از ده استارتاپ که دنیا را متحول کردند بیاموزیم

استارتاپ های مشهور را بشناسیم.

برای بسیاری از بنیان گزاران استارتاپ، کسب درامد زیاد تنها نیمی از هدفشان است.

بسیاری از استارتاپ ها با انگیزه ی تغییر نگرش و رابطه ی ما با دنیای اطرافمان تشکیل شده اند.

هر استارتاپ می تواند چیزی به ما بیاموزد، اما نفاق افکن ترین استارتاپ ها معمولا عمیق ترین درس ها را دارند.

در اینجا به ده مورد از رویایی ترین استارتاپ های امروز جهان میپردازیم که باید انها را تحسین کنیم.

می توانیم آنها را سرمشق خود قرار دهیم .

۱- Instagram

اینستاگرام اپلیکیشن محبوبی جهت اشتراک گذاری تصاویر است که از فیلتر هایی برای بهبود تصاویر استفاده میکند.

پس از انکه این برنامه در مارکت اندروید منتشر شد، رکورد دانلود را شکست.

اینستاگرام جامعه ای پنجاه میلیونی از کاربرانی وفادار ساخت.

این شبکه بدون هیچ گونه بودجه ی بازاریابی، کاملا بر جمعیت طرفدارانش تکیه کرد.

تا در سراسر جهان گسترش یابد و تغریبا به قیمت ۱ میلیارد دلار به فیسبوک فروخته شد.

درس: جامعه ای بسازید، پرورشش دهید، آنگاه کاربران شما را به فروش میرسانند.

۲- 2tor

کارافرینان خبره درسال ۲۰۰۸ شرکت توتور را تاسیس کردند.

همکاران این شرکت از دانشگاه های برتر ایالات متحده ازجمله Georgetown، UNC،USCو بتازگی Washington University in St. Louis  هستند و برنامه های تحصیلی خود را به صورت انلاین قرار می دهند. ماموریت این شرکت، انتقال آموزش عالی با بصورت آنلاین درآوردن آن است. بدون کاهش کیفیت، تجربه ی دانشجو یا توجه به فارغ التحصیلی و تعیین سطح او. توتور با افزایش ۹۶ میلیون دلاری در سرمایه گذاری خطرپذیر و موفقیت قطعی تا بحال، بعنوان رهبر این عرضه شناخته شده است. چه درسی گرفتیم؟ ترمیم و بازسازی صنعت همیشه میسر است.فقط کمی نیاز به اندیشه ی خلاقانه دارد.

۳- Global Giving

این شرکت نحوه ی سرمایه گذاری افراد را در دنیای درحال توسعه ، دگرگون کرد. شرکت Global giving از طریق توسعه ی شبکه ای از سرمایه گذاران خیّر که در پروژه های پایه ای و اساسی سراسر دنیا سرمایه گذاری میکردند، بیش از ۶۵ میلیون دلار کسب کرد و بر بیش از ۵۰۰۰ پروژه سرمای گذاری کرد. درس: دست کشیدن از سود درعوض کسب امتیازات جدید، یک اجتماع پویا پدید می آورد.

۴- Pinterest

پینترست، یک تابلوی سوزنی مجازی ست که کاربران را قادر میسازد بسرعت و خیلی راحت تصاویر را به اشتراک بگذارند. این شرکت خیلی سریع به رتبه ی سوم در میان بزرگترین شبکه های اجتماعی رسیده است. پینترست با جامعه ی درحال رشدش که هزاران مجموعه ی بصری را به اشتراک میگذارد، شبکه ی اجتماعی را از نو ساخته است. پینترست درس مهمی به ما می دهد: سایت خود را ساده و استفاده اش را اسان کنید آنوقت میبینید که دسته دسته به کاربرانتان اضافه میشود.

۵- Airbnb

وبسایت Airbnb با ایجاد فضایی رایگان برای مسافران،  صنعت هتل را بدست گرفت وآن را دگرگون کرد. این شرکت با وجود رسوایی بزرگ روابط عمومی (PR) ، در سال ۲۰۱۱ به ارزش یک میلیارد دلاری رسید. این رسوایی ها شامل خدمات ضعیف مشتری میشد. شرکت Airbnb، بسرعت واکنش داد، خدمات مشتری را بهبود بخشید، حافظت هایی برای میزبانان (Hosts) برقرار کرد و حالا از هرزمانی محبوب تر است.  درس: اگر یک رسوایی PR را سامان دهید تنها یک حادثه می شود و قابل بهبود است.

۶- Square

اسکوئر، شیوه ی خاصی جهت دریافت پرداخت از طریق کارت های اعتباری برای تاجران موبایل فراهم کرد و با اینکار به شرکتی باارزش بیش از یک میلیارد دلار تبدیل شده است.  این شرکت با ارائه ی رایگان دستگاه و اپلیکیشن، بر رشد پایه ی کاربری اش تکیه کرده  و با انجام معاملات درصد پایین، تولید سود میکند. اسکوئر به ما می آموزد که گاهی ارائه ی رایگان محصول میتواند برگ برنده ای برای تولید سود و درامد باشد.

۷- Zappos.com

محبوب ترین جست و جو گر الکترونیکی کفش کارش را با یک اساس ساده اغاز کرد: بر مشتریانتان تمرکز کنید و باقی کارها جور می شوند.  این شرکت به ان اصل و پروسه وفادار مانده و مفهوم جدیدی از خدمات مشتری ارائه داد. خط مشی مشتری محور این شرکت، سودبخش بوده است. درسال ۲۰۰۹،  مبلغ ۱٫۲ میلیارد دلار بدست آورد. شرکت Zappos.com به ما درس مهمی میدهد: برای مشتریانتان سنگ تمام بگذارید تا آنان هم متقابلا به شما سود دهند.

۸- BetterWorks

با وجود نرخ بالای بیکاری، جذب و نگهداری استعداد های برتر برای بسیاری از شرکت ها کار دشواری ست. شرکت Enter BetterWorks یک شرکت شناسایی محل کار است و پلتفرمی ارائه می دهد که کسب و کارها را قادر میسازد از طریق همکاران محلی ، کارکنانشان را در امتیازات نوآورانه درگیر کنند. این شرکت خصوصا با ترقی دادن اشتغال وسودمندی کار می کند. نتیجه: با کارکنانتان درست رفتار کنید چرا که آنها خود کسب و کار شما هستند.

۹- Docstoc

این شرکت با تاسیس Alon Schwartz  و Jason Nazar ، روح اجتماعی را به دنیای خشک فایل های حرفه ای آورده است. Docstoc کارش را بعنوان سایتی برای هاست فایل ها و اشتراک انها آغاز کرد. ابتدا به کاربران امکان فروش فایل های اپلود شده را داد و سپس متخصصان کسب و کاررا به شراکت دعوت کرد و در نهایت تیمی از وکلا و نویسندگان کسب و کار را استخدام کرد تا محتوای اصل تولید کنند. درس: مدل های درآمدی نباید یکسان باشند. آنها نیز باید پا به پای شرکت رشد کنند.

۱۰- Better Place

این شرکت، استارتاپی با اندیشه ی روبه جلوست که با هدف ساخت زیربنای ترابری وسایل نقلیه ی الکترونیکی فعالیت می کند.. شرکت Better Place با سرمایه گذاری در زیرسازی آینده، راه را برای تکنولوژی اتوموبیل های پاک و کارامد هموار میسازد. این شرکت به ما می آموزد که هدف گیری بازار های آینده و توسعه ی محصولات برای آنها میتواند مدل کسب و کار بادوامی باشد.

همچنین بخوانید: مدیریت و شوخی در کار


نویسنده: Ilya Pozin 

مترجم: یاسمن حاج سیدجوادی

ترجمه اختصاصی پین استارتاپ

منبع: Forbes

۰
یاسمن
Author: یاسمن

FavoriteLoadingافزودن به مورد علاقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *