آنچه که باید درباره حراج بدانیم

حراج ها هم برای خریداران ،فروشندگان و واسطه ها اهمیت دارد.خریداران از این فرصت استفاده میکنند تا محصولات را به قیمت رقابتی خریداری کنند و مهم ترین مزیت برای آن ها این است که میتوانند قیمت را در لحظه مشخص کنند.اما یکی از بحث هایی که در قیمت گزاری هست این است که نظر خریداران را جذب کنیم که این امر با توجه به قیمت پایه صورت میگیرد .خیلی مواقع نیز حراج ها با استفاده از واسطه ها انجام میشود وحراج موجب توسعه فعالیت های واسطه ها میشود.

حراج الکترونیکی در بستر فناوری

حراج های آنلاین موقعیت بسیار مناسبی برای تجارت بر روی وب هستند.سایت حر اج میتواند هم از خریداران وهم از فروشندگان حق عضویت دریافت کند،همچنین این سایت ها امکان فروش تبلیغات را بر روی سایت خود دارند.

مزایای حراج های الکترونیکی

مزایا فروشنده :
  • افزایش درآمد.
  • فرصت چانه زنی
  • تنظیم قیمت توسط بازار
  • امکان کاهش قیمت
  • سرعت نقد شوندگی
  • بهبود ارتباط با مشتری
مزایا خریداران :
  • سهولت دسترسی
  • محرمانه ماندن اطلاعات شخصی
  • دریافت کالا بهتر
مزایا واسطه ها:
  • تکرار فروش
  • جلب مشتری
  • تبلیغات اثربخش
  • دسترسی به کل نقاط دنیا

تاثیر حراج در اقتصاد:

  • یک مکانیزم بسیار خوب برای قیمت گزاری مناسب در اقتصاد است.
  • سهولت در توزیع وجود دارد
  • حر اج بعنوان یکی ازمولفه های تجارت الکترونیکی است

انواع حراج

حراج انگلیسی :اولین کشوری که به صورت رسمی در آن حر اج صورت گرفته است کشور انگلستان بوده که تقریبا  از قرن۱۷ آغاز شده است.در حر اج انگلیسی مهم ترین خصوصیت صعودی بودن قیمت است که قیمت پایه ای مشخص میشود و به بالاترین نظر فروخته میشود این مدل معروف ترین نوع حر اج است و شبیه به مزایده است.این حر اج از دید فروشنده صورت میگیرد.

حر اج هلندی:این حراج برعکس حر اج انگلیسی است . دراین حراج هرکسی که قیمت پایین تر را اعلام کند، به این صورت که یک قیمت پایه ای مشخص و هرکسی که قیمت پایین تر را اعلام کند . این مدل شبیه به مناقصه است و فقط رسمیت آن کمتر است .این حر اج از دید خریدار است.

حراج محرمانه : این حراج به سه دسته مضاعف،اولین قیمت ودومین قیمت تقسیم میشوند. در این نوع از حراج ها ابتدا توضیحی در رابطه با محصول داده میشود و سپس هریک از شرکت کنندگان قیمت ها در یک پاکت در بسته اعلام میکنند.

حراج معکوس:در این نوع از حر اج فروشنده ها اعلام قیمت می کنند وخریدار انتخاب می کند و معمولا زمانی اتفاق می افتد که خریدار انحصاری باشد در واقع اغلب بصورت B2B، G2B صورت میپذیرد.

انواع سایت های حراج

  • حراج با مشتری عمومی: موفق ترین سایت حراج در حال حاضرeBayمی باشدو معمول ترین روش حرا ج استفاده شده در آن استفاده از حرا ج کامپیوتری انگلیسی است.
  • حراج با مشتری خاص:بعضی از شرکت ها بجای رقابت با شرکت های بزرگ و معروف تصمیم می گیرند که در یک حوزه خاص وارد رقابت شوند و سایت حرا ج در زمینه خاصی را باز کنند که پاسخگوی نیازهای قشر خاصی از مصرف کنندگان باشد.
  • حراج شرکت به شرکت:بر اساس این مدل شرکت های بزرگ برای فروش مواد اضافی خود در سایت خود حراج به راه می اندازند.

خانه حراج

خانه های حراجی اولین بار در قرن ۱۷ شروع به فعالیت کردند. خانه حراجی یک بنگاه تجاری برای برگزاری مزایده هستند . این بنگاه ها برگزار کننده ، مزایده هاى خاصى مانند :آثار هنری ، کالکشن و آنتیک براى فروشندگان مى باشد و آن ها معمولا نقش واسطه را ایفا میکنند .

در این بنگاه ها کارشناسان  ارزش اموال را ارزیابى میکنندو  قیمت پایه ای  براى شروع  را تعیین مى نمایند،سپس خریداران پیشنهاد های خود را براى خرید اموال اعلام میکنند و رقابت بین خریداران آغاز شود و به بالاترین پیشنهاد فروخته میشود.

معروف ترین خانه های حراجى در سراسر جهان عبارتند از: 

کریستیز(Christie’s):

از باسابقه ترین و مشهورترین خانه های حراجی است . این خانه حراجى انگلیسى در سال ١٧۶۶میلادى توسط جیمز کریستین (James Christie) تاسیس شدرقم گردش مالی این خانه در سال ۲۰۱۸ معادل ۵٫۳ میلیارد پوند بوده است.  موفق‌ترین حراجی کریستیز در ابتداى سال ٢٠١٨ میلادى از مزایده فروش ۸۳۵ میلیون دلارى مجموعه هنری «راکفلر» بود ، که رکورد جدیدی از فروش یک مجموعه اثار هنری را به ثبت رساند

ساتبیز Sotheby’s:

ساتبیز در تاریخ ١١ مارس ١٧۴۴ میلادى در لندن افتتاح شده ویک خانه حراجی چند ملیتی است که در شهر نیویورک واقع شده است. ساتبیز در زمینه اثار هنرى ، جواهرات ، آنتیک، املاک و مستغلات میباشد. ساتبیز صرفا یک حراج خانه نیست و به سه بخش حراجی، مالی و واسطه‌گری تقسیم می‌شود.

فیلیپس.  (Phillips):

فیلیپس در سال ۱۷۹۶در شهر لندن تاسیس شد. هم اکنون فیلیپس داراى دفاترى در سراسر جهان میباشد، که  اثار هنرى برجسته اى از قرن های ٢٠ و ٢٢ را به مزایده میگزارد. کلکسیون هاى آن به بخش هایی از جمله هنر معاصر، هنر آمریکای لاتین، عکاسى، نسخه های چاپى ، طراحی، جواهرات و ساعت ها تقسیم می شوند .

بونامز(Bonhams) :

در سال ١٧٩٣ میلادى تاسیس شده است .این حراج خانه درسال ٢٠٠١ میلادى ، این شرکت با شرکت  فیلیپس   ادغام شد و شرکتى جدید  انگلیسى به نام بونامز تشکیل شد. این خانه حراجى در زمینه  هنر، آنتیک ، جواهرات و اتومبیل فعالیت دارد. در اواخر سال ٢٠٠٣میلادى ، بونامز بیش از ٧٠٠ فروش سالانه را با درآمد ٣٠۴ میلیون دلاری به ثبت رساند. 

چاینا گاردین(China Guardian) :

این خانه حراجی در١٩٩٣میلادى تاسیس شد. چاینا گاردین اولین خانه حراجى تخصصی برای فروش انواع آثار هنر کشور چین است . این آثار هنری  شامل نقاشی های چینی، خوشنویسی، ظروف چینى و سرامیکى، وسایل خانگى، مجسمه ها، کتاب های نادر، تمبر، سکه، آینه های برنز ، جواهرات و ساعت میباشد. در ماه نوامبر ٢٠١٢ میلادى ، چاینا گاردن به عنوان چهارمین خانه حراج بزرگ در جهان شناخته شد.

حراج تهران

حراج تهران  از خرداد ماه ۱۳۹۱ شروع به فعالیت کرد.این حراج معرفی بهترین نمونه های هنر
مدرن و معاصر ایران، از هنرمندان پیشگام و نام آشنا گرفته تا جوانان، به مجموعه داران هنری و مخاطبان جهانی را هدف اصلی خود قرار داده است.

همچنین بخوانید: دیجیتال مارکتینگ

۰
zahra kohnechi
Author: zahra kohnechi

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *