انتخاب کردن یک متن تبلیغاتی مختصر و مفید، بسیار سخت است. اینکه بتوانید یک محتوای احساسی نسبتا طولانی را در چند کلمه خلاصه کنید، کاری بسیار سخت و زمانگیر است که هر کسی از عهدهی آن بر نمیآید. این در واقع همان کاری است که شعارهای تبلیغاتی انجام میدهند؛ یک پیام کامل را در چند کلمه خلاصه میکنند.برندهای مشهور دنیا شعارهای تبلیغاتی خاصی دارند که بعضی از آنها جذاب و بهیادماندنی هستند. در واقع این برندها توانستهاند این کار سخت یعنی انتخاب شعار تبلیغاتی خوب را به درستی انجام بدهند
شعار تبلیغاتی چیست؟


شعار تبلیغاتی، یک عبارت یا مجموعهای از کلمات است که در کنار هم قرار گرفتهاند تا یک محصول یا شرکت را معرفی کنند. تبلیغات لوگو، معرفی تصویری یک برند است و شعار، معرفی کلامی. هر دو روش، بیشتر از نام یک شرکت یا محصول میتوانند توجه مشتری را جلب کنند. علاوه بر این، به خاطر سپردن و درک مفهوم آنها راحتتر است.
هدف از انتخاب شعار چیست؟
هدف از شعار این است که پیام کلیدی شرکت را در ذهن مشتری حک کند. به نحوی که اگر یک مشتری حتی همهی تبلیغات یک شرکت را فراموش کند، بتواند شعار آن را به یاد بیاورد.
یک شعار خوب چه ویژگیهایی دارد؟
۱-به یادماندنی باشد
آیا شعاری که انتخاب کردهاید به سرعت قابل تشخیص است؟ آیا مشتریان در عرض چند ثانیه منظور آن را به درستی دریافت میکنند؟
۲-برند را متمایز کند
در شعار تبلیغاتی خود باید به وجه تمایزهای محصولاتتان نسبت به سایر موارد اشاره کنید. کدام ویژگی محصول و خدمات شما را از سایر رقبا متمایز میکند؟
۳-مزایای کلیدی محصول و شرکت را در بر بگیرد
شعار تبلیغاتی شما به جای اینکه روی ویژگیها و خود محصول تمرکز کند، باید بر مزایا و فواید آن تمرکز داشته باشد
۴-احساس مثبتی دربارهی برند منتقل کند
بهترین شعارها، شعارهایی هستند که در آنها از کلمات مثبت و خوشبینانه استفاده شده است. هرقدر یک شعار، کلمات مثبت و زیبا داشته باشد، بیشتر بر مشتری و مخاطب تأثیر میگذارد. در مقابل، کلماتی که بار منفی دارند، در تبلیغ یک برند تأثیر معکوس دارند.
شعارهای تبلیغاتی برندهای مشهور دنیا
نایکی (Nike): فقط انجامش بده


فهمیدن پیام و منظور شرکت نایکی از این شعار ساده و جذاب، کار سختی نیست. این برند مشهور چیزی فراتر از پوشاک و وسایل ورزشی است. نایکی در واقع با این شعار، یک طرز فکر جدید را مطرح کرده است. این شعار، شما را تشویق میکند تا به این مطلب فکر کنید که برای سالم بودن و داشتن تناسب اندام، لازم نیست ورزشکار حرفهای باشید یا در میدانهای ورزشی حماسه بیافرینید. اگر میخواهید ورزش کنید، کافی است که آن را انجام بدهید، به هر شکل و روشی که برایتان مقدور است. محصولات نایکی پیش از این بیشتر به دوندگان ماراتون اختصاص داشت، رشتهای که یکی از سختترین رشتههای ورزشی است. اما کمپین تبلیغاتی «فقط انجامش بده!» دامنهی فعالیتهای این شرکت را گسترش داد
اپل (Apple): متفاوت بیندیش!


این شعار برای اولین بار در یکی از تبلیغات تلویزیونی اپل به نمایش درآمد. این عبارت به کمپین تبلیغاتی شرکت آیبیام (IBM) یعنی کمپین Think IBM اشاره دارد. به زودی این شعار در تمام انواع تبلیغات این شرکت به کار رفت با اینکه در آن زمان، این شرکت هیچ محصول جدید قابل توجهی ارائه نکرده بود. به سرعت مردم فهمیدند که کامپیوترهای ساخت شرکت اپل، مانند کامپیوترهای قدیمی نیستند و کاربران این کامپیوترها پس از استفاده از آنها، خلاقیت و کیفیت را تجربه کردند.
دانکن دوناتس (Dunkin’ Donuts): آمریکا با دانکن اداره میشود


دانکن دوناتس، شرکت تولید شیرینی و کافیشاپهای زنجیرهای آمریکایی است. در آوریل ۲۰۰۶، شرکت دانکن دوناتس، بزرگترین تغییر شرکت را در طول تاریخ خود با رونمایی از کمپین تبلیغاتی چند میلیون دلاری و با شعار «آمریکا با دانکن اداره میشود» به اطلاع عمومی رساند. این شعار با توجه به این حقیقت انتخاب شده که بسیاری از آمریکاییهای پرمشغله از قهوهی دانکن دوناتس استفاده میکنند. هدف از این کمپین در واقع نشان دادن این مطلب است که بسیاری از افراد در بخشهای مختلف زندگی مثل کار و سرگرمی با برند دانکن دوناتس همراه هستند.
مک دونالد (McDonald’s): عاشقشم!


کمپین تبلیغاتی «من عاشقشم!» از سال ۲۰۰۳ پایه گرفت و هنوز هم با قدرت ادامه دارد. این شعار، مثال و نمونهی خوبی از شعارهایی است که متناسب با مخاطبان هدف یک برند طراحی شده است. غذاهای مک دونالد ممکن است سالمترین انتخاب نباشند اما سالم بودن ویژگیای نیست که مک دونالد قول داده باشد. غذای مک دونالد هر چه که باشد قطعا لذیذ است و شما عاشق طعم و مزهی آن خواهید شد.
کیت کت (Kit Kat): استراحت کن، کیت کت بخور


این شعار با هدف فروش محصولات در محیطهای کاری به عنوان میانوعده انتخاب شد. کیت کت در سال ۱۹۳۷ به عنوان شکلاتی معرفی شد که افراد میتوانستند با خود به محل کار ببرند و در زمان استراحت، مصرف کنند. کیت کت در شعار خود از کلمهی Break استفاده کرده است. کلمهای که در breaktime به معنی زمان استراحت به کار رفته و هم به تنهایی به معنای شکستن است و به شکستن و جدا کردن بخشی از شکلات تختهای برای خوردن اشاره دارد. البته این شعار به یادماندنی از سال ۱۹۵۷ مورد استفاده قرار گرفت و اکنون ۶۰ سال است که شرکت از این شعار در تبلیغات خود استفاده میکند.
ژیلت (Gillette): بهترین تیغ برای مردان


این شعار در سال ۱۹۸۹ توسط آژانس تبلیغاتی BBDO معرفی شد. ژیلت در اولین سالهای آغاز به کار خود تلاش میکرد تا در تبلیغاتش، هم بر کیفیت محصولات تأکید کند و هم بر مردانه بودن محصولات. شعار «بهترین تیغ برای مردان»، هر دوی این جنبهها را با هم ترکیب کرده است. این شعار به ۱۴ زبان ترجمه شد و برای مدت بیش از یک دهه به طور گستردهای مورد استفاده قرار میگرفت. ژیلت تا مدتها نبض بازار محصولات مرتبط با اصلاح مردان را در اختیار داشت.
همچنین می خوانیم:ورساچه یکی از بهترین برندها
۰


