Digital Marketing

Digital Marketing

دیجیتال مارکتنیگ اصطلاحی است که این روزها زیاد به گوشمان می‌رسد. Digital Marketing پیش از این به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون با پیشرفت فناوری اطلاعات به دانش و تخصصی مستقل تبدیل شده‌است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تاریخچه استفاده از دیجیتال مارکتینگ به پخش موسیقی اپرا ازطریق سیگنال‌های رادیویی در زمستان ۱۹۱۰ برمی‌گردد. این اتفاق هیجان انگیز موجب شد تا مردم به خرید بلیت برای تماشای اجراهای بعدی ترغیب شوند. درواقع اولین بار Digital Marketing با استفاده از ابزاری به نام بازاریابی رادیویی متولد شد.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای تبلیغ محصولات و خدمات در بستر وب و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی گفته می‌شود.

امروزه با توسعه تکنولوژی و افزایش تعدادکاربران اینترنت تمامی شرکت‌ها سعی دارند تا در فضای اینترنت حضور فعال داشته‌باشند و محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از وب‌سایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، موبایل و … به تحلیل رفتار مشتریان بپردازند و تبلیغات خود را در زمان مناسب به گونه‌ای منتشرکنند که بیشترین بازدهی را داشته‌باشد.

Digital Marketing
Digital Marketing

چرا استفاده از Digital Marketing ضروری است؟

عنصر کلیدی تمام فعالیت‌های بازاریابی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان درست است.

امروزه، نحوه خرید افراد تغییر کرده‌است.آن‌ها بیشتر وقت خود را در اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند. بنابراین فضای اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و به طورکلی رسانه‌های دیجیتال تأثیر زیادی در رساندن پیام هر کسب وکار به مشتری دارند. از این رو ارائه محصولات و خدمات در این فضا بسیار مهم و دلیلی برای ضروری بودن استفاده از ابزارها و راهکارهای Digital Marketing است.

تفاوت بازاریابی اینترنتی و Digital Marketing

اکثر افراد تصور می‌کنند بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ هر دو به یک معنا هستند، اما اینطور نیست. Digital Marketing از ابزارهای دیجیتال برای معرفی محصول یا خدمت و برندها به مشتریان استفاده می‌کند اما محدود به فضای اینترنت نیست. رسانه‌های مورداستفاده در دیجیتال مارکتینگ شامل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، پیامک، ایمیل و … است. برخی از اپلیکیشن‌های موبایل هستند که به صورت آفلاین کار می‌کنند و نیازی به اتصال دائم به اینترنت ندارند. چنین اپلیکیشن‌هایی مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. اما  بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که محدود به فضای اینترنت می‌باشد.

برای اجرای استراتژی‌های Digital Marketing به چه چیزهایی نیاز است؟
  • وب‌سایت
  • پست‌های وبلاگ
  • مقالات
  • صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی
  • ابزارهای ارتباط الکترونیک
  • کتاب‌های الکترونیک
  • اینفوگرافیک
  • ویدئو
  • بروشور و کاتالوگ آنلاین
  • ابزارهای برندینگ
دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای قدرتمند و رایگان Digital Marketing کدامند؟

۱) گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های گوگل است که با کمک آن می‌توانید اطلاعات و آمار کاملی در مورد بازدیدکننده‌های سایت خود به صورت رایگان به دست آورید. امکاناتی که این سرویس در اختیار شما قرار می‌دهد عبارتند از:

۲) گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

بررسی و تحلیل ورودی‌های سایت،کاربران واردشده به سایت و فعالیت آن‌ها، زمان حضورکاربران در سایت، پربازدیدترین صفحات سایت، مسیر خروجی کاربران و …

این ابزارکاربردی گوگل، ثبت وب‌سایت و مدیریت و بررسی سئوی آن را به صورت رایگان در اختیار صاحبان کسب وکارهای اینترنتی قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکرد وب‌سایت خود را ارزیابی کنید، مشکلات آن را بیابید، درمورد عباراتی که کاربران را به سایت شما جذب کرده بدانید و اطلاعات موردنیاز برای بهبود عملکرد سایت خود را به دست آورید.

مزایای استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
مزایای استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

استفاده از ابزارهای Digital Marketing چه مزایایی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ دارای مزایای ویژ‌ه‌ای نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی است که استفاده از آن را ضروری ساخته‌است.

در ادامه به برخی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌گردد:

– دسترسی سریع به مخاطب هدف

اولین مرحله در بازاریابی شناخت مخاطب هدف و نیاز اوست. سپس باید پیامی مناسب با خواسته‌ها و نیاز مخاطب به او برسانید.

دیجیتال مارکتینگ دسترسی آسان به مخاطب و ارسال پیام به او را برای صاحبان کسب وکار امکان‌پذیر می‌‌سازد.

– استفاده از ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلفی را در اختیار کسب وکارها قرار می‌دهدکه به وسیله آن می‌توانند موفقیت کمپین‌های مختلف بازاریابی خود را بسنجند و براساس اطلاعات حاصل از اجرای کمپین‌ها برنامه‌ریزی کنند.

– قیمت مناسب

هزینه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی کمتر  بوده و بازدهی آن به مراتب بیشتر است.

– امکانات تبلیغاتی متنوع

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای متنوعی در اختیار صاحبان کسب وکار  قرار می‌دهد که به کمک آن می‌توانند پیام خود را به شیوه‌ای مؤثر به هر دسته از مخاطبان برسانند.

– قابلیت بهبود سریع

ابزارهای دیجیتال مارکینگ به سادگی بهبود می‌یابند و اگر استراتژی خود را تغییر دهید به سرعت می‌توانید ابزارهای مورد استفاده خود را ارتقاء دهید.

یک تصور اشتباه در مورد Digital Marketing

تصور اشتباهی که در مورد دیجیتال مارکتینگ وجود دارد این است که مهم‌ترین مزیت آن کم هزینه بودن است، درحالیکه استفاده مناسب از ابزارهای مختلف و طراحی اصولی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نیازمند هزینه است. برای استفاده بهینه از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ لازم است ابتدا هدف و استراتژی مناسب را تعیین کرده و ساختاری حرفه‌ای در فضای اینترنت ایجاد نمایید.

همچنین می‌خوانیم:

رازهای دیجیتال مارکتینگ؛ راهکارهای فروش بیشتر

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *