کرادفاندینگ را بدانیم

تامین مالی جمعی یا کرادفاندینگ (crowdfunding) را میتوان نوعی سرمایه گذاری پول به صورت دسته جمعی و مردمی شمرد،که عمدتا از طریق اینترنت و وب سایت انجام شده و به کمک مالی ویا سرمایه گذاری روی انواع کمپانی های تازه تاسیس یا در حال تاسیس که ابداعات سود آور را در آینده یدک می کشند و یا کسب و کارهای های کوچک (اقتصادهای کوچک) در حال سقوط و حتی جمع آوری اعانه برای کمپین های سیاسی از طریق وب سایت  مشغول است.میتوا ن گفت هدف کرافاندینگ هدایت سرمایه لازم به سوی نیازمندی های اقتصادی است.

زمینه شکل گیری وقدرت گرفتن کرادفاندینگ:

بسیاری از مشاغل درحال شکل گیری که دسترسی به  سرمایه گذار ووام های بانکی ندارند و بامشکلاتی از قیبل  عدم معافیت و هزینه‌های سنگین ثبت در قانون و مقررات اوراق بهاداریا محدودیت سرمایه مواجه هستند،چه بسا با وجود ایده بسیار کارآمد به دلیل هیمن مشکلات از حضور در بازار جا میمانند.اگر به اصل شیوه تشکیل کرادفاندیگ هم برگردیم به این موضوع برمیخوریم.در  مورد ریشه این مسئله گفته می شود  که از آمریکا رقم میخورد.بیزینس های کوچک نیاز مالی شدید داشتند از آنجایی که به اعتبار سرمایه گذاران دسترسی نداشتند؛ بنابراین وام های بانکی کم سود گزینه مناسبی برایشان محسوب می شد و همزمان با آن ها نیز ایده شکل گیری کرادفاندینگ رقم خورد.

اوج قدردت گیری کرادفاندیگ را میتوان در سال ۲۰۰۹ دید.   در این سال بانکهای امریکایی به طرز عجیبی این نوع وام ها را که از سال ۱۹۴۲بدین سو بی سابقه توصیف شده، به طرز محسوسی کاهش دادند و در واقع دست مشاغل کوچک را در پوست گردو گذاشتند. در ۹۵ درصد از اوقات، هنگام مراجعه کارآفرینان به بانکها جواب منفی دریافت میشد.

درنتیجه  تضعیف  حمایت بانکی پول های توده ای و مردمی به سمت کسبوکارهای فاقد بودجه کشیده شد ونه نتها باعث شکل گیری بسیاری از آن ها شد بلکه از ورشکستگی بسیاری از کسبوکارها های نوپا نیز جلوگیری کرد.

مطابق آمار ۶۵درصد از شغل های ایجاد شده ظرف۱۷ سال گذشته توسط بخش بیزینس های کوچک ایجاد شده است. در حال حاضر ۵۲درصد از بیزینس های کوچک به صورت home base یا مستقل بوده و تنها دو درصد از آن به صورت فرانشیز به حیات خود ادامه می دهند. در آمریکا، کرادفاندینگ توسط مقررات مربوط به تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا، سرمایه‌گذاران مجاز و میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها محدودشده است. همانند محدودیت‌های موجود در سرمایه‌گذاری صندوق‌های پوشش ریسک، این مقررات از سرمایه‌گذاران ساده و غیر ثروتمند حفاظت می‌کند تا پس‌انداز خود را در معرض خطر قرار ندهند. زیرا بسیاری از کسب‌وکارهای جدید با خطر شکست و از دست رفتن سرمایه‌گذاران مواجه هستند.

ماهیت کرادفاندینگ‌ها :

 میتواند فین‌ تکی باشد.فین‌تک در معنی یعنی کاربرد نوآورانه فناوری درارائه خدمات مالی؛ چیزی که دقیقاً شامل کرادفاندینگ‌ها هم می‌شود. شاید کرادفاندینگ‌ها جزو کارشناسان استارتاپ باشند، اما این مسئله آنها را لزوماً به شتاب‌دهنده تبدیل نمی‌کند. شتاب‌دهنده‌ها ،استارت‌آپ‌ها را برای مرحله لانچ و جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران آماده می‌کنند. کرادفاندینگ‌ها در انتخاب پروژه هایی که در سایت خود معرفی می‌کنند نگرش بسیار دقیقی دارند. گاهی حتی به آنها مشاوره‌های کسب‌وکاری هم می‌دهند، اما بیش از این وارد حوضه فعالیت های آن ها نمیشنود؛ بنابراین نمیتوان کرادفاندینگ را در قالب های دیگر گذاشت.

از طرف دیگر با استفاده از کرادفاندینگ، می‌توان نگاهی به چشم‌انداز بازار کسب‌وکار انداخت .از آنجائی که بازاریابی اهمیت ویژه  دارد ، استفاده از سامانه‌های تامین مالی جمعی (کرادفاندینگ) کمترین هزینه ممکن برای گسترش برند کسب‌وکار کارآفرین را فراهم میکند. هنگامی‌که یک کمپین تامین مالی جمعی به‌سرعت فاند می‌شود، این پیام مثبت را به بازار محصول میفرستد. همین موضوع سبب افزایش مخاطبین  آن می‌شود و به جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در دوره‌های بعدی تامین مالی کمک می‌کند.

انواع کرادفاندینگ ها:

چرخه کرادفاندینگ
چرخه کرادفاندینگ

کرادفاندینگ‌ها پلتفرم‌هایی هستند که با ۴ مدل مختلف کار می‌کنند:

مدل اول:مدل دونیشن است ،مانند سیستم خیریه که سرمایه‌گذار پول را پرداخت می‌کند)به صورت اعانه یا اهدا) و انتظاری از ما ندارد.

مدل دوم:شیوه پاداش است که سرمایه‌گذار در ازای حمایت از کمپین یا پروژه، پاداش دریافت می‌کند. این پاداش که توسط صاحب کمپین تعیین می‌شود، می‌تواند محصول، سهام یا حتی پاداش معنوی باشد. این روش جزو محبوب ترین  روش های تامین بودجه حساب میشود.

مدل سوم: این مدل به دریافت سهام درازای تامین مالی میپردازد،از آنجایی که دریافت سهام وابسته به قوانین کشور است؛در نتیجه کشورهایی که قوانین سخت تری را برای ایجاد شرکت در نظر میگیرند تقیسم سهام سخت تری را هم ایجاد میکنند.

مدل چهارم:در ان مدل حمایت به صورت پرداخت وام ویا قرض صورت میگیرد.یعنی بعد از رسیدن به سود وثبات شرکت قرض خود را پرداخت کرده ویا پول را با سود خود برمیگرداند.

معرفی ۸سایت برتر کرادفاندینگ در جهان  در سال ۲۰۱۹:

۱:کیک استارتر(kikstarter)

هرچه از کیک استارتر به گوش میرسد مرتبط با طرح های خلاقانه ایست که از سراسر دنیا از آن ها حمایت شده است.کیک استارتر با وجود حساسیت هایی که برای انتخاب پروژه ها به خرج میدهد دنبال سود نیست وهدف خود را حمایت هرچه بیشستر از خلاقیت میداند.۳۱۶۴۰۰پروژه با سرمایه گذاری حدود۲.۶میلیارد دلار از سال ۲۰۰۹ که سایت شکل گرفته است راه اندازی شده است.

۲:indiegogo

مدل کاری نزدیکی به کیک استارتر دارد با این تفاوت که مدل تخصصی برای جمع آوری کمک ندارد.به دو صورت سرمایه گذاری ثابت و انعطاف پذیر  درحال فعالیت است.

۳:causes

بزرگترین پلت فرم مبارزات آنلاین در جهان است که بر مسائل اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی متمرکز است.

۴: RocketHub

برای کارآفرینانی که به دنبال سرمایه گذاری برای هنر ، کسب و کار ، علم ، و یا پروژه های اجتماعی خوب هستند. همچنین قادر به دریافت بازخورد خاص در مورد چگونگی اجرای یک کمپین موفق خواهید بود.

۵: Patreon

در میان طراحان دیجیتال ، مانند YouTubers ، podcasters و وبلاگ نویسان محبوب است. این سایت به هنرمندان اجازه می دهد تا روابط خود را با طرفداران خود تشکیل دهند و حتی می توانند به عنوان انگیزه ای برای ادامه بودجه آنها ، محتوای منحصر به فرد را به مشترکین Patreon خود ارائه دهند.

۶: GoFundMe

این سایت گزینه خوبی برای جمع آوری کمک سمت خدمات مبتنی بر علت ، مانند نیازهای پزشکی و یا تسکین اضطراری است. با این حال ، چند نکته وجود دارد: راه اندازی های معمولی ممکن است سرمایه زیادی را در GoFundMe افزایش ندهدو تنها یک در ده کمپین تا به حال به طور کامل در سایت تامین شده اند.

۷: CircleUp

یک پلت فرم برای شبکه با کارشناسان ، خرده فروشان و کارآفرینان فراهم می کند.

۸: LendingClub

با پرداخت وام به کمک کسبوکار ها می آید.دریافت وام از این سایت به شدت راحت تر از بانک هاست به همین جهت  مورد استقبال بسیاری قراره گرفته است.

اسامی  برخی از کرادفاندینگ های معتبر ایرانی:

تلاش ما در این مقاله بر این بوده که توضیح کوتاه وکاملی از شرح حال کرادفاندینگ را در اختیار شما قرار دهیم در مقاله بعدی به بررسی  دقیق کرادفاندینگ در ایران و کرادفاندینگ های ایرانی میپردازیم.امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین می خوانیم:مدیریت در بازاریابی

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *