دیجی کالا از ایده تا امروز

دیجی کالا یکی ازوبگاه های فعال درحوزه ی تجارت الکترونیک درایران است . یک شرکت دانش بنیان است که با هدف خرده فروشی اینترنتی واردعرصه ی تجارت الکترونیک شده است.این شرکت درحال حاضر رتبه ی سوم الکسا درایران را دراختیار دارد.مدل کسب وکار آن هیبرید یا ترکیبی است یعنی ترکیب بازارگاه وخرده فروشی. دیجی کالا موفق شده است تا با پشت سرگذاشتن چالش های مختلف با یونیکورن شدن فاصله ی بسیارکمی داشته باشد،تابتواند رکورد جدیدی رادربین استارتاپ های ایرانی به نام خود به ثبت برساند.

جرقه شکل گیری ایده

نتیجه تصویری برای عکس از دیجی کالا

ایده اولین فروشگاه اینترنتی دیجی کالا همانند دیگر کسب وکارهای موفق از پی بردن به یک مشکل ودرصددبرآمدن آن مشکل شکل گرفت. درسال ۸۳ دوبرادر سعیدوحمید محمدی که علاقه بسیاری به عکاسی داشتند تصمیم به خریدیک دوربین دیجیتال گرفتند. امااطلاعات کافی دراین زمینه نداشتند،پس به جستجو دروبسایت ها پرداختند. به این ترتیب توانستند دوربین خود را انتخاب کنند وسپس با پرس وجوهای بسیار فروشگاهی را پیداکردند که آن دوربین را داشته باشد وبه صورت حضوری آنجارفته وآن را خریداری کنند. اما پس از مدتی متوجه اشکال در دوربین شدندو متوجه شدندکه لنز دوربین دست دوم بوده وتعمیرشده بود.

آن ها خود بیان کرده اند: این اتفاق برای ما دوتجربه داشت یک تجربه ناخوشایند ازخرید سنتی ویک تجربه خوشایندبخاطراطلاعاتی که ازاینترنت بدست آوردند که این تجربه ها جرقه شکل گیری این ایده برای آن ها بوده است.

دیجی کالا:بررسی،انتخاب و خریدآنلاین

تاریخچه وشروع به کار دیجی کالا

برادران محمدی درسال ۸۳ تصمیم به راه اندازی یک سایت برای فروش محصولات گرفتند و در بهمن ماه سال ۸۵ موفق شدند که ایده ی خود را به مرحله انجام برسانند.دیجی کالا درسال ۸۵ یک شرکت نوپا کوچک بود که با ۵ کارمند فعالیت خود را شروع کرد.

این شرکت درابتدا تعداد محدودی کالا شامل پرینتر وقطعات کامپیوتربه فروش میرساند.طبق گفته برادران محمدی در ابتدا راه اندازی سایت روزانه ۱۴ ساعت زمان صرف امورمربوط به سایت میکردند.

دردورانی که فضای وب فارسی دچارفقر محتوای غنی شده بود ، این شرکت با تمرکز روی ارائه ی محتوای خوب به سرعت توانست رتبه های بالای جستجو گوگل رابدست آورد.وبه این ترتیب چند هفته بعداز شروع فعالیت خودتوانست اولین فروش خود راتجربه کند. مدیران دیجی کالا از ابتدا شعار خود را (CONTENT  IS THE KING) را همواره رعایت میکردند.اما امروزه این شعارتغییر کرده وبه صورتIT IS KINGDOM، CONTENT IS NOT KING درآمده است.

سرمایه گزاری

دیجی کالا درابتدا باسرمایه اولیه ۲۰میلیون تومانی شروع به کارکرد،وسال ها روی پای خودش ایستاد وبا روند«بوت استرپ» هزینه هایش را تامین میکرد.دراواخرسال۹۰ شرکتNASPERS اولین کمپانی بود که پیشنهاد سرمایه گزاری را به این شرکت ارائه داد.اما براثر اتفاقاتی که در سال های۹۰،۹۱رخ داد کمپانی نسپرس تصمیم گرفت تا وارد ایران نشود وسرمایه گزاری نکند.

پس ازمدتی درسال ۹۱ سرآوا به سراغ دیجی کالا آمد وشرکت تصمیم گرفت بخشی ازسهام خودرابه این شرکت واگذار کند.اما راند دوم سرمایه گزاری در دیجی کالا درسال۹۴ باتوافق برای جذب ۱۰۰میلیون دلاراز سوی کمپانی هلندی(IIIC) نهایی شد.

هلدینگ

درسال ۹۵دیجی کالا ساختارخودرا به یک هلدینگ تغییرداد.درواقع هلدینگ دیجی کالا باسرمایه گزاری درفیدیبو (Fidibo) وتاسیس دیجی‌استایل (Digistyle)تشکیل شد.

سعیدمحمدی علت سرمایه گزاری درفیدیبو را مشاهده تغییر گرایش به سوی تهیه محتوای الکترونیکی ذکر می‌کند ومیگوید :«اگرقرار است ما واردحوزه‌ای شویم، یابایدمشکلی را از مشتری حل کندیاازکسب‌وکارما».فیدیبو فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی است که از اسفند ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

دیجی استایل: دردیجی استایل محصولات از برندهای معروف و اصلی قرارداده می‌شود. همچنین در دیجی استایل بخشی به نام برندهای ایرانی قرار داده شده‌است که در آن فقط امکان خرید کالاهای ایرانی وجود دارد.

دیجی‌کالا بخشی ازبرنامه های آینده اش راهم مشخص کرده ونام‌هایی مثل«دیجی‌کالا نکست»، «دیجی‌کلاب» و «دیجی‌پی»درمراسم‌های اخیر«هلدینگ دیجی‌کالا»شنیده می‌شود.

نتیجه تصویری برای دیجی کالا نکست

اما دیجی کالانکست گنگ ترین مورد است. محصولی که طبق گفته حمیدمحمدی قرار است مرکزی برای فناوری باشد. «دیجی‌کالا نکست ، در ادامه مسیر دیجی‌کالا،درحوزه هایی نووآینده نگرانه به استارت‌آپ‌های کوچک‌تر کمک و سرمایه‌گذاری می‌کند. دست‌اندرکاران دیجی‌کالا معتقدند که این شرکت بیشتراز آنکه یک فروشگاه اینترنتی باشد، یک شرکت تکنولوژی است و بایددراین راستابرای کشورقدم بردارد.

استراتژی دیجی کالا

طبق مصاحبه سایت FORBEST رویکرد کلی سایت دیجی کالا بیان شده است.دربخشی از این مصاحبه آمده است:

هدف ماداشتن سایت بااطلاعات ونقدهای کاملی ازمحصولات الکترونیکی است و در کنار آن ارائه ی یک خرید خوب به مشتری بوده است. دیجی کالا درحقیقت یک ترکیبی ازایده های دوسایت CNETوAMAZONبوده است.آن ها بیان کرده اند که فکرمیکردیم لازم است هردو مدل تجاری پیاده شود،چون که هردو از مشکلات جدی ایرانی ها محسوب میشدند.

باوبلاگ پین استارتاپ درمعرفی وآشنایی باآمازون همراه باشید.

نتیجه تصویری برای عکس بوم کسب و کار دیجی کالا

مهم ترین دلایل موفقیت دیجی کالا

برادران محمدی مهم ترین دلایل موفقیت خودرا اینگونه بیان کرده اند:

  • تغییر استانداردهای بالای کاری
  • بهره وری بالای نیروی کار
  • دوری از تجمل وهزینه اضافی
  • تلاش وپشتکار
  • تمرکز روی ایجادمحتوا نه تبلیغات

درآمد دیجی کالا

در حال حاضر تعداد فروش روزانه دیجی کالا روزانه ۲۰۰۰ سفارش با متوسط ۶۰۰ هزار تومان است. با یک ضرب ساده، به عدد فروش (درآمد ناخالص) ۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰تومان در روز میرسیم .

ارزش دیجی کالا

دیجی‌کالا که در سال ۲۰۱۴ از سوی نشریه «Economist» حدود ۱۵۰میلیون دلار ارزش گذاری شده بوداکنون ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار دارد.

مزایا و ویژگی های سایت دیجی کالا

  • توضیحات محصول
  • قیمت ها
  • نحوه پرداخت
  • ارسال رایگان
  • بازگرداندن کالای خریداری شده

ارزش‌ها و فرهنگ کاری دیجی‌کالا

  • مشتری محوری
  • نتیجه گرایی
  • اشتیاق برای تعالی
  • کارگروهی

درنهایت میخواهیم یک باردیگر تعدادی از درس ها و عوامل موفقیت دیجی کالا را بررسی کنیم:

  • استمرار، پشتکار و تلاش روزانه برای بهتر شدن
  • برهم زدن بازارها
  • تولید محتوای مرتبط اهمیّت بسیاری در جذب مخاطب و کسب اعتماد او دارد
  • شما باید در کیفیت خود ثبات داشته باشید و هیچوقت به چیزی کمتر از عالی قانع نشوید
  • استراتژی‌های درستی را برای کسب وفاداری مشتریان اتخاذ کنید

امیدوارم دراین مقاله توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیار شما قراربدهیم .

برای آشنایی با دیگرکسب وکارهای موفق بخوانیم: داستان کوکاکولا

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *