دلایل موفقیت وشکست کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها)

طبق بررسی های انجام شده از هر ۱۰ استارتاپ راه اندازی شده در دنیا، ۹ استارتاپ با شکست مواجه می شوند که همواره مجموعه ای از عوامل باعث موفقیت وشکست آن ها میباشد. در ادامه به بررسی مهم ترین این عوامل میپردازیم

عوامل کلیدی موفقیت

بی شک عواملی که درموفقیت یک کسب و کارنقش دارند بیشمارهستند واین عوامل درهرکسب وکار میتواند با توجه به ویژگی های منحصربه فرد آن متفاوت باشد.اما تقریبا عوامل کلیدی موفقیت برای اکثر شرکت‌ها مشابه است. برخی از این عوامل:

ایده و مطرح کردن آن

یکی از مهمترین عوامل مؤثر در موفقیت یک کسب‌وکار، ایده‌ آن است. بسیاری ازافراد از مطرح کردن ایده خود با دیگران میترسند،ترس از دزدیده شدن یا اجرا شدن آن، درحالی که بامطرح کردن آن با دیگران می توان از اهمیت آن برای سایرین مطلع شوید.

تیم کاری

هرکسب و کاری نیازمند یک تیم منسجم برای رسیدن به اهداف است.کار تیمی دراستارتاپ‌ها مهم ترازایده میباشدو از همین روی نیازمند بررسی و وقت‌گذاری بنیان‌گذاران برای این موضوع است.استخدام افراد مناسب بقای کسب‌وکار، ایجاد انگیزه و اجرای اهداف بزرگ را تضمین میکند و بر عکس به کارگیری افراد نامناسب موجب شکست تیم میشود. زیرا نمونه های زیادی بوده اند که ایده و سرمایه داشته اند؛ اما به خاطر نداشتن یک تیم خوب و حرفه ای شکست خورده اند.

انتخاب درست شریک کاری

انتخاب شریک مهم است چون زمان زیادی را با او به سر خواهید برد. ویژگی های یک شریک خوب شامل:

شباهت داشتن در عادات کاری/ثبات مالی واحساسی/ دارابودن مهارت های مکمل هم/ چشم انداز مشترک

بازاریابی

نحوه‌ی عرضه و بازاریابی یک محصول و یا کسب‌وکار، ازمهمترین عواملی است که برتصمیم خرید مشتریان بسیار اثرگذار می‌باشد.برای رونق وشناخت محصول بهتراست این عوامل را درنظر داشته باشیم:

  • شناخت واقعی مشتریان محصول یا خدمت
  • به خاطر داشته باشید که مشتریان شما باهوش هستند
  • میدان را ترک نکنید

برنامه ریزی و استراتژی مناسب

یک هدف بدون برنامه ریزی ،تنها یک آرزو است. (آنتوان دوسنت اگزوپری)

برنامه ریزی بایدچیزی فراترازایده‌ی اصلی و دربرگیرنده اهداف، تصمیمات ونحوه عملکرد شما باشد وباعث کاهش تصمیمات نادرست و ناخوشایند ودر نتیجه موفقیت استارتاپ می‌شود .

نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید ودرمسیرکاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت خویش گام بردارید.خودآگاهی به شما کمک می کند تا با دانستن قابلیت های خود در رقابت با رقبا بتوانید به طرز بهتری عمل کنید.

عوامل اصلی شکست

نتیجه تصویری برای عکس شکست استارتاپ

اگر شما دلایل شکست یک اشتغال را بدانید، حداقل شانس خود را برای موفق شدن بیشتر می کنید.مجموعه ای از عوامل مشترک وجود دارد که باعث شکست استارتاپ ها میشود درزیر برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد .آمار اعلام شده براساس  وب‌سایت CB Insightsمیباشد

عدم نیازمندی بازار

عدم‌نیاز بازار عمده‌ترین علت شکست بسیاری از کسب و کارهای نوپاست. براساس بررسی‌های انجام شده بزرگ ترین دلیل برای شکست استارتاپ ها این است که صاحبان آن‌ها محصولی را ساخته‌اند که به اندازه کافی بازار به آن نیازی ندارد. براساس آمار اعلام‌شده ۴۲٪استارتاپ هابه همین دلیل با شکست مواجه می‌شوند

کمبود بودجه

یکی از دلایل شکست کسب و کار ها عدم برنامه ریزی و کنترل بودجه است که در نهایت موجب اتمام موجودی قبل ازراه اندازی مشود و یا اگر راه اندازی اتفاق بیفتد کمبودبودجه مشکلی بزرگ در راه رسیدن به اهداف خواهد بود. آمار نشان می‌دهد ۲۹٪ از استارتاپ‌ها به‌دلیلِ مشکلات مالی و اتمام نقدینگی‌شان با شکست روبه‌رو می‌شوند.

عدم داشتن رقابت مناسب

گاهی رقابت بسیار شدید میشود ولی از وجود رقیبان ناراحت نشوید بلکه  سعی کنید محصولات و خدمات باکیفیت‌تری نسبت‌به آنها ارائه بدهید.براساس آمار٪۱۹ از استارتاپ‌ها به‌دلیل نداشتن شناخت کافی از رقیبان و ناتوانی در رقابت با آنها شکست می‌خورند..

مسائل مربوط به هزینه ها و امور مالی

سودآوری برابر است با تفاوت بین هزینه‌ها و درآمدی که از طریق فروش محصولات به دست می آید. .بهتر است برای قیمت گذاری صحیح سودآوری بیشتر مشتریان،محصول و بازارآن را بخوبی بشناسید  برخی استارتاپ‌ها محصولی عالی تولید میکنند اما پرهزینه که باعث عدم‌کارایی در فروش و کسب سود میشود .براساس آمار، حدود ۱۸٪ از استارتاپ‌ها به این دلیل که از روش‌های صحیح قیمت‌گذاری روی محصول آگاهی ندارند با شکست مواجه می‌شوند.

تولیدات بی کیفیت

اگر تمرکز اصلی روی محصول نباشد، نتیجه نهایی برای مصرف کننده ناامید‌کننده خواهد بود درواقع بدون محصول خوب و قوی امکان رشد و پیشرفت بسیارسخت یا امری غیرممکن خواهد بود. براساس آمار، ۱۷٪ از استارتاپ‌ها به‌دلیل  تولیدات بی کیفیت با شکست مواجه می‌شوند.

عدم داشتن الگوی مناسب تجاری

صرف داشتن یک ایده عالی رسیدن به موفقیت امکان پذیرنیست کارآفرینان یا بنیانگذاران باید از همان ابتدایعنی قبل ازشروع کار یک استراتژی  داشته باشند. هیچ کسب‌وکاری بدون طرح و برنامه قادر به ادامه‌ی فعالیت نخواهد بوددرواقع، ۱۷٪ از استارتاپ‌ها به همین ‌دلیل تعطیل می‌شوند.

بازاریابی ضعیف

اگرشما یک مزیت رقابتی شاخص وبرجسته‌ای را انتخاب کنید که مشتریان شما این ارزش برجسته را دریابندبه آنها انگیزه خواهد داد تا از شما خرید کنند یا صحبت راجع به شما را گسترش دهند. بازاریابی را به‌هیچ‌وجه نادیده نگیرید، حتی وقتی بهترین‌ها را ارائه می‌کنید. آمار نشان می‌دهد ۱۴% استارتاپ‌ها به‌دلیلِ بازاریابی ضعیف به موفقیت نمی‌رسند..

عدم توجه به مشتری

اگر به نیازهای بازار و مشتری توجه نداشته باشید و به مشتری خود احترام نگذارید  کسب و کار شما شکست خواهد خورد. ۱۴٪ استارتاپ‌ها به این دلیل که بنیان‌گذاران آنها به نظرهای مشتریان توجه نداشته اند و بنابراین از نقاط قوت و ضعف‌شان آگاه نمی‌شوند شکست میخورند.

راز موفقیت چند کارآفرین برتر جهان

جف بزوس: رهبر amazon.com

ببینید که مشتریان چی نیاز دارند، گام به گام برای بر طرف کردن آن تلاش کنید.

استراتژی خود را بر پایه چیز‌هایی بگذارید که تغییر نمی‌کند

اگر شما تجربه عالی بسازید، مشتریان راجع به آن به یکدیگر خواهند گرفت

تبلیغات دهانی خیلی قدرتمند است.

مارک زوکربرگ

تا زمانی که مرتب حرکت کنی، رقبا اجازه پیشرفت را به شما نمی‌دهند.

 بهترین استراتژی برای شکست، ریسک نکردن است.

ایده جدید، پایه کارأفرینی را تشکیل می‌دهد .

بیل گیتس

ناراضی‌ترین مشتریان شما، بزرگ‌ترین منابع برای یادگیری هستند.

جشن گرفتن موفقیت خوب است، اما از آن مهم تر، توجه کردن به درس از شکست‌های بزرگ است.

همچنین بخوانیم:چالش های اساسی استارتاپ ها در ایران

۰
zahra kohnechi
Author: zahra kohnechi

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *