استراتژی های بازاریابی مک دونالد(بخش اول)

استراتژی بازاریابی نقش مهمی در توسعه هر نوع تجارت دارد. بدون استراتژی مناسب بازاریابی ، شرکت برای جذب مشتری کاربسیارسختی در پیش خواهد داشت.در این مقاله با استراتژی های بازاریابی شرکت مک دونالد بیشترآشنا می شویم :

مک دونالد یه شعار داره که میگه : مکان و مسیر دلخواه مشتریانمان برای خوردن باشیم !!

اهداف اصلی استراتژی بازاریابی شما باید اطمینان حاصل کند که محصول باید تقاضای مشتریان را برآورده سازد و همچنین رابطه طولانی با مشتری برای ادامه داشته باشد.

برای دستیابی به این هدف ، مشاغل باید تکنیکهای منعطفی را آغاز کنند که پاسخی به ادراک و تقاضای مشتری باشد. اول و مهمتر از همه ، اهداف اصلی استراتژی بازار باید این باشد که تشخیص دهند که آیا مشتریان هدف از خدمات و محصولات ارائه شده توسط شرکت شما رضایت دارند یا خیر.

پس از تدوین و اجرای تکنیک بازاریابی ، سعی کنید بازخورد یا نظر مشتری خود را بشناسید و در صورت نیاز به ایجاد برخی تغییرات برای پیشرفت ، آن را برای بهترین شکل برای رضایت مشتری به کار بگیرید.

استراتژی بازاریابی مک دونالد

اولین رستوران که توسط شرکت مک دونالد افتتاح شد در سال ۱۹۴۸ در سن برناردینو ، کالیفرنیا بود. در حال حاضر مک دونالد بهترین و پیشروترین شرکت ارائه دهنده خدمات غذایی با بیش از ۴۰ میلیارد دلار فروش از ۳۰ هزار فروشگاه در سراسر جهان است.

یکی از بزرگترین دستاوردهای این شرکت افتتاح Happy Meal بود. در سال ۱۹۷۰ ، شرکت مک دونالد در جستجوی روشهای جدیدی برای جلب توجه مشتریان بود. مطالعه نشان داد که افراد کمی را می توان به عنوان تاثیرگذاران بزرگ در فرایند تصمیم گیری و ساخت این شرکت نام برد . تصمیمی که منجر به افتتاح اولین غذای شاد در جهان شد ، ترکیبی از وعده های غذایی مناسب برای کودکان از جمله یک اسباب بازی رایگان که مک دونالد را در مکان های کودکان در سراسر جهان قرار می دهد.

همچنین میتوانید در ادامه مقاله KFC با چاشنی شهرت را مطالعه نمایید

استراتژی بازاریابی ۵P مک دونالد

پس از تجزیه و تحلیل وضعیت بازار ، یافتن عامل اصلی ، بخش هدف و همچنین درک تقاضای بازار ، هر شرکت نیاز به ارائه یک پیشنهاد یا برنامه ای از این دست دارد که باعث توسعه سریع تجارتش می شود.

برای همین ، استراتژی بازاریابی ۵P مک دونالد که محصول ، مکان ، قیمت ، تبلیغات و در نهایت افراد را دنبال می کند.

محصول (Product)

محصول شامل چگونگی طراحی شرکت می باشد ، محصولاتی را تولید می کند که تجربه هر مشتری را بهبود می بخشد. محصول به کالاهای فیزیکی و خدمات ارائه شده توسط شرکت به مشتری خود اشاره دارد.

مک دونالد جنبه های خاصی از خدمات خود و محصولاتی مانند بسته بندی ، ظاهر و مطلوب بودن را در بر می گیرد. این شامل ویژگی های غیر محسوس و ملموس خدمات و محصول می باشد.

مک دونالد عمداً عرض و پهنای محصولات خود را محدود نگه داشته است. مک دونالد شیوه های مشتریان هند را مورد مطالعه قرار داده بود و منوهای مختلفی را در مقایسه با فهرست خود در بازار جهانی ارائه می داد. این شرکت گوشت گاو ، گوشت گوسفند و گوشت برگر را از منوی خود حذف می کند. هند تنها کشوری است که مک دونالد منوی گیاهخواری را در آن ارائه می دهد.

این شرکت مطابق میل مصرف کنندگان خود سریع در حال تغییر بوده ، مرتباً محصول و خدمات خود را بهبود می بخشد. یکی از نمونه های خوب راه اندازی Chicken Maharaja Mac و Chicken McNuggets است.

مکان( Place )

مکان بیشتر شامل محل توزیع و کانال تجارت است که بسیار ضروری است زیرا سرویس یا محصول باید در زمان مناسب ، مکان مناسب و مقدار مناسب در دسترس مصرف کنندگان باشد.

در ایالات متحده تقریباً ۵۰٪ از شعبه های مک دونالد سه دقیقه با هم فاصله دارند و مک دونالد همواره سطح خاصی از حس خوشبختی و سرگرمی را به مصرف کنندگان خود ارائه می دهد. این موقعیت مکانی و این چیدمان شعبه های مک دونالد ارزشی را ارائه می دهد که براساس نیاز مصرف کننده ارائه می شود.

قیمت( Price )

استراتژی قیمت گذاری یکی از مهمترین جنبه ها در مورد بازاریابی است. این شامل شکستن قیمت ها ، در هنگام ارائه تخفیف یا خدمات پرداخت می باشد.

کسب و کار همچنین باید در مورد قیمت گذاری واکنش های احتمالی ناشی از رقابت خود را در نظر بگیرد. استراتژی قیمت گذاری به منظور جذب افراد طبقه متوسط و پایین تدوین شده است و نتیجه آن را می توان به وضوح در طیف گسترده مشتریان مک دونالد مشاهده کرد.

رستوران مک دونالد به منظور بهبود قیمت کل خدمات و محصول ، دارای قیمت گذاری ویژه ای است و همچنین دارای استراتژی هایی مثل عده های غذایی کوچک ، وعده های غذایی شاد ، وعده های غذایی خانوادگی و قیمت های مناسبی در منو خود است.

ترویج ( Promotion )

تبلیغات نقش مهمی در معرفی محصول از جمله تبلیغات تلویزیونی ، بیلبوردها و پوسترهایی دارد که توسط برخی شرکتهای تجاری از جمله شرکت Apple نیز استفاده می شود.

مک دونالد برای تبلیغ نحوه عملکرد خود و محصولاتش فعالیت های زیادی در زمینه های تبلیغاتی انجام داده است و شاید بتوان او را جز یکی از خلق کنندگان ایده برای تبلیغات محیطی و تلویزیونی نام برد که در ادامه چند مورد از آنها را باهم میبینیم :

مردم ( People )

مک دونالد اهمیت مصرف کنندگان و کارمندان را درک می کند. این حقیقت را می فهمد که کارگران خوشحال می توانند به درستی خدمت کرده و در جذب مشتریان شاد و ارئه خدمات پیشرو باشند.

ازین رو مک دونالد این کار را از داخل فرشگاه خود شروع کرد با جذب نیروهایی که به مشتریان در دادن حس خوب و راحتی کمک میکنند و همواره در جذب نیروی کاری روش های جذب متفاوتی را دارا بوده است .

همچنین می توانید در ادامه مقاله “چند راهکار طلائی برای شروع بازاریابی” را مطالعه نمایید.

پیروزی با طعم همبرگر!!!

با داشتن تمام مواردی که در مقاله ذکر شد بهتره که نزدیک دلایل موفقیت این شرکت را از نظر خودشان بدونیم :

۱- تمرکز

یکی از قوی‌ترین جنبه‌های مک‌دونالد منوی جذاب و احساس‌برانگیز آن است. اما نکته جالب این است که آیا تاکنون این منو را از جنبه کاری موردبررسی قرار داده‌اید؟ منوهای مک‌دونالد خیلی کوچک و متمرکز هستند. به عبارتی در بهترین حالت تنها شامل ۲۰ مدل تنوع غذایی مختلف برای سفارش دادن می‌شوند و حتی در بین این موارد، همبرگرها بیشترین فروش رادارند. درسی که در اینجا یاد می‌گیریم، این است که یک سبد سرمایه‌گذاری کوچک اما قوی برای یک کسب‌وکار بزرگ کافی بوده و برای ایجاد تغییر در دنیا کافی است. شما برای این کار نیاز به ۱۰۰ محصول مختلف یا خط محصول همانند سامسونگ ندارید. تمام چیزی که نیاز است، محصولات اندکی است که عموم مردم آن‌ها را دوست داشته باشند. بااین‌وجود، با داشتن یک استراتژی متمرکز، نکته دوم به همین میزان اهمیت دارد .

۲- انطباق‌پذیری

در بالا اشاره کردم که مک‌دونالد تنها ۲۰ گزینه برای انتخاب کردن در منو خودش دارد. اما اگر منوهای مورداستفاده در ۱۱۹ کشور مختلف را موردبررسی قرار دهیم، این منو تقریباً شامل ۳۰۰۰ نوع غذای قابل سفارش مختلف می‌شود که این برند را به یکی از انطباق پیرترین برندهای دنیا می‌کند. محصولات اصلی – برگرها، سیب‌زمینی و نوشابه – در تمام شعب یکسان هستند. بااین‌وجود طعم هر یک بر اساس منطقه جغرافیایی که شعبه در آن قرارگرفته فرق می‌کند. به‌عنوان‌مثال همبرگر، چیزبرگر (آمریکا)، جوجه رویال (انگلستان) و مک چیکن، همه انواع متفاوتی از همان برگرهایی است که بر اساس فرهنگ منطقه بومی‌سازی شده‌اند. در مدیریت کسب‌وکار دیگر به چه نیاز دارید؟ اگر قصد توسعه کسب‌وکار رادارید، آمادگی انطباق بر اساس نیاز مشتریان خودتان را داشته باشید.

۳- کیفیت در سطح تمام شعب

نکته دیگری که مشتری انتظار آن را دارد، کیفیت و ثبات و پیوستگی است. بدون این دو مورد، تنها ممکن است یک نان کماج را با قدری سیب‌زمینی و یک جوجه‌سوخاری به مشتری تحویل دهید. مک‌دونالد به این موضوع توجه داشته و مثلاً در منطقه‌ای به وسعت ۶۰ مایل مربع که ممکن است در آن حدود ۱۲۰ شعبه از این برند وجود داشته باشند، تمام شعب دارای طعم و مزه و شیوه یکسانی در ارائه خدمات خود می‌باشند. این یعنی کیفیت و مشتری امروزی چیزی بیشتر از این انتظار ندارد. اگر شما آن کیفیت و ارزش را در محصولات خود ارائه کنید، برگ برنده را در برابر مشتری در دست دارید.

۴- فرایند

زمانی که کسب‌وکار شما در حال رشد کردن است، بدون بهره‌مندی از نیروی کار زیاد و فراوان قادر به پیشبرد کار نیستید و درواقع مدیریت کردن تعداد نفرات زیاد به مدیران مناسب هم دارد برای مدیریت این مدیران نیاز به سرپرستان هم احساس می‌شود! برای این کار نیاز به داشتن فرایند مناسب کاملاً احساس می‌شود. 35000 شعبه را تصور کنید که هر یک حداقل ۱۰۰ برگر را در طی هرروز به فروش برسانند. یعنی ۳٫۵ میلیون برگر در روز که شامل بقیه منو هر شعبه نشده است. بنابراین برای مدیریت چنین کسب‌وکار بزرگی نیاز به سیستم‌هایی دارید تا تقاضا، فروش و عرضه محصول را ردیابی کند. علاوه بر این نیاز به اطلاع پیدا کردن از هر مسئله در حال شکل‌گیری در هر شعبه هستید، همچنین نیاز به اطلاع از کمبود در عرضه مواد اولیه و یا عملکرد نامناسب یکی از شعب بر اساس استاندارد تعریف‌شده دارید. این موضوع برای هر کسب‌وکاری صدق می‌کند. اگر فرایند لازم را تعبیه کرده باشید، و نیروی کافی برای مدیریت مسائل ضروری را در اختیار گرفته باشید، مدیریت کسب‌وکار ساده‌تر هم می‌شود.

در انتها پیشنهاد میکنیم مقاله “یازده مهارت ضروری برای یک بازاریابی موفق” را مطالعه نمایید

در ادامه با قسمت دوم این مقاله همراه ما باشید……

۰
amir mohammadbeigi
Author: amir mohammadbeigi

من مینویسم که تو بخونی.....

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

من مینویسم که تو بخونی.....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *