اصول کارآفرینی ومهارت های کسب و کار در ایران

امروزه روز نقش کارآفرینان در رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی کشورها برکسی پوشیده نیست و با توجه به شرایط کنونی جامعه و اهمیت روزافزون کارآفرینی و تشویق افراد به ایجاد کسب و کارهای جدید، دراین مقاله سعی کردیم تا نکات جامعی را پیرامون این موضوع بیان کنیم.

نویسندگان مختلف تعاریف متفاوتی را از کسب وکار بیان کده اند اما به زبان ساده کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت. در واقع شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالا و خدمات با هدف فروش آنها به منظور کسب سود در بر می گیرد.

اهداف کسب وکار:

  • اجتماعی
  • اقتصادی

 باور عمومی مردم دراین است که تنها هدف کسب وکار ،به دست آوردن سود اقتصادی است.درحالی که باید توجه داشت که کسب وکار علاوه براهداف اقتصادی دارای اهداف اجتماعی نیز می باشد که باید به آن توجه داشت. اهداف اجتماعی اهدافی است که صاحبان کسب و کار در کنار توجه به سود و زیان، آن‌ها را نیز به عنوان هدف خود مشخص میکنند چرا که از این طریق میتوانند برکارکنان تاثیر بگذارند.

دسته بندی نوع شرکت ها وتعدادکارکنان آن در ایران

نوع شرکت تعداد کارکنان
خرد کمتر از ۱۰نفر
کوچک بین۱۰ تا۵۰ نفر
متوسط بین۵۰تا۲۵۰ نفر
بزرگ بیش از ۲۵۰ نفر

کار آفرینی

کارآفرینی فرایند خلق چیزی با ارزش و متفاوت, از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی, همراه با ریسک مالی, روانی و اجتماعی , همچنین دریافت پاداش های مالی و رضایت شخص از نتایج حاصله است.

ویژگی های فرد کار آفرین

ویژگی روانشناختی:
  • نوآوری
  • خلاقیت
  • ریسک پذیری
  • استقلال طلبی
  • مرکز کنترل درونی
  • اعتماد به نفس ،عزم وپایمردی
  • اصرار برحل مشکلات
  • اهل کاروعمل
  • تحمل ابهام
  •  نتیجه گرا
  • کارآمد بودن
  • رهبری
ویژگی های جمعیت شناختی

ویژگی های جمعیت شناختی می توانند، تاثیر به سزایی در تصمیم گیری یک فرد برای تبدیل شدن به کارآفرین داشته باشند مهمترین این ویژگی ها عبارتند از:

  • تجربه کاری
  • الگوی نقش
  • تحصیلات
  • سن
  • نظام آموزشی
  • جایگاه اجتماعی

مهارت های مورد نیاز کار آفرینان

اگر می خواهید که به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید حتما مهارت های کارآفرینی را درخود تقویت نمایید .

مهارت های مرتبط با مدیریت:

مهارت‌ های مدیریتی را میتوان درهشت دسته طبقه‌ بندی کرد:

  • مدیریت فنی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت خطرپذیری
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت راهبردی
  • مدیریت روابط انسانی
  • مدیریت زمان
مهارت های جنرال کسب و کار:
  • مهارت در انتخاب نام کسب و کار
  • مهارت در انتخاب نوع کسب و کار
  • مهارت در انتخاب نام کسب و کار
  • مهارت در انتخاب مکان کسب وکار
  • مهارت در کنترل و نظارت

فرایند ایجاد یک کسب و کار، کارآفرینانه

تمام ‌کارآفرین ها همگی معمولا مراحل یکسانی را طی نمی‌کنند کارآفرینی نیز مانندسایر فعالیت ها با خلاقیت رابطه دارد وبنابراین چندان چارچوب‌پذیر نیست.اما با این حال فرایند کارآفرینی می‌تواند ابزار مناسبی باشد برای عارضه یابی که اگر کارآفرین در طی مسیربا مشکلی مواجه شد با مرور این فرآیند بتواند ایده هایی برای خروج از مشکلات بیاید.

  1. خود ارزیابی و کسب آمادگی
  2. شناسایی و ارزیابی فرصت
  3. نو اوری و ایده یابی
  4. تدوین طرح کسب و کار
  5. تامین منابع مورد نیاز
  6. تاسیس و راه اندازی کسب و کار
  7. اداره ی بنگاه وتثبیت آن

انواع کار آفرینی

– کار آفرین سازمانی:

این نوع از کارآفرینی در واقع فرآیندی است که شخص تحت حمایت یک سازمان فعالیت های کارآفرینی خودرا با تمرکز برروی خلاقیت ونوآوری به ثمر میرساند

– کارآفرین مستقل:

این نوع ازکارآفرینی نیزفرآیندی است که درآن ازمرحله ایده ی اولیه تا مرحله ی ارائه دادن محصول  تمام  فعالیت ها را فرد به طورمستقل انجام میدهد.

دلایل شکست کار آفرینان

کارآفرینی فرایندی بسیار پیچیده است و احتمال شکست در آن بسیار زیاد است ومسائل ریسک و شکست کسب و کار از مصادیق اساسی کارآفرینی بحساب می آید. در زیر عوامل شکست عنوان شده اند:

  1. فقدان برنامه کسب وکار
  2. نداشتن سرمایه کافی
  3. بودجه بندی اشتباه
  4. قیمت نا مناسب
  5. عدم توجه به بازاریابی
  6. عدم توجه به رقابت
  7. فقدان چابکی
  8. در گیری عملیاتی به جای مدیریت
  9. عدم توجه به اموزش کار کنان
  10. راه اشتباه
  11. توسعه ی سریع و رشد خارج از کنترل
  12. اهداف احساسی

مراحل تاسیس و راه اندازی کسب و کار

اگر فکرمی‌کنیدکه  برای شروع یک کسب و کار آماده هستید، بهتر است مروری بر کارهایی که لازم است انجام دهید، داشته باشید:

  • ایده و فرصت
    • ارزیابی ایده ها
    • ارزیابی فنی مهندسی
    • ارزیابی بازار
    • ارزیابی مالی
    • مجوز های تاسیس و راه اندازی و بهره وری
    • مکان یابی

قوانین و مقررات کسب و کار

– کسب و کار تجاری

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط سهامی_غیرسهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولیدومصرف

کسب و کار غیر تجاری

  • موسسات انتفاعی
  • موسسات غیرانتفاعی

نام و علامت تجاری

برند یعنی یک نام ،عبارت ،نشانه یا ترکیبی از اینها که با هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده

یا برای ایجاد تمایز میان کالا وخدمت یک فروشنده با کالا وخدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود. (تعریف انجمن بازاریابی)

تامین منابع کسب و کار

منابع مالی

  • وجوه درونی
  • وجوه بیرونی

تأمین مالی کسب وکار مربوط به بخش دولتی باشد ویا بخش خصوصی تامین مالی یا از طریق منابع داخل کشور صورت می‌گیرد یا از طریق جذب منابع خارجی.در هرکدام موارد گزینه های مختلفی نیز وجود دارد که مدیر با توجه به نیاز کسب وکار خود از یکی از این دو روش تأمین مالی می‌کند.

منابع انسانی

استخدام فرد

باتوجه به مهم بودن وباارزش بودن  منابع انسانی اولین وظیفه عملیاتی،تامین نیروی انسانی مورد نیاز جهت رسیدن به اهداف سازمانی است. استخدام در یک دسته بندی کلی به سه نوع استخدام رسمی و پیمانی و قراردادی تقسیم بندی میشود

بازار یابی و فروش کالا وخدمات

بازاریابی، به تشخیص نیازها و خواسته‌های تأمین نشده میپردازد؛ بازارِ آن‌ها را تعریف میکند، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را نیز برآورد می‌کند. سپس مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛ وبرای آن محصولات و یا خدمات مناسب را طراحی میکند.

مراحل بازاریابی
  • شناخت, تجزیه و تحلیل عوامل بیرونی بازاریابی
  • شناخت, تجزیه و تحلیل فرصتهای بازار
  • انتخاب بازار هدف
  • جایگاه یابی در بازار و طراحی توسعه آمیخته بازاریابی)محصول, قیمت, کانال های توزیع , ترفیع,طراحی, تهیه, اجرا و کنترل برنامه بازاریابی )

تبلیغات

ابزاری برای شناساندن محصولات به مشتریان و ایجاد یک ارتباط موثر با مصرف کننده.

روش تدوین طرح کسب و کار

. برنامه کسب و کار معمولا ۳ تا ۵ سال آینده را برنامه ریزی میکند ومسیر رسیدن به اهذاف یک شرکت را نشان میدهد.به طور کلی میتوان گفت که طرح کسب وکار نقشه ی فعالیت یا راهنما در فرایند کار آفرینی است ونوشته ای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه است.

شامل

  1. عنوان
  2. ماموریت
  3. مشخصات مجری و همکاران
  4. ادرس و تلفن محل اجرا
  5. تعریف و توصیف کسب و کار
  6. برنامه بازار یابی
۰
zahra kohnechi
Author: zahra kohnechi

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *