Affiliate marketing یا همکاری در فروش چیست؟

Affiliate marketing یا همکاری در فروش چیست؟

Affiliate marketing یا سیستم همکاری در فروش بهترین راه برای کسب درآمد از فضای مجازی و اینترنت است.

افیلیت مارکتینگ در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته شده‌است که از سال ۲۰۱۵ به طور متوسط هر ساله ۱۰٫۱% رشد داشته و پیش‌بینی شده که ارزش آن تا سال ۲۰۲۰ به ۶٫۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

اکثر تبلیغ دهندگان Affiliate marketing را بخش مهمی از تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ عنوان می‌کنند.

در این مقاله از پین استارتاپ به معرفی صنعت افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش و راهکارهایی که برای کسب درآمد پیش روی افراد می‌گذارد می‌پردازیم.

affiliate marketing
affiliate marketing

Affiliate marketing  (همکاری در فروش)

Affiliate marketing یکی از روش‌های بازاریابی است که مستقیماً روی فروش محصول تأثیر می‌گذارد.

این صنعت با نام‌هایی چون افیلیت مارکتینگ، بازاریابی معرف، بازاریابی پورسانتی، فروش رابطه‌ای، بازاریابی مشارکتی و یا سیستم همکاری در فروش شناخته می‌شود.

برخی از بارزترین ویژگی‌های صنعت Affiliate marketing  عبارتند از:

  • تأثیر مستقیم بر فروش دارد.
  • توسط افرادی خارج از کسب و کار انجام می‌شود.
  • محصول توسط وبلاگ یا وب‌سایت ناشر افیلیت به مخاطبان معرفی می‌شود.
  • درصورت فروش محصول به ناشر افیلیت پورسانت پرداخت می‌شود.

در پین استارتاپ بخوانید! دیجیتال مارکتینگ چیست؟

۳ گروه اصلی در صنعت افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش کدامند؟

۱- فروشندگان محصولات

صاحبان یک کسب و کار هستند که محصولی برای فروش دارند و می‌خواهند آن را ازطریق شبکه افیلیت به فروش برسانند. به این فروشنده‌ها merchant می‌گویند.

۲- ناشران افیلیت مارکتینگ

صاحبان وب سایت‌ها یا بلاگ‌ها هستند که قصد دارند ازطریق معرفی محصولات مختلف به مخاطبان خود کسب درآمد کنند.

معرفی محصولات ازطریق قرار دادن لینک یا تبلیغات بنری فروشنده در سایت ناشر افیلیت انجام می‌گردد.

۳- کاربران یا مشتریان

بازدیدکنندگان سایت افیلیت هستند که ازطریق لینک وارد سایت فروشنده شده و محصولی را خریداری می‌کنند.

نحوه کار افیلیت مارکتینگ چگونه است؟

 نحوه کار افیلیت مارکتینگ
نحوه کار افیلیت مارکتینگ

اگر شما قصد عضویت در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ یک فروشگاه اینترنتی را داشته‌باشید، فروشنده پنلی را در اختیارتان می‌گذارد که ازطریق آن می‌توانید لینک‌های اختصاصی را که با شماره اکانت شما کد می‌شوند، ایجاد کنید.

برخی از فروشنده‌ها نیز بنرهایی را طراحی می‌کنند و آن را در این پنل برای انتشار در سایت در اختیار افیلیت‌ها قرار می‌دهند.

پس از اینکه ناشر افیلیت بنرها یا متن‌های لینک‌دار را در سایت خود منتشر کند کاربران با کلیک بر روی لینک یا بنر به سایت فروشنده منتقل می‌شوند.

با توجه به اینکه لینک‌ها با شماره اکانت شما مشخص می‌شوند فروشنده می‌تواند تشخیص دهد که کاربر ازطریق کدام افیلیت معرفی شده‌است.

در این صورت بسته به اهداف فروشنده و نوع برنامه افیلیت مارکتینگ مورد استفاده، پورسانتی برای شما در نظرگرفته خواهد شد.

این پورسانت‌ها در پنل شما ذخیره می‌شوند و اگر از مقدار مشخصی که فروشنده تعیین‌کرده بیشتر باشند در بازه‌های زمانی مشخص توسط فروشنده به حساب شما واریز می‌گردند.

دو نکته جالب در مورد Affiliate marketing

  • نکته جالب این‌جا است که اگر کاربر ازطریق لینک سایت افیلیت وارد سایت فروشنده شود و در همان زمان تصمیم به خرید نگیرد و مدتی بعد با مراجعه به سایت فروشنده آن محصول یا محصولی مشابه را خریداری کند، خرید ازطریق معرفی توسط ناشر افیلیت ثبت می‌شود و مبلغی از این فروش به ناشر افیلیت پرداخته می‌شود.
  • اگر شما سایت‌های پورسانت‌گیرنده دیگری را در سایت خود معرفی کنید با ورود کاربران ازطریق لینک موجود در سایت شما به سایت پورسانت‌گیرنده و سپس به سایت فروشنده می‌توانید ۲ کمیسیون دریافت کنید.
سیستم همکاری در فروش
سیستم همکاری در فروش

شاخص‌های سنجش اثربخشی افیلیت مارکتینگ

اهداف و شاخص‌هایی به شرح زیر برای سنجش میزان اثربخشی تبلیغات در برنامه‌های Affiliate marketing در نظر گرفته می‌شود:

  • کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغ
  • واردکردن ایمیل توسط کاربر
  • خرید محصول

درصورتی‌که تبلیغات افیلیت مارکتینگ در یک سایت اثربخش باشد با توجه به میزان فروش یا موارد دیگر مبلغی به صاحب سایت پرداخته می‌شود.

در پین استارتاپ بخوانید! ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

برنامه‌های Affiliate Marketing یا همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ با توجه به روش‌های مختلف پرداخت دارای برنامه‌های متفاوتی است که با توجه به اهداف خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS(COST PER SALE

پایه و اساس افیلیت مارکتینگ پرداخت به ازای هر فروش است. این روش از کم ریسک‌ترین و پرطرفدارترین برنامه‌های سیستم همکاری در فروش به شمار می‌رود.

در روش پرداخت به ازای هر فروش پس از تکمیل فرآیند خرید توسط مشتری، مبلغی به ناشر افیلیت پرداخته می‌شود.

به عبارت دیگر، آخرین کلیک مشتری که معمولاً کلیک بر روی دکمه ” ثبت نهایی” یا “پرداخت” است به عنوان معیار برای پرداخت پورسانت به ناشر افیلیت در نظر گرفته می‌شود.

مبلغی که به ازای هر فروش به ناشر افیلیت پرداخته می‌شود در هر کسب و کاری متفاوت است.

تبلیغ دهندگان بزرگتر تا حدود ۴ درصد از مبلغ فروش و تبلیغ دهندگان کوچکتر تا حدود ۱۰ درصد از این مبلغ را به ناشر افیلیت پرداخت می‌کنند.

پرداخت به ازای هر فروش
پرداخت به ازای هر فروش

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL(COST PER LEAD

در این روش اگر کاربر بر روی لینک موجود در سایت افیلیت کلیک کرده و اطلاعات تماس یا ایمیل خود را در سایت فروشنده وارد نماید مبلغی به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود.

این روش در صنایع بزرگ مثل صنعت خودرو که مشتریان به زمان بیشتری برای آشنایی با محصولات نیاز دارند مناسب است.

پرداخت به ازای هر بازدید

در این روش پرداخت به ازای هر بازدید که کاربر را از سایت ناشر افیلیت به سایت فروشنده منتقل کند انجام می‌شود و خرید یا عدم خرید محصول توسط کاربر اهمیتی ندارد.

پرداخت به ازای نمایش آگهی CPM

اگر هدف شما از اجرای برنامه‌های افیلیت مارکتینگ افزایش آگاهی از برند است می‌توانید از روش پرداخت به ازای نمایش آگهی استفاده کنید.

در این روش کلیک کاربر بر روی لینک معیار پرداخت نیست و فقط دفعات نمایش آگهی اهمیت دارند.

وب سایت‌هایی که ترافیک خوبی دارند می‌توانند از این روش کسب درآمد کنند.

برنامه‌های افیلیت مارکتینگ
برنامه‌های افیلیت مارکتینگ

پرداخت به ازای هر کلیک (CPC(COST PER CLICK

پرداخت به ازای هر کلیک نیز روش مناسبی برای افزایش آگاهی از برند است.

روش CPC نسبت به روش  CPM دارای ریسک کمتری است، اگرچه کلیک به معنای خرید محصول نیست!

پرداخت با تعرفه ثابت

در این روش به ازای قرار گرفتن تبلیغ و لینک فروشنده در سایت ناشر افیلیت مبلغ ثابتی به او پرداخت می‌شود.

بهتر است که از این روش در کنار سایر روش‌های پرداختی استفاده شود و تعرفه آن از روش پیشنهادی دیگر کمتر باشد.

مزایای Affiliate marketing

مزایای Affiliate marketing
مزایای Affiliate marketing

مزایای افیلیت مارکتینگ برای صاحبان کسب و کار

  • رسیدن به اهداف بازاریابی با نرخ بازگشت سرمایه بالا
  • پرداخت هزینه در ازای دریافت نتیجه موردانتظار
  • بدون ریسک بودن
  • کاهش هزینه تبلیغات
  • افزایش میزان فروش
  • عدم نیاز به وجود سرمایه یا پرداخت اولیه
  • استفاده از تبلیغات و برندینگ ناشران افیلیت به صورت رایگان
  • قابلیت استفاده در کسب و کارهای کوچک و بزرگ

مزایای افیلیت مارکتینگ برای ناشران افیلیت

  • فرصت کسب درآمد ازطریق فروش محصول بدون نیاز به تولید یا انبارداری
  • هزینه راه اندازی ناچیز
  • عدم نیاز به محصول
  • امکان انجام کار در زمان دلخواه

در پین استارتاپ بخوانید! دیجیتال مارکتینگ برای فروش بیشتر

تاریخچه Affiliate marketing

سایت بزرگ Amazon برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ از صنعت افیلیت مارکتینگ استفاده کرد.

آمازون با این کار تعداد بسیار زیادی تبلیغ‌کننده برای محصولاتش پیدا کرد و با پرداخت پورسانت‌های ناچیز به ناشران افیلیت توانست فروش خود را چندین برابرکند.

این شرکت هنوز هم دارای مطرح‌ترین برنامه‌های افیلیت مارکتینگ در سراسر دنیا است.

در ایران نیز سایت دیجی‌کالا در حدود یک سال پیش سیستم افیلیت مارکتینگ خود را راه اندازی کرده‌است و به ازای هر فروش مبلغی را به عنوان کمیسیون به ناشران پرداخت می‌کند.

حقایقی جالب درمورد Affiliate marketing

  • ۸۱% از برندها و ۸۴% از ناشران در آمریکا از روش‌های Affiliate marketing استفاده می‌کنند.
  • هزینه‌ای که کسب و کارها به افیلیت مارکتینگ اختصاص می‌دهند هرساله ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.
  • سایت آمازون در مارچ ۲۰۱۷ یک تا ده درصد از سود فروش هر کالا را به ناشران افیلیت خود اختصاص داد.
  • Jason Stone افیلیت مارکتری است که طی دو ماه درسال ۲۰۱۷ توانست درآمدی بالغ بر ۷ میلیون دلار داشته‌باشد.
  • هر روز 140000 وب سایت افیلیت در سرتاسر دنیا راه اندازی می‌شود، البته این امر رقابت را بین ناشران دشوار می‌سازد!
افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ

تفاوت افیلیت مارکتینگ با بازاریابی کلیکی

در بازاریابی کلیکی ابتدا مبلغی را به عنوان بودجه تبلیغاتی از تبلیغ دهنده دریافت می‌کنید. سپس لینک یا بنر سایت فروشنده را در سایت خود قرار می‌دهید. با هرکلیک مشتری روی لینک تبلیغاتی مبلغی از بودجه تبلیغاتی کسر می‌شود. زمانی که این مبلغ به ازای کلیک کاربران به صفر برسد لینک تبلیغاتی را از سایت خود برمی‌دارید.

در Affiliate marketing بسته به نوع برنامه به ازای هرکلیک یا هر فروش پس از یک بازه زمانی مشخص مبلغی به عنوان پورسانت به ناشر افیلیت پرداخته می‌شود و لینک می‌تواند در زمان نامحدود روی سایت یا صفحه شما قرار گیرد.

عوامل موفقیت در سیستم همکاری در فروش
عوامل موفقیت در سیستم همکاری در فروش

چه عواملی بر موفقیت برنامه‌های افیلیت مارکتینگ تأثیرگذارند؟

  • مخاطب خود را بشناسید تا بتوانید بهترین محصول را به او معرفی کنید.
  • محتوای با کیفیت در سایت خود منتشر کنید تا موجب افزایش ترافیک سایت شود.
  • توجه کنید که تبلیغات افیلیت مرتبط با موضوع سایت یا بلاگ شما باشد.
  • سئوی سایت خود را بهبود دهید تا بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید.
  • صادقانه عمل کنید، محصولات مرغوب و مفید را معرفی کنید و در معرفی محصولات مبالغه نکنید.
  • مخاطب را از طریق تولید محتوای جذاب، نقد و بررسی محصول و… به سمت خرید هدایت کنید.
  • درباره محصولی که قصد فروش آن را دارید ویدئو منتشر کنید و در انتهای آن از یک جمله مناسب برای ترغیب کاربر به کلیک بر روی لینک افیلیت استفاده کنید.
حرف آخر…

اگر به دنبال کسب درآمد در فضای اینترنت هستید و یا سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی با تعداد زیادی مخاطب در اختیار دارید پیشنهاد می‌کنیم سیستم همکاری در فروش را امتحان کنید!

در پین استارتاپ بخوانید! تکنیک‌های فروش در یک نگاه…!

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *