یازده مهارت ضروری برای یک بازاریابی موفق

طی سال های گذشته، ما ده ها هزار ساعت صرف کار با صدها بازاریاب مختلف کرده ایم.
وقتی چنین زمان طولانی با افرادی از یک حرفه ی یکسان می گذرانید ، کارهای زیادی می توانید بکنید.
یکی از جذاب ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید مهارتی را که موجب موفقیت شخص در آن حرفه است، تعیین کنید.


ما در اینجا به یازده مهارت بازاریابی اشاره کرده ایم که امروزه بسیار کاربردی هستند.

Marketing
بازاریابی


مهارت های ضروری بازاریابی امروزه


عموما موفق ترین بازاریابان امروزه،
۱-درآمد محور هستند.
۲-مشتریان و بازارهای خود را به خوبی می شناسند.
۳-تجربیات قابل توجهی را برای مشتریان خلق می کنند.
۴- راویان فوق العاده ای هستند.
۵-همه چیز را آزمایش می کنند و هیچ چیز را حدس نمی زنند.
۶-هرگز از یادگیری حقه های جدید دست بر نمی دارند.
۷- از داده ها برای تصمیم گیری استفاده می کنند.
۸- از تکنولوژی در کارشان استفاده می کنند.
۹-کارشان را طبق برنامه مدیریت می کنند.
۱۰- نویسندگان بسیار خوبی هستند.
۱۱-نتایج خاص و مرتبط بدست می آورند.

بازاریابی درآمد محور


بازاریابانی که قادرند بر جریان درآمدی سوار شوند، در حرفه شان موفق می شوند.
به همین دلیل است که بیشتر بنیانگذاران معتقدند که بازاریابان از مقاصد و اهداف کار شرکتی جدا شده اند.
شرکت Fournaise Marketing Group اخیرا طی یک بررسی به این مشکل پرداخته است.
۷۸درصد بنیانگذاران فکر می کنند بازاریابی بر ایجاد رشد درآمدی تمرکز ندارد.
۸۰درصد بنیانگذاران معتقدند بازاریابان از اهداف کوتاه و طولانی مدت مالی جدا شده اند.
بازاریابانی که می توانند جهت بهبود جریان درآمدی تلاش کنند، در محیط این چنینی پیشرفت می کنند.

بازار خود را بشناسید


موفقیت یک تشکیلات بازاریابی به توانایی آن در درک بازار هدفش بستگی دارد.
بازاریابی که می تواند کارهای مشتریان و رقبا را درک و توصیف کند، مهارت اساسی بازاریابی را داراست.
در یک کسب و کار ، اینکه تبدیل به صدای مشتری شوید ارزشمند است.
بازاریابانی که می توانند اطلاعات و داده های کمی و کیفی درمورد مشتریان جمع کنند و آن داده ها را از طریق استراتژیک به مدیران اجرایی ارائه دهند، بسیار ارزشمندند.
یک نکته ی دیگر این که مسئله فقط مربوط به جمع آوری اطلاعات و داده از طریق تحقیقات نیست.
مکالمات مستقیم با مشتریان در این راستا حیاتی هستند و معمولا از داده های تحقیقات ارزشمند ترند.

تجربیات قابل توجهی برای مشتریان خلق کنید


موفق ترین بازاریابان امروزه تجربیات خارق العاده ای برای مشتریان ایجاد می کنند.
به لطف اینترنت حالا نقاط ارتباطی خیلی بیشتری بین مشتری و برند وجود دارد.
این اثرات متقابل روز بروز غنی تر می شود. این وظیفه ی بازاریابی ست که این تجربیات را خلق و مدیریت کند.
بازاریابانی که می توانند تجربیاتی واقعا مناسب برای مشتریان خلق کنند کم یاب اند.
ولی کسانی که بتوانند نتایج کسب و کار را تا این حد پیش ببرند، از حد عادی جلو می زنند.

راوی شوید


بخش بزرگی از خلق تجربه ی خارق العاده، مربوط به داستان گویی می شود.
امروزه جلب توجه مشتری از همیشه دشوار تر شدن است.
به همین علت است که بازاریابانی از جمله Seth Godin  معتقدند که داستان گویی برای بازاریابی موفق حیاتی ست.
بازاریابان باید راویان خوبی باشند به یک دلیل خیلی ساده.
آن هم این که مشتریان با داستان های جذاب بیش از هر چیز دیگری ارتباط برقرار می کنند.
بیشتر تشکیلات بازاریابی داستانی را می گویند که مشتریان را از لحاظ احساسی درگیر کند.
حضور بازاریابانی که می توانند داستان های فوق العاده ای از طریق جلسات و کمپین های بازاریابی متنوعی تعریف کنند در دنیایی که جلب توجه مشتری کار چالش برانگیزی ست، ضرورت دارد.

همه چیز را آزمایش کنید و هیچ چیز را حدس نزنید


بسیاری از بازاریابان براساس حس ششم و الهامات درونی خود تصمیم گیری می کنند.
ولی با وجود حجم زیاد اطلاعات و داده هایی که در اختیار آنها ست، دیگر نیازی نیست به الهامات شان رجوع کنند.
بازاریابان خوب مرتبا چیز هایی مثل جلسات جدید بازاریابی، کپی تبلیغات، و قیمت گذاری را تست میکنند تا از داده ها و اطلاعات، نتایج کسب و کاری حاصل کنند.
خوشبختانه درحال حاضر تعدادی ابزار شامل پلتفرم های تبلیغاتی آنلاین، ابزارSaaS در دسترس هستند.
این ابزار کار تست و آزمایش را از همیشه ساده تر کرده اند.
مثلا آزمون های ساده یA/B به شما کمک می کند تاثیر پیشنهادات، رونوشت ها و طراحی ها را بیازماید.

هرگز دست از یادگیری بر ندارید


به لطف نیرو های محرکه ای مثل اینترنت و تغییرات رفتاری مشتری، بازاریابی بسرعت در حال تغییر است.
این یعنی بازاریابان باید از همیشه یادگیری سریع تری داشته باشند.
چیز ساده ای مثل یادگیری، تبدیل به یکی از ضروری ترین مهارت های بازاریابی شده است.
خوشبختانه حجم زیادی اطلاعات بصورت آنلاین برای بازاریابان در دسترس است.
آنها از این طریق، از ترند های جدید بازاریابی مطلع می گردند.
درحال حاضر بسیاری از برترین بازاریابان دنیا فعالانه آخرین اطلاعات و داده ها را از طریق بلاگ یا توییتر منتشر می کنند.
یکی دیگر از ابزار های کسب دانش بازاریابی، لینکدین است.
رسانه ی اجتماعی، بازاریابی محتوا، کلان داده big data و بازاریابی موبایل، چند مثال از موضوعاتی جهت یادگیری هستند.
هم-بنیانگذار من، Craig Rosenberg اینگونه اهمیت یادگیری مستمر را شرح می دهد:


“هرقدر می توانید خود آموزی کنید. آن علم بازاریابی که شما در دانشگاه یا کتاب ها میخوانید، با عملکرد حقیقی بازاریابی بسیار متفاوت است.
شما باید مطالب بلاگ ها را بخوانید، مقاله بنویسید، در وبینار ها شرکت کنید، به جلسات آموزشی آنلاین و حضوری بروید…
حتی CMO’s زمان بسیاری صرف خودآموزی بازاریابی کرده است.
علم شما هرگز کافی نخواهد بود. یادگیری هیچ گاه تمامی ندارد.”

از اطلاعات مشتریان استفاده کنید و تصمیم بگیرید


درحال حاضر بازاریابان به حجم فراوانی از اطلاعات دسترسی دارند.
درنتیجه، شرکت ها می توانند خیلی بهتر از سابق مشتریانشان را درک کنند.
در دهه های آینده، نیاز شدید به بازاریابانی خواهیم داشت که برای گرفتن تصمیمات بهتر، چگونگی جمع آوری و آنالیز اطلاعات مشتریان را بدانند.
بیشتر کارفرمایان بدنبال افراد ماهر در استفاده از داده ها و اطلاعات هستند.
خواه أین اطلاعات فقط برای درک بازار باشد یا برای ایجاد و بهینه سازی کمپین های موثرتر بازاریابی باشد.
در حوزه ی کار با داده ها، داشتن اطلاعات پیش زمینه ی آماری، دانش و مهارت کامل در اکسل و داشتن درکی از ابزار های تحلیلی، مهارت های بسیار مفیدی به حساب می آیند.
فراموش نکنید که برخی از اطلاعات ارزشمند مشتری، بصورت مکالمه ی رودر رو با مشتریان بدست می آید.

در بازاریابی تکنولوژیست شوید


طبق پیش بینی گارتنر، بازاریابی بیشتر وابسته به تکنولوژی می شود.
یعنی بازاریابانی که در کار با سیستم ها و برنامه های رایج در بازاریابی مهارت دارند، پیشرفت می کنند.
این به این معنا نیست که شما باید مهندس کامپیوتر شوید!
شما باید بعنوان یک کاربر کسب و کار، بتوانید با بسیاری از این برنامه ها کار کنید.
تکنولوژی های رایج در بازاریابی شامل: CRM، بازاریابی ایمیل، تحلیل بازاریابی و تکنولوژی های آنلاین بازاریابی می شود.

طبق برنامه عمل کنید


بازاریابان همیشه طبق برنامه ای مشخص عمل می کنند تا حتما کارشان را به موقع تکمیل کنند.
بیشتر کار های تشکیلات بازاریابی، دارای مهلت هستند. این کارها باید تا زمان مشخصی انجام شوند.
مثلا، گروه های بازاریابی تاریخ های آغاز به کاری دارند که همه ی کارکنان بر ان تمرکز می کنند.
بازاریابان خوب دوباره از تاریخ آغاز، شروع به کار می کنند. آنها برنامه ای برای مدیریت کاری که انجام می دهند می چینند.
آن ها همچنین بسیار به این تاریخ ها مقید هستند. بازاریابان سعی میکنند حتما به موقع برنامه هایشان را عملی کنند.

نویسندگی را بیاموزید


بسیاری از بازاریابان اهمیت نوشتن را دست کم می گیرند.
ولی یکی از مهم ترین مهارت هایی که یک بازاریاب می تواند داشته باشد، نویسندگی متون تجاری ست.
نوشتن، پایه و اساس تمامی کمپین های بازاریابی ست.
نویسندگی، از کپی تبلیغات گرفته تا ایمیل و صفحات فرود، مهارتی پایه ای و مهم است.
با این مهارت، می توان اثر خارق العاده ای بر میزان تغییر داشت.
همچنین نویسندگی اساس تعداد بی شماری از ارتباطات داخلی شرکتی ست که بازاریابان در آن کار می کنند.

نتایج خاص و قابل شناسایی بدست آورید


در آخر، بازاریابی به مرحله ای رسیده که بازاریابان باید نتیجه بدست آورند.
بازاریابی در افزایش آگاهی از برند ویا در بدست آوردن سرمایه، از هرچیزی کارایی بیشتری دارد.
نتایجی که بازاریابان موفق بر آن ها تمرکز دارند، دارای سه مشخصه هستند.
اول، نتایجی که بدست می آورند براحتی با کسب و کار همخوانی دارد.
دوم، نتایجی بدست می آورند که بر کسب و کار اثر بگذارد.
این اثر معمولا بر جوانب مادی بخش های مختلف می باشد.
سوم، آنها بصورت ماهانه به این نتایج دست می یابند.


این ها یازده مهارت بازاریابی بودند که در بررسی صدها بازاریاب طی چندسال اخیر شناسایی کرده ایم.

همچنین بخوانید: نکاتی برای بازاریابی موفق

ترجمه اختصاصی پین استارتاپ

مترجم: یاسمن حاج‌ سیدجوادی

منبع: Topohq

۰
یاسمن
Author: یاسمن

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *