دیجیتال مارکتینگ ،ابزارها و تاکتیک‌ها

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ ( بازاریابی دیجیتال ) شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی با استفاده از انواع رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتال در راستای موفقیت یک کسب و کار است.

ابزارهای مختلفی برای پیاده سازی استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

۱- بازاریابی بوسیله موتورهای جستجو (SEM (Search Engine Marketing

بازاریابی بوسیله موتورهای جستجو مثل گوگل یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که به دیده شدن و افزایش فروش شما کمک می‌کند. این روش به هزینه نسبتاً پایینی نیاز دارد و موجب افزایش رضایت مخاطبین می‌گردد. SEM خود دارای دو بخش است:

۱- بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO (Search Engine Optimization

سئو برای افزایش بازدید و خوانش محتوای یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف سئو دسترسی حداکثری به مخاطبان است و بهترین روش برای تبلیغ کسب وکار شما می‌باشد.

راهکارهای مورد استفاده در سئو شامل اصلاح ساختار و کدهای سایت، سرعت سایت، چگالی کلمات کلیدی، نحوه ارتباط صفحات با یکدیگر و … می‌باشد.

سئو
سئو

دیجیتال مارکتینگ

۲- تبلیغات برحسب کلیک در موتورهای جستجو (PPC(Pay per Click

در این نوع از تبلیغات به ازای هرکلیک هزینه پرداخت می‌شود. تبلیغات کلیکی با توجه به کلمات کلیدی مورد استفاده در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند و موجب افزایش بازدید وب‌سایت شما می‌گردند. موتورهای جستجو این تبلیغات را به گونه‌ای متمایز از سایر نتایج جستجو نمایش می‌دهند.

هدف SEM استفاده از تکنیک‌های متفاوت برای طراحی سایت و سئو است تا جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو ارتقاء یابد. با قرارگرفتن در صفحه اول گوگل محصولات و خدمات شما ازطریق وب‌سایت به آسانی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

همچنین می‌خوانیم: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ ، ابزارها و تاکتیک‌ها

۲- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود و سعی دارد ازطریق شناخت مخاطب و ارائه راهکارهای صحیح و برنامه‌ریزی هدفمند برای تولید محتوای مفید و تأثیرگذار و انتشار آن در فضای مناسب مثل یک قلاب عمل کرده و مخاطب را به خریدار تبدیل کند.

تدوین استراتژی مناسب برای تولید محتوا گامی مهم در جهت موفقیت یک کسب وکار است.

امروزه بیش از ۷۰ درصد شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

۳- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا نوعی بازاریابی است که برای کسب وکارهای اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بازاریابی درونگرا با تولید محتوای مفید برای مخاطب او را به بازدید از محصولات و خدمات خود در وب‌سایت ترغیب کرده و سپس در راستای تبدیل او به یک مشتری وفادار تلاش می‌کنید.

یکی از روش‌های استفاده از بازاریابی درونگرا برای یک کسب وکار، تولید و انتشار مقالات موردنیاز کاربر در یک وبلاگ است.

۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM (Social Media Marketing

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که ازطریق برقراری ارتباط  با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی سعی دارد آگاهی آن‌ها را از برند افزایش دهد. هدف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ارائه اطلاعات به مخاطبان هدف و پاسخگویی به آن‌ها، دریافت نظرات و پیشنهادات مشتریان و درنتیجه افزایش فروش است. ازطریق بررسی پست‌های موفق خود در شبکه‌های اجتماعی و انتشار محتوای مشابه آن می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

شبکه‌های اجتماعی محلی برای فروش مستقیم کالا یا خدمات نیستند، بلکه باید از این طریق با مخاطبان تعامل داشته‌باشید، ارتباطات خود را افزایش دهید و تصویر ذهنی مثبتی از خود در ذهن مخاطب ایجاد کنید تا بتوانید بازار خود را گسترش دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

دیجیتال مارکتینگ ، معرفی ابزارها

۵- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

این ابزار دیجیتال مارکتینگ به بازاریابی افراد تأثیرگذار معروف است و در آن هر کسب وکار سعی دارد تا محصول یا خدمت خود را از زبان افراد تأثیرگذار در جامعه به مشتریان معرفی کند.

اینفلوئنسرهای سنتی افراد مشهور مانند بازیگران، ورزشکاران، سیاستمداران و … هستند.

امروزه با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی تمامی افرادی که توانسته‌اند ازطریق تولید محتوای جذاب کاربران زیادی را جذب کنند اینفلوئنسر محسوب می‌شوند.

این افراد به ازای دریافت هزینه یا استفاده رایگان از محصول یا خدمت یک کسب وکار،آن را ازطریق شبکه‌های اجتماعی خود به مخاطبان معرفی می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در واقع یکی از شیوه‌های بازاریابی دهان به دهان است و تأثیر بسیاری بر میزان فروش کسب و کار شما خواهد داشت.

۶- موبایل مارکتینگ (Mobile Marketing)

بازاریابی موبایلی به بازاریابی ازطریق شبکه‌های اجتماعی موبایلی گفته می‌شود. افزایش زمان استفاده کاربران از تلفن همراه هوشمند موجب افزایش اهمیت طراحی و بهینه سازی سایت برای استفاده در موبایل و تبلت شده‌‌است. به کمک بازاریابی موبایلی می‌توانید کسب وکار خود را ازطریق موبایل به مخاطبان معرفی کنید.

۷- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

یکی از انواع بازاریابی است که هدف آن معرفی برند به مشتریان و اطلاع‌رسانی در مورد محصولات و خدمات جدید است.

با طراحی یک صفحه فرود مناسب در سایت خود و ارسال منظم و هدفمند ایمیل به مشتریان، می‌توانید موجب بازگشت آن‌ها به سایت شده و در نتیجه مشتریان وفادار داشته‌باشید.  

ایمیل‌ها باید طبق برنامه مشخص و در زمان مناسب ارسال شوند تا برای مخاطب ایجاد مزاحمت نکنند.

ازطریق بررسی بازخورد ایمیل‌های ارسالی می‌توانید محصول خود را با نیاز مخاطب تطبیق دهید.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن

۸-  بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابی ویروسی یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن افزایش آگاهی در مورد برند می‌باشد.

در این روش شما پیامی جذاب را در زمانی مشخص در فضای مجازی منتشر می‌کنید.

این پیام باید حاوی خدمت یا محصولی رایگان بوده و به حدکافی جذاب باشد تا افراد به اشتراک‌گذاری و صحبت درمورد آن در فضای مجازی ترغیب شوند.

در این صورت ضمن معرفی برند خود در زمانی کوتاه به میلیون‌ها مخاطب دسترسی خواهید داشت.

۹- گیمیفیکیشن (Gamification)

 می‌توانید ازگیمیفیکیشن یا بازی‌سازی در دیجیتال مارکتینگ در راستای جذب و وفادار سازی مشتریان استفاده کنید.

از این طریق مشتریان با شما مشارکت خواهند کرد و فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی تأثیر بیشتری خواهد داشت. میزان فروش افزایش می‌یابد، مشتریان احساس رضایت بیشتری از خرید خود دارند و نسبت به برند شما تعلق خاطر خواهند داشت. معرفی کاربران فعال و ارائه جدول عملکرد ازطریق ایجاد حس رقابت در میان مشتریان موجب افزایش فعالیت آنان در وب‌سایت شما می‌گردد. معرفی کاربران فعال و ارائه جدول عملکرد ازطریق ایجاد حس رقابت در میان مشتریان موجب افزایش فعالیت آنان در وب‌سایت شما می‌گردد.

گیمیفیکیشن بهترین شیوه برای دیجیتال مارکتینگ در اپلیکیشن‌ها است.

در گیمیفیکیشن بااستفاده از یک سرگرمی جذاب مطابق نیاز کاربر و اهداف کسب وکار توجه مخاطبین را جلب می‌کنید. 

دیجیتال مارکتینگ ؛ ابزارها

۱۰- بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

با وجود حجم بالای کاربران تلفن همراه استفاده از بازاریابی پیامکی بسیار جذاب است.

در این نوع بازاریابی احترام به مخاطب،شیوه تعامل با او،زمان ارسال پیام و طراحی مناسب کمپین‌ها بسیار اهمیت دارند.

۱۱- بازاریابی چریکی(Guerrilla Marketing)  

در بازاریابی چریکی ابتدا  باید محصول یا خدمت خود را به شیوه‌ای خلاقانه و جالب به مخاطبان معرفی کنید.

نحوه معرفی محصول یا خدمت شما باید موردتوجه مشتریان واقع شود تا در مورد آن با یکدیگر گفتگو نمایند.

در این شیوه تمرکز بر مشتریان فعلی است و همین که افراد در مورد شما صحبت کنند کافی است.

بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ ؛ تاکتیک‌ها

۱۲- استراتژی محتوا (Content Strategy)

محتوا چرا، چگونه و در چه زمانی انتشار یابد؟

استراتژی محتوا ازطریق مشخص کردن چشم انداز به سؤالات بالا پاسخ می‌دهد.

استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت می‌دهد و بازاریابی محتوا متمرکز بر شیوه‌های اجرای استراتژی محتوا است.

شناخت مخاطب، بررسی عملکرد او و بررسی عوامل موفقیت بازاریابی محتوا از عوامل تأثیرگذار بر استراتژی محتوا هستند.

۱۳-  بازاریابی ازطریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

این شیوه از بازاریابی دیجیتال از همکاری کسب وکارهای کوچک بوجود می‌آید.

در این روش می‌توانید به هر کسب و کاری که خدمات یا محصولات شما را به مخاطبانش معرفی کند مبلغی پورسانت داده و از این طریق میزان فروش را افزایش دهید.

دیجیتال مارکتینگ

۱۴- تبلیغات بنری (Banner Advertising)

سایت‌های مختلف معمولاً بخشی از فضای خود را به تبلیغات بنری اختصاص می‌دهند.

در این صورت بنر تبلیغ کسب وکار شما در یک سایت نمایش داده می‌شود و مخاطبان با کلیک بر روی بنر به سایت شما منتقل می‌شوند.

انتخاب سایت منتشرکننده تبلیغ و ارتباط آن با کسب و کارتان دو عامل مهم برای موفقیت این نوع تبلیغ هستند.

استفاده از تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ در گذشته محبوب‌تر بوده‌است.

۱۵- تولید محتوا (Content Marketing)

تولید محتوا یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که ازطریق انتشار محتوای متنی، تصویری، صوتی، ویدئویی و … در کانال‌های ارتباطی مختلف موجب برقراری ارتباط با مشتریان، آگاهی آنان از برند و درنتیجه افزایش فروش می‌شود.

تولید محتوای مفید و موردنیازکاربر اعتماد او را به برند شما افزایش می‌دهد.

بازایابی پادکست، بازاریابی اینفوگرافیک، بازاریابی ویدئویی ازجمله زیرمجموعه‌های تولید محتوا هستند و بازاریابی ویدئویی اثرگذارترین نوع بازاریابی وتولید محتوا است.

همچنین می‌خوانیم: رازهای دیجیتال مارکتینگ برای فروش بیشتر

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *