هک رشد، اصطلاحات و تعاریف

دنیای استارتاپی و کارافرینی پر است از پیچیدگی ها و اصطلاحات عجیب و غریبی که بعضی اوقات حتی تلفظ آن ها هم مشکل است.

Growth Hacking یکی از همین دست کلماتی است که چند وقتی است به شدت همه جا پراکنده شده و خیلی ها اسم آن را حداقل شنیده اند.

اما واقعا هک رشد یا همان Growth Hacking چیست؟ چه کاربری دارد؟ و چه کمکی به یک کسب و کار به ویژه کسب و کاری نوپا مانند یک استارتاپ میکند؟

تعریف هک رشد:

ویکیپدیای انگلیسی هک رشد رو اینجوری تعریف کرده:

هک رشد (بهش خلق رشد هم میگن)، یعنی فرایند آزمایش و تجربه‌ی سریعِ شیوه‌های کارامدِ رشد کسب‌و‌کار در حوزه‌های بازاریابی و توسعه‌ی محصول. هک رشد یا خلق رشد به مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و اقدامات معمول (و هم غیرمعمول!) بازاریابی گفته می‌شود که با هدف رشد دادن یک کسب‌وکار انجام می‌شوند.

اما شاید این توضیح یکم قابل درک نباشه. درستش اینه که میگن وقتی میخواید یه چیزی رو تعریف کنید جوری توضیح بدید که حتی یه مامان بزرگ یا یه بچه دبستانی هم متوجه اون بشه. پس اگر بخوایم یه توضیح ساده تر از هک رشد ارائه کنیم می تونیم اینطور بگیم که: هک رشد یعنی میانبر زدن از شیوه‌های معمول بازاریابی و جلب کاربر، به شیوه‌هایی سریع‌تر، کارامدتر و کم‌هزینه‌تر. و این یعنی اینکه به جای صرف هزینه های متداول و گزاف بازاریابی، تکنیک ها و راه هایی رو پیاده سازی کنیم که بدون اینکه خرج زیادی روی دست یک کسب و کار بگذاره ، در کوتاه مدت این رو به ما بگه که چه روش هایی میتونن ما رو با احتمال و سرعت بیشتری به موفقیت نزدیک کند.

تاریخچه پیدایش هک رشد:

اصطلاح هک رشد در سال ۲۰۱۰ توسط شان الیس ایجاد شد. شان کی بود؟ یه آدم متخصص و همه فن حریف که هرجا میرفت با خودش کلی پیشرفت به ارمغان میاورد. وقتی ازش پرسیدن چی شد که این اصطلاح رو ایجاد کرده‌ای، این طور جواب داد:

به خاطر سرماخوردگی و ناکامی‌ام در استخدام کسی که بتواند در استارتاپ‌ها جایگزین خودم شود.

شان به چندین شرکت و استارتاپ کمک کرده بود در مدتی کوتاه، رشدی فوق‌العاده رو تجربه کنند. به همین دلیل هر کس که می‌خواست کار خودش رو رشد بده، به سراغ شان می‌رفت. به این ترتیب، شان درصدی از سهام و مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کرد و قطار اون استارتاپ رو روی ریل می‌انداخت. در واقع، شان کسی بود که وارد یک استارتاپ می‌شد، رشد سریع اون رو پایه‌ریزی می‌کرد، ساختارها رو درست می‌کرد، فرایندها رو به سمت رشد بیشتر هدف‌گذاری می‌کرد و طرز فکر استارتاپ رو اصلاح می‌کرد. در نهایت هم سوئیچ ماشین رشد رو به کسی دیگر تحویل می‌داد و به سراغ استارتاپ بعدی می‌رفت. اما دقیقاً همینجا بود که مشکلات شروع می‌شد!

شان در جستجوی جایگزین‌های خودش به رزومه‌هایی برمی‌خورد که اگرچه پربار و سرشار از تجربه بودند، اما اون چیزی که شان به دنبالش بود رو نداشتند. بیشتر متقاضیان مدارک بازاریابی و تجربه‌های گرونبهای بازاریابی داشتند، اما هنوز یه چیزی این وسط کم بود. حقیقت این بود که شان تردید داشت این آدما بتونند جایگزینش بشن و قطار استارتاپ رو به خوبی در ریل رشدِ سریع، هدایت کنند. شان میدونست استراتژی‌هایی که برای خلق رشد سریع استفاده کرده‌، چیزی نیست که در کتاب‌های درسی یا دوره‌های معتبر بازاریابی به بازاریابان آموزش داده بشه. به این ترتیب اصطلاح هکر رشد متولد شد.

هکر رشد جایگزینی برای بازاریاب نیست. هکر رشد بهتر یا بدتر از بازاریاب هم نیست؛ بلکه عنوانی کاملاً متفاوت از بازاریاب است. خود شان الیس در خلاصه‌ترین شکل، هکر رشد رو تعریف کرده است

هکر رشد کسی است که فکر و ذکرش و همه‌ی همّ و غمش متوجه رشد کسب‌و‌کار است.

حالا چطور با استراتژی‌های هک رشد کسب و کارمون رو گسترش بدیم؟

۱- از مشاور های هک رشد کمک بگیرین.

اصولا مدیرا و رهبرای دور اندیش سازمانی که اهمیت زیادی به رشد کسب و کارشون میدن از این روش استفاه میکنن. اونها برای این کار غالباً نظر متخصصا رو برای بهبود کارشون جویا میشن. استفاده از مشاوره اجرایی هک رشد میتونه حکم سوخت موشک رو برای کسب و کار شما داشته باشه. اینجوری میتونید با استفاده از تجربه افرادی که در زمینه هک رشد کار کردن شاهد یک رشد سریع در کسب و کار خودتون باشید.

۲- خودتون آستین بالا بزنید و هک رشد یاد بگیرید.

همیشه هم لازم نیست برید پیش یک استاد. سعی کنید خودتون استاد شید! حداقل اگر استاد نشدید هم سعی کنید تا یه حدقابل قبولی خودتون رو بالا ببرید. چه بنیان گذار یک سازمان بزرگ باشید و چه مدیر یک استارت آپ، چه تازه فارغ التحصیل شده باشید و چه خبره ی حوزه کار خودتون، وقتی هک رشد رو به صورت حرفه ای یاد بگیرید، تبدیل به یک متخصص آچار به دست میشید که تخصص نسل آینده رو داره و  همه جا براتون کار هست.

۳- یک تیم هسته‌ی رشد بسازید برای سازمانتون

اگه میخواید یک تیم حرفه ای رشد توی سازمانتون داشته باشید که نه تنها پروژه‌ها رو با موفقیت اجرا کنه، بلکه روند رشد رو هم بهبود بده، ساختن تیم هسته ی رشد بهترین گزینه برای شماست. برای این کار میتونید با کنار هم قرار دادن آدم هایی که مهارت هایی مثل بازاریابی، آمار و رشته های مرتبط دارن یه تیم قوی برای هک رشد تشکیل بدین. یادتون باشه توی این تیم باید آدم هایی که میتونن به خوبی تجزیه تحلیل کنن و همه جوانب رو در نظر بگیرن هم لازم میشن به شدت.

و اما!

هکر در اصطلاح هکر رشد چه معنی ای میده؟

خود کلمه‌ی هکر چند تعریف و معنای مختلف داره که میشه ازش برای تعریف هکر رشد (Growth Hacker)‌ استفاده کرد. هکر معمولاً به معنای کسیه که با استفاده از هوش و پشتکار بالای خود میتونه از روشی غیرمعمول، به سامانه‌ای دسترسی یابد. آنچه برای یک هکر مهمه، لزوماً نحوه‌ی رسیدن به هدف نیست، بلکه خود رسیدن به هدفه. اون به هر دری می‌زنه تا هدفش رو محقق کنه. حالا چه از طریق استفاده از یک نرم‌افزار باشه، چه خرید یک API یا صرف انرژی و وقت برای یافتن یک باگ در وبسایت.

یک نکته مهم!

چیزی که در مفهوم هکر رشد باید بهش توجه کنیم همین نتیجه‌گرا بودن فرده، نه فرایند گرا بودن اون شخص. یعنی ممکنه هکر، حتی یک روش جدید برای رسیدن به هدفش ابداع کنه. هکر رشد فقط میخواد موجب رشد استارتاپ شود؛ بنابراین تمام روش‌های ممکن رو ارزیابی می‌کنه تا بهینه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش رو شناسایی کنه و با قدرت تمام به کار ببنده. حالا اگر هم به نتیجه نرسید، ممکنه روشی مختص به خودش رو ابداع کنه؛ روشی که شاید فقط برای اون استارتاپ خاص جواب بده.

AirBNB، یه نمونه موفق هک رشد در جهان

AirBNB  یک پلتفرم آنلاینه که با هدف برقراری ارتباط بین کسایی که خونه ای برای اجاره دارند و مشتریان اجاره خانه، ایجاد شده.

در ابتدا اسم سایتشون رو گذاشته بودن  Airbedandbreakfast.com و با قرار دادن تشک بادی در اتاق نشیمن و پیشنهاد صبحانه دست ساز خانگی به مهمان ها همراه بود. اما بعدا اسمشون رو به AirBnB تغییر دادن، صبحانه رو حذف کردن و سرویس رو باز تعریف کردن به شکلی که مکانی بشه که افراد هر مکان قابل تصوری رو برای اقامت اجاره یا رزرو کنند. از جمله اتاق، ترن، قایق، قصر، پنت هوس و …

  این ایده باعث میلیون ها رزرو در سال در سرتاسر دنیا شد .

در شروع کار AirBnB می دونست که برای موفقیت و رشد کسب و کار  به حجم بالای مخاطبین نیاز داره.

حالا به نظرتون AirBNB برای جذب مخاطب چی کار کرد؟

AirBnB به جای استفاده از روش های متداول تبلیغات برای معرفی خود به جامعه مخاطبین، از روش دیگری استفاده کرد. با ورود به Craigslist و قرار دادن لیست خانه ها و اتاق های موجود برای اجاره، مخاطبین زیادی رو جذب کسب و کار خود کرد.

Craigslist یه سایت تبلیغاتی آمریکاییه که کاربرا به وسیله اون میتونن هر آگهی برای فروش یا اجاره کالاهای خودشون رو منتشر کنن. درنتیجه هر کاربری که سایت Craigslist رو برای اجاره خانه سرچ می کرد، با یک لیست کامل و حرفه ای از خانه ها برای اجاره با لینک AirBnB مواجه می شد.

همچنین AirBnB به کاربرایی که در این سایت تبلیغاتی، آگهی برای اجاره خانه خود رو قرار می دادن، ایمیلی ارسال و  پلتفرم خود رو به عنوان راهکار مناسب برای اجاره منزل معرفی می کرد. در واقع همکاری و یکپارچگی باعث شد که مخاطبین بسیاری با AirBnB آشنا شوند.

فکر میکنید شما از چه تکنیک و روشی میتونین برای رشد سریع کسب و کار خودتون استفاده کنید؟

همچنین بخوانید: اصطلاحات رایج در سئو که باید بدانید

۰
mehrdad shirvan
Author: mehrdad shirvan

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *