱۹۴ کشور جهان می‌باشد و شمار کارکنان آن بالغ بر ۳۳۳ هزار نفر می‌باشد. نستله برای کمک به کودک همسایه که شیر مادر محروم شده بود دست به تولید غذای کمکی با استفاده از غلات و شیر کرد و این ماجرا شد سرآغاز شرکت نستله جهانی.

نستله ایران پس از ۱۵ سال درب کارخانه اش را به روی رسانه ها باز کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

اقدامات کارخانه نستله ایران :

nestle iran
nestle iran

هارون فیصل به یکی از افتخارات مجموعه خود در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد و گفت: نستله ایران در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب جایزه سلامت و بهداشت شد که برای ما بسیار ارزشمند است،  ما در بخش بهره‌وری منابع آبی به بهره‌وری ۵۰ درصدی رسیدیم که در حال رشد بهتر نیز هستیم ولی از لحاظ دور ریز  و دفن پسماندها با افتخار به صفر رسیدیم که حتی ۱ کیلوگرم هم دفن دورریز نداریم که از افتخارات بزرگ ما در نستله ایران است.

اولویت تامین مواد اولیه :

اولویت تامین مواد اولیه ما منابع داخلی بخصوص منابع محلی است و آمار ما برای تامین منابع محلی ۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بود که در سال بعد به ۳۰ میلیون دلار و در تلاشیم در سال ۲۰۱۷ به ۴۰ میلیون دلار برسیم که در همین برنامه تامین شیر تازه را بصورت محلی با مجموع ۳۵ هزار راس گاو در اختیار گرفتیم، درباره شیر تازه هم باید بگویم که یکی از مهمترین مشکلات شیر تازه آفلاتوکسین آن است که در فصول گرما این مورد بیشتر نیز می شود که بعد از ماه‌ها تلاش و تحقیق توانستیم این حد را به میزان پایدار استاندارد اروپا برسانیم و باید گفت: ما پایش کامل برای شیر تولیدی تا غذا و محل گاوداری ها داریم که ما را به دستاوردهای مهمی رسانده است و بابت این همکاری ۱ سال و نیم است که افزایش قیمت شیر تازه هم برای ما توسط صاحبان مزارع اعمال نشده است.

دستاورد دیگر ما مدیریت کود است که با تحقیق در این زمینه به کاهش ۳۰ درصدی آب نیز رسیدیم و رشد ۲۰ درصدی محصول را نیز در همین برنامه کسب کردیم که به حذف کودهای شیمیایی نیز منجر شده است.

پروژه ی سلامتی نستله برای آفریقا :

nestle health project for Africa
nestle health project for Africa

من شادی را که بعد از ارائه شغل در نستله به عنوان یک متخصص آب احساس کردم ، به خاطر می آورم. وقتی این خبر را به دوستانم گفتم ، دچار شک و تردید شدم. آنها در مورد موضع نستله در مورد آب به عنوان یک حقوق بشر تردید داشتند و اینکه آیا این شرکت به اندازه کافی کار کرده است تا به مردم کشورهای در حال توسعه دسترسی پیدا کند.

نستله معتقد است که آب یک حق انسانی است. این شرکت از SDG 6 سازمان ملل پشتیبانی می کند و تعهد کرده است در جوامع محل کار ، آب ، بهداشت و ارتقاء بهداشت (WASH) را بهبود بخشد. به عنوان یک متخصص آب ، وظیفه من است که برنامه ها و مشارکت هایی را ایجاد کنم که به نستله در انجام این تعهد کمک می کند.

سفر به جنوب آفریقا :

در ماه اکتبر ، به جنوب صحرای آفریقا سفر کردم. من با همکاری فدراسیون بین المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) سرپرستی برنامه WASH Nestlé را بر عهده داشتم. بسیاری از کشورهای منطقه فاقد زیرساخت های مناسب آب و فاضلاب هستند ، بنابراین بهبود خدمات در آن بسیار مهم است.

به عنوان بخشی از سفرم ، از منطقه Sululta در اتیوپی دیدن کردم. حوزه آبخیز در آنجا با چالش های جدی زیست محیطی و اجتماعی روبرو است. بسیاری از مردم مجبور به گرفتن آب از منابع ناایمن هستند و هنوز هم بطور گسترده ای استفاده از دفع مدفوع ، به ویژه توسط کودکان انجام می شود.

با IFRC ، نستله می خواهد شرایط را برای ساکنان محلی در Sululta بهبود بخشد ، پمپ های آب بیشتری را فراهم کند و امکانات توالت را نیز فراهم کند. با داشتن آب ایمن تر و بهداشت بهتر ، جوامع کمتر مستعد ابتلا به بیماری و بیماری می شوند. بزرگسالان وقت بیشتری برای کار دارند و خانواده خود را تأمین می کنند در حالی که کودکان وقت بیشتری دارند می توانند به مدرسه بروند و یاد بگیرند.

در غنا و ساحل عاج ، مزایای برنامه WASH از قبل قابل مشاهده است. از سال ۲۰۰۷ ، بیش از ۲۱۵،۰۰۰ نفر در جوامع پرورش کاکائو نستله دسترسی به آب آشامیدنی سالم ، بهداشت و ارتقاء بهداشت را بهبود بخشیده اند. این گواهی است برای همکاری ۱۵ ساله Nestlé با IFRC.

یکی از اولین افرادی که من در Nestlé با او ملاقات کردم کارمندی از منطقه Sub-Saharan بود. در آن زمان ، او به من گفت ، “مسیحی ، جایی که من از مردم آمده ام نستله را عامل اصلی توسعه می داند و نه برعکس.” من خوشحال شدم که برای دیدن این پیشرفت برای خودم به اتیوپی سفر کردم.

همیشه کارهای دیگری می توان انجام داد اما با دیدن تأثیر مثبت برنامه WASH در ساحل عاج ،غنا ، و اکنون اتیوپی ، احساس اطمینان می کنم که نستله وظیفه خود را انجام می دهد.

ودر نهایت شعار معروف نستله good food,good life

good food ,good life
good food ,good life

مدل کسب و کار nestle :

nestle business model
nestle business model

همچنین بخوانید : Unilever، سومین تولید کننده کالاهای مصرفی جهان

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *