آمازون،استارت آپی که بنیانگذارش را ثروتمند ترین مرد جهان کرد.

آمازون از کجا شروع شد؟

همه چیز از ژانویه سال ۱۹۶۴ شروع  شد،در دوازدهمین روز ژانویه سال ۱۹۶۴ پسری  به نام جف(خالق آمازون) به دنیا آمد.جف عاشق تکنولوژی  و کامپیوتر بود و به همین خاطر در دانشگاه در  رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق تحصیل کرد.

جف بعد از فارغ التحصیلی  در وال استریت شروع به کار کرد .آنقدر در کار خود موفق بود که در سال۱۹۹۰ به عنوان جوان ترین مدیر ارشد در شرکت D.E.shaw معرفی شد .ولی با تمام موفقیت هایی که داشت در سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفت که استارت آپی رو به پا کند و به همین دلیل شغل خود را رها کرد .

سپس استارت آپ خود را با ایده فروش آنلاین کتاب نه در سیلیکون ولی بلکه در گاراژ خانه خود  در شهر واشنگتن شروع کرد.شاید در آن روز ها ایده جف نا کارامد و مسخره به نظر میرسید؛ ولی با تمام  سختی ها، جف بزوس  در ۱۶ جولای ۱۹۹۵ ،آمازون، پرطرفدارترین فروشگاه اینترنتی جهان رو تاسیس کرد.

اولین ها

از کجا؟با کی؟ با چه شعاری؟ چه محصولی رو فروختن؟

همه چیز در گاراژ خونه جف بزوس شروع شد .در ابتدای کار همراه جف همسر او ،مک کنزی،  و نخستین کارمند شرکت یعنی شل کافان  مشغول به کار شدند. و با شعار “آمازون ،بزرگترین کتاب فروشی جهان” فعالیت خود را آغاز نمودند.و اولین محصولی که فروختن ، کتاب “‌مفاهیم سیال و قیاس‌های خلاقانه: الگوهای رایانه‌ای سازوکارهای بنیادین ”‌.( Fluid Concepts & Creative Analogies  )نوشته Douglas Hofstadter بود.

چرا آمازون؟

آمازون از اول آمازون نشد؟!اولین نامی که انتخاب شد cadabra.com بود .cadabra به معنی سحر و جادو هست .ولی چرا  انتخاب شد؟چون آقای جف میخواست که به مشتری خود این حس رو القا کند که مشتری سریع و آسان مثل جادو میتواند به هر کتاب و محصولی که مد نظرش هست دست پیدا کند ولی این اسم گاها با کلمه cadaver که به معنی مرگ و مرده  اشتباه گرفته می شد.و این باعث شد که به فکر نام دیگری  افتادند .

سپس نام Relentless.com  رو انتخاب کردند که معنی بی رحم و بی وقفه بود ولی این اسم نیز مردود شد چون این اسم بار منفی داشت و بد تلقی میشد و در نهایت  نام amazon.com انتخاب شد .

چون هم  آمازون به بزرگی و وسعت و متفاوت بودن شناخته میشد و با شعار” آمازون ،بزرگترین  کتاب فروشی جهان” همخوانی داشت و هم از A   تا Z  را در خود داشت . که چون فهرست کتاب ها در سایت به ترتیب حروف الفبا بود.

فراز و نشیب های آمازون

آمازون هم مثل تمام  استارت آپ های دیگر فراز و نشیب های زیادی داشت.

اولین چالش و ضرر به یک خطای برنامه نویسی درسایت برمیگردد که تا مدت ها برای آقای بزوس  دردسر ساز بود ،طبق این خطا اگر مشتری سفارش منفی در سایت  میداد  از حساب شرکت برای او پول واریز میشد.

از شکست های آمازون می توان به  افت ارزش سهام آمازون در سال۲۰۰۱ اشاره کرد که باعث شد نفرات زیادی از کار خود در آمازون اخراج بشوند. در این افت ارزش سهام، آمازون تا مرز فروپاشی پیش رفت.

دوباره در سال ۲۰۱۳ نیز سایت آمازون به مدت کمتراز یک ساعت از دسترس خارج شد و دچار ضررنجومی شد.

کتابخوان کیندل(kindel)

 دیگر محصول پر فروش و منحصر به فرد آمازون ؟!

به جز فروش  کتاب،آمازون از طریق فروش کتابخوان (e_book reader)منحصر به فرد خود  نیز به سرمایه عظیمی دست پیدا کرد.

،آمازون از طریق فروش کتابخوان (e_book reader)منحصر به فرد خود  نیز به سرمایه عظیمی دست پیدا کرد.

این کتابخوان در ابتدا با نام فیونا براساس شخصیت کتاب عصر الماس  (diamond age) نوشته Neal Stephenson معرفی شد.

بعد از مدتی توسط تیم مشاوره شرکت های کرونان و هیمبا، نام کیندل (kindle) برای این کتابخوان انتخاب شد.

کیندل به معنی روشن کردن آتش است و استعاره ای جذاب برای مطالعه و هیجان فکری است.

دلیل  موفقیت آمازون:

آقای بزوس  برای موفقیت در کار خود ،تمام تمرکز و سرمایه خود را صرف موضوع حیاتی جلب رضایت مشتری میکند.در تمام استراتژی های شرکت آمازون سعی شده تا مشتری همیشه راضی  و خشنود باشد .

 موضوع بعدی که یاری گر آمازون شد تا به موفقیت برسد گسترش اینترنت و بهبود آن بود که بستر مناسب برای رشد آمازون را ایجاد کرد.  

مشتری انقدر جایگاه ارزشمندی در سیستم آمازون دارد .

بطوری که هر کارمند در آمازون از مدیر عامل تا تمام مدیران و کارمندان برای آگاهی از نیاز و رضایت مشتری  باید دو روز در سال را در مرکز تماس شرکت و در ارتباط با مشتریان باشند.

 دلیل این تصمیم، تلاش برای کمک به کارمندان جهت درک بهتر فرآیند خدمات دهی مشتریان است.

مشتری محور بودن سیستم مدیریتی این استارت آپ باعث شده  تا مشتریان انگیزه بیشتری برای خرید از amazon.com داشته باشند.

شرکت فعلی آمازون
شرکت فعلی آمازون

از شکایت تا پله های موفقیت

یکی از رقبای این استارت آپ کتاب فروشی بزرگ بارنز‌اند نوبل بود .

آقای جف بزوس در روبروی این کتاب فروشی معروف، بیلبورد متحرکی را  برای تبلیغات اجاره کرده بود که روی آن نوشته شده بود”“آیا نتوانستی کتاب مورد نظرت را پیدا کنی ؟” و زیر این نوشته ،آدرس سایت amazon.com درج شده بود.‌

 بعد ها این کتاب فروشی بدلیل شعار “آمازون ،بزرگترین کتاب فروشی دنیا” ازآقای بزوس شکایت کرد .

وی عنوان کرد که آمازون ،بزرگترین کتاب فروشی دنیا نیست واین عنوان باعث فریب مردم میشود.

ولی این شکایت در خارج از دادگاه با مصالحه حل شد .

چگونگی ثروتمند ترین مرد جهان شدن آقای بزوس

آقای بزوس با فروش بالا محصولات شرکت ثروتمند ترین مرد جهان نشد بلکه آقای بزوس بیشترین سهامدار برند و شرکت آمازون است.

چون ارزش این شرکت  بسیار بالاست   که به همین دلیل باعث شده تا بنیانگذارش ثروتمند ترین مرد جهان شناخته شود.

البته آقای بزوس معتقد است که آمازون هم روزی شکست کامل میخورد ولی همه در تلاش هستند تا آن روز را به تعویق بیاندازند.

نصیحتی از ثروتمند ترین مردان جهان

سیر تحول برند آمازون

در ابتدای کار شکل برند آمازون به شکل حرف A بزرگ بود که در وسط آن رودی کشیده شده بود برگرفته از  رود بزرگ آمازون .

بعد در سال۱۹۹۷ به شکل نوشته آدرس خود سایت به نام amazon.com شناخته شد.و بعد شعار معروف یعنی” بزرگترین کتاب فروشی دنیا” زیر برند نوشته شد.

بعد در سال ۲۰۰۰ برند نهایی و کامل  به شکل نوشته آمازون که از حرف A  تا Z  آن فلشی به شکل لبخند که به رنگ نارنجی کشیده شد.

برند نهایی به معنی رضایت مشتری و اینکه مشتری می تواند هر چیزی  را در این فروشگاه بیابد تلقی میشود .

۰ FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *